Nekromanti Olika typer av DoDspelande

Elendiar

Veteran
Joined
15 Mar 2002
Messages
20
Location
Stockholm
Som jag ser det finns det två "lägen" (kanske flera) att spela i. Den ena, åt oss kalla det "rollspelsläget", tilåter saker utöver regler och främjar själva rollspelandet. är man kommer till en stor strid (som oftast är där för stridens skull) så övergår spelandet i vår spelgrupp till ett läge vi nu skulle kunna kalla "dataläget". I dataläget följs skada, attacker, KP, BV etc... relativt maniskt. I deta läge krävs det otaligt antal kastknivar, med träff i huvudet, för att offret ska falla död. I rollspelsläget har striden inte riktigt utvecklats än. Man kan tillexempel döda nån med en kastkniv etc. I deta läge gäller SLs egna uppfattning om vad som är mest realistiskt o dyl.
Självklart finns det undantag som bekräftar regeln /images/icons/wink.gif.

Som uppföljning av "backstabb" tråden kan man väl säga att man dör direkt (finns undantag, ja vet...) vid ett "backstabb" efterdom man troligtvis spelar i "rollspelsläget" o inte i "dataläget".

Eller vad säger ni?
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vill bara påpeka att även om jag inte gillar DoD6 så känns det som att klaga på kastnivars ineffektivitet är att bry sig för mycket om petitesser. I DoD4 gick det att döda någon med kastkniv om man använde anfall bakifrån eller var lönnmördare( eller allra helst kombinerade dom två).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tja det du talar om är det klassiska Dungeons & Dragons spelandet. Det är helt enkelt som ett bräd/dataspel utan bräde/skärm. Och att döda någon med en kastkniv är en omöjlighet. Vissa spelsystem försöker råda bot på detta genom mer realistiska regler, Exempelvis Eon och Gemini.

Har börjat spela D&D på senare tid och inser att striderna i det spelet blir mer dataspel taktiska. Man blir nästan tvungen att tänka i dataspelskänsla och blir uppmanad till det. I de äldre versionerna av Drakar och Demoner var det förvisso omöjligt att döda en person med endast en kniv, men det blev inte lika långvariga hacka-på-varandra-i-evighet strider.

Men men... Om du vill komma undan med det och ändå ha kvar spelarnas välbefinnande testa ett nytt regelsystem eller modifiera så du inte kör med yrkesnivåer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lira med expertreglerna.

Den första rollspelsdiskussion jag hade med mina kompisar (året var 1986) var "om du smyger fram till en orch som sover och hugger med en kniv rakt i hans huvud, dör han då eller tar han bara vanlig skada? Å om han dör, varför dör han då ALDRIG när man hugger honom under en strid?"

Så är det med vissa spelsystem. Vill du ha ändring på det, prova Expert. Nackdelen med de spelsystemen i sin tur är att du kan vara superhjälten MegaConan, och ändå dö av två slungstenar i huvudet från något elakt gatubarn...

Bara att välja, alltså.

/Rising
som föredrar andra systemet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Sådär spelar vi också

Rollspelsaktigt, men som övergår i dataläget i strider.. Men det är inte helt data.. Fienden kan fly, de kan prata, m.m.. Vi sitter inte som zombier runt bordet och slår monotomt tärningar..

NOT: I rollspelet Deadlands har jag tagit bort stunskador.. Om det vill sig illa så kan man nämligen under en handling (man har normalt 2-3 st/SR) få slå tärningar för 5(!) olika händelser.. Utan stun blir det "bara" 4.. Tänkte först att spelarna kunde få slå stun-skadan själv men sedan kom jag på att det blev i.s.f. bara som ett brädspel och inte ett rollspel..

/[color:448800]Han</font color=448800> som själv kör med att lätta handlingar alltid lyckas och eftersom träffa ett stillastående på med ett närstridsvapen klassas som lätt så lyckas alltid ett "backstab" (och blir dödligt)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Lira med expertreglerna.

"om du smyger fram till en orch som sover och hugger med en kniv rakt i hans huvud, dör han då eller tar han bara vanlig skada? Å om han dör, varför dör han då ALDRIG när man hugger honom under en strid?" Så är det med vissa spelsystem.

Förutom att en orch i strid förmodligen inte ligger stilla utan att försöka undvika kniven, det är ju sånt där man har improvisationer till. Om jag som SL märker att en regel inte är anpassad för den aktuella situationen ("Jag smyger upp bakom vakten och skär halsen av honom!" "Ok, slå för träff." "Det blir... 16!" "Du träffar honom i... högra foten.") så använder jag den inte just då utan hittar på nåt.

Jag tror bara jag har stött på en SL genom åren som absolut inte kunde tänka sig att gå ifrån vad reglerna sa, men han var rätt grön. Vi hade honom i Twilight:2000; en gång skulle vi t.ex eskortera en fotvandrande flyktingkaravan ett par mil och puttrade framför dem i vår bil på ettans växel. Till vår förvåning började den sluka soppa som ett öppet avlopp, för reglerna förutsätter att man kör så snabbt som terrängen tillåter, och mäter bränsleförbrukningen i liter per timme. Vi protesterade förstås högljutt, men han sa att han visserligen höll med om att det var rätt ologiskt, men reglerna var nu en gång skrivna så.....
Varje mer erfaren SL hade förstås ignorerat bränsleregeln i det fallet, gått över i "rollspelsläge" och improviserat nåt, men det fanns ingen anledning att byta spelsystem när vi körde bil som vanligt igen senare.

--
Åke
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm, de går väl inte att göra anfall bakifrån på någon med avståndsvapen... har jag för mej... *ler*.. fast, jag kan ju ha fel.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Vadå?Olika typer av DoDspelande?

"Varför kallar du det dataläget?"

För att det fungerar mer som ett dataspel än som ett rollspel.
 

Elendiar

Veteran
Joined
15 Mar 2002
Messages
20
Location
Stockholm
Re: Vadå?Olika typer av DoDspelande?

Precis Legioth!

Även om jag absolut gillar "rollspelsläget" ner än "dataläget" så kan det ibland, sent på natten, vara skönt med en riktig skogstrollsslakt /images/icons/wink.gif.

Jag tror vår spelgrupp använder nästan lika många modifierade regler som skrivna. En viktig sak att komma ihåg för att rollspelandet ska bli bra: "Inget är skrivet i sten".
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Apråpå backstabbing...

... så får man ju +5Cl eller +7CL på att anfalla någon bakifrån, inte sant?

Om man då just för skära halspulsådern eller dyl, räknar att -5 eller -7 på talet man slagit. Detta kommer då resultera i att personen med kniven oftare gör ett perfekt slag. (= genom rustning + max skada 4+1, eller nått...)

Detta kan ju sedan verka orättvist mot den som har nått större vapen är kortsvärd... Men tja, jag anser det vara bättre, eller?
 
Top