Nekromanti Olika utgåvor av Traveller

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Traveller d20, GURPS Traveller och nu Traveller 5. För mig som icke invigd i Traveller är detta förvirrande. Vad skiljer de olika utgåvorna åt (d20 är väl ganska givet)? Utspelar de sig under olika tidsperioder? Vilken version har bäst understöd av nya produkter?

Någon som har mer koll på Traveller än jag?

Torbjörn - som fortfarande väntar (förgäves?) på 2320 AD
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
D20 är detsamma som Gurps

Och med det menar jag att det är ett annat regelsystem bara. Gurps ges ut Steve Jackson Games och är ett universalrollspel där regler anpassas till olika miljöer.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Traveller d20, GURPS Traveller och nu Traveller 5. För mig som icke invigd i Traveller är detta förvirrande. Vad skiljer de olika utgåvorna åt (d20 är väl ganska givet)? Utspelar de sig under olika tidsperioder? Vilken version har bäst understöd av nya produkter?"

OKej, Traveller d20 utspelar sig år 1000 och använder d20-regler (dock så moddade att de faktiskt är kul), GURPS Traveller använder gurps-reglerna och utspelar sig... 1120 tror jag i ett alternativt universum där kejsaren aldrig mördades i ett attentat och därför inbördeskriget aldrig blev av. Traveller 5 är det ingen som vet så värst mycket om, men tydligen ska det utspela sig år 200. Skillnaden i setting är ganska minimal, deet är mest att de olika spelen riktar in sig på olika områden av imperiet.

Tja, support med nya produkter? Där blir det kivigt. SJG har lagt ner sitt Traveller-skapande iom GURPS INterstellar Traveller (vilket utspelade sig vansinnigt tidigare än det vanliga GURPS Traveller), så där kommer inget nytt. Traveller 5 är inte släppt så det är svårt att vet exakt, och Traveller d2+ lider av att utgivarens familj mer eller mindre vart hemlös och föräldralös iom Katrina, så inget nytt publiceras till det heller just nu.

Enkelt kan man väl säga att vill man lira Traveller just nu så får man inrikta sig på att göra en del själv. Vilket är kul det med.


Storuggla, grötförbrukningen ökar
 
Top