Nekromanti Olika typer av "rädsla"

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Har försökt följa diskusionen av vad skräck är som Krille m.fl. hade nedan. (Mycket intresant)

Är inte problemet med att spela med skräck/rädsla i rollspel att folk blir rädda för helt olika saker???

Jag kan till exempel för egen del verkligen inte hålla med Krille om att möjlighet till "högre tankeverksamhet" skulle döda skräckstämningen, för mig är det snarare tvärtom, får jag inte möjlighet att tänka igenom konsekvenser och följdscenarier. (Vid en mer omedelbar konfliktsituation så "dödar" ju adrenalinet rädslan och man bara agerar, så funkar jag i alla fall.)

För att ta exemplet med Alienfilmerna så måste jag säga att det finns bara tre scener i Aliens som jag tycker är läskiga (ja eller jag tyckte det de 3-4 första gångerna iaf) och det är:
i) När "räddningsgubbarna skär sig in i skytteln, på nåt märkligt sätt som jag inte kan förklara tycker jag att det är mycket kusligt.
ii) När Ripley förklarar Burkes plan för att föra hem "embryona" till jorden.
iii) När Hudson "flippar ur"

Sedan finns det en del scener som ger en rent fysisk effekt t.ex. när facehuggern i tanken hugger osv men det kan knappast kallas räddsla utan ligger mer på en reflexnivå.

Sen är ju knappast rädsla och skräck begränsade till skräckspel och skräckfilmer utan mer en teknik/effekt som kan finnas med överallt. (Jag tycker t.ex. att Krigets vindar/krig och hågkomst är bland det läskigaste jag har läst. Men det innebär ju knappast att man kan kalla det skräck.)


/Bjorn
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Själv tycker jag att det är läskigast i Aliens att det tar en sån förbannat lång tid innan man får se alienvarelserna. (rörelsedetektorn triggar på labbråttor och lilla Newt och vi i publiken har en massa saker i huvudet när bakhållet till sist sker. (Vasques har ammunition åt sig och Drake trots att det är riskabelt att skjuta i reaktorn, texempel)

Och jo, att Ripley och Newt är inlåsta i ett rum med facehuggers är ju himla läskigt också.

Men jag håller med dig, när adrenalinet börjar pumpa, då försvinner skräcken. Det är därför jag blir så djävla rädd när jag inte vet var monstret är någonstans eller ens vad det är för något. Den klassiska frågan; "ska jag fly eller gömma mig?" är själva fundamentet i min skräckbok. Och varje gång jag väljer fel (jag stannar och trycker i skolbussen, och hör hur varulvarna sniffar efter mig utanför) så, fan, då pissar jag nästan på mig av skräck! -Det är det värsta jag vet...

Så, nu vet ni hur ni ska skrämma mig. Hur ska jag skrämma er?

/Rising

Har vi argument nog att fortsätta skräckdiskutera? Well, jag är med så länge ni är det! ;^D
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Överraskningseffekt

Sedan finns det en del scener som ger en rent fysisk effekt t.ex. när facehuggern i tanken hugger osv men det kan knappast kallas räddsla utan ligger mer på en reflexnivå.

Tja, på tal om det - hur får man en bra "överraskningseffekt" i rollspel, precis av den typen som finns i de flesta skräckfilmer, både bra och dåliga (samt en hel del dataspel - vem kommer inte ihåg hundarna som hoppar in genom fönstret i Resident Evil?)?

Det närmsta jag har kommit är när SL plötsligt utbrister med hög röst "Plötsligt!!!... så hör ni en duns på taket", men det är ju inte speciellt läskigt, det fångar på sin höjd spelarnas uppmärksamhet. Man kanske skulle testa att höja musiken till jättehögt på något passande stycke, men det skulle nog snarare få spelarna att undra vem som trampat på fjärrkontrollen.
Och så finns det ju de där galna friforms-SL som börjar vråla, men då är det SL själv man blir rädd för och inte något i äventyret /images/icons/wink.gif.

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Överraskningseffekt

Jag tycker man ska vara sparsam med överraskningsskräck i rollspel. Jämför med skräckböcker, där finns ju det inte alls.

Näe, lämna den sortens meningslösa sensationsskräck åt filmmakarna och hitta nya sätt att skrämmas på i rollspel, unika för mediet.

-Även om jag är känd för att bara vråla ibland, mest dock för att väcka koboldspelare som inte fått slåss den senaste halvtimmen...

/Rising

Spelledaren: "Du kan inte hugga resen i huvudet. Han är för stor för det!"
Bonnläppspelaren: "Vaddårå? Hurdå stor?"
Spelledaren: "Ja, hrm... vänta nu... äh, han är typ lika stor som, som..."
Bonnläppspelaren: "Lika stor som SILON?! (hans enda referensram, tydligen)"
 
Top