Nekromanti Oljeplattformar?

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Godkväll.

Jag har ett litet problem. Jag håller på att skriva en skräckberättelse till Noir som primärt ska utspela sig på en massiv oljeplattform ute till havs. Jag har tittat lite på bilder och sådär, men har inte fått någon direkt uppfattning om vad som faktiskt finns på en oljeplattform och hur den är uppbyggd. Visst, de oljeborrande och pumpande aspekterna beskrivs ganska ingående, men det jag behöver veta är ungefär hur det är att röra sig och leva på en oljeplattform, hur levnadsmiljöerna ser ut, hur stora dessa är etc.

Om det finns någon som kan länka till matnyttig information om livet på en oljeplattform så skulle jag vara ytterst tacksam. Regelrätta kartor (eller ritningar kanske man ska kalla dem) över autentiska installationer skulle vara guld värt, men helst sådana som en lekman kan förstå sig på.

Tack på förhand!

//Coffe_Kanon
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,262
Location
Örebro
Skrämmande...

Jag håller också på att skriva en sak som berör just oljeplattformar. :gremcrazy:

Jag har dock inte kommit så långt att jag behöver visualisera det ännu, men det behövs senare - så alla som kan hjälpa dig, hjälper mig också. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Oljeplattformar är tuffa. Här finns några bilder, men här finns ännu fler. Jag tror att ritningar kan bli svåra att komma över, eftersom en oljerigg trots allt är lite känslig i dagsläget (de är väl rädda för att en skäggig typ ska åka in i riggen med en jolle).
Det enda jag kan tillägga är: klaustrofobiskt, trångt, spartanskt och smutsigt.


Storuggla, och så måste man ha hjälm!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Man brukar skilja på oljeplattformar och bostadsplattformar. De sistnämnda har de bekvämligheter som krävs för att jobbarna ska få ett anständigt liv till havs.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Man brukar skilja på oljeplattformar och bostadsplattformar.
Jag tror att det är mer än så. Jag har för mig att man har speciella plattformar för tankers att lägga till vid också.

Sedan finns det ju små provborrningsplattformar, de kanske är lämpligare ur rollspelssynpunkt. Mindre besättning, mer varierande miljöer, skickas ut "där ingen varit förut".

De sistnämnda har de bekvämligheter som krävs för att jobbarna ska få ett anständigt liv till havs.
Kläder?
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Jag såg precis filmen The Secret Life of Words på bio, och kan rekommendera den om du vill se hur livet på en oljeplattform ser ut. På grund av en olycka står oljeborrandet still, och arbetarna gör sitt bästa för att fördriva tiden. Plattformens kock lagar mat från ett nytt land varje dag, men uppskattas inte av arbetarna som vill äta rejält. Oceanografen kartlägger musslor, fast det inte ingår i hans arbetsuppgifter.

I filmen får man se delar av plattformen och livet därpå man inte ser i vanliga fall: köket, tvättstugan, folks små rum, basketplanen och den tama gåsen. En riktigt bra film är det dessutom.

- Jonas
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Man brukar skilja på oljeplattformar och bostadsplattformar. De sistnämnda har de bekvämligheter som krävs för att jobbarna ska få ett anständigt liv till havs. "

Jo de brukar väl kallas "flotels" om jag inte missminner mig. Hursomhelst så är det viktigt för min kampanj att boendet och borrandet sker på samma plattform, så jag får skapa en lite fiktiv sådan. Men jag vill ändock hålla mig så nära verkliga plattformar som möjligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Hursomhelst så är det viktigt för min kampanj att boendet och borrandet sker på samma plattform, så jag får skapa en lite fiktiv sådan. Men jag vill ändock hålla mig så nära verkliga plattformar som möjligt.
Då skulle jag gå på en provborrningsplattform, gärna utanför de etablerade borrfälten.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"gärna utanför de etablerade borrfälten."

Givetvis, meningen med platsen är att den ska vara grymt isolerad från omvärlden och att jag dessutom ska förhindra att någon försöker ta sig därifrån.

Att riggen dessutom är "hemsökt" (det är enda spoilern jag ger ut) ska förhoppningsvis göra situationen lite äckligare för huvudpersonerna. :gremgrin:
 
Top