Nekromanti Olika spelsätt

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag är lite intresserad av hur olika grupper spelar neo-tech, brukar det vara snabb hong-kong action, konspirationer på hög nivå eller människor på samhällets baksida som bara försöker att överleva?
Hur vanligt är det att grupper spelar annat än "shadowrunners"?
Hur brukar ni generera karaktärer?
I vår spelargrupp har alla olika visioner av vad neo-tech ska handla om, där för hoppas jag att andra vill dela med sig sin mening.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
I vår grupp just nu spelar vi ett gäng (som består av diverse underliga typer) i någon storstad som är ute efter ammunition till sina annars oanvändbara vapen...
Så det är nog litet slumstrider som gäller när vi spelar
(litet inspirerat av GW-spelet Necromunda)


"Mutta suomalaiset juovat toki olutta"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
vi spelar det mest som röjjig action, och kör problemlösarbiten i andra rollspel. men just nu så håller jag på å kör ett äventyr med konspirationer och mäktiga företag. kan vara kul som omväxling.
RP? jo, de görs enligt reglerna fast vi slår 3t6 för varej attribut och lägger ihop, poäng som de får fördela hur de vill. annars följer vi reglerna till punkt och pricka.(förutom ifall man får motsägelser typ ormfobi som nackdel och ormaniker som nackdel....)
Ha det kul och framförallt: spela på ERT sätt. vilket det är finner ni efter ett antal spelmöten. Lycka till!

Jag vet att jag har rätt!
 

BrickuS

Veteran
Joined
15 Aug 2001
Messages
47
Location
Tranås
Jag e rätt ny inom rollspel men har spelat en hel del med lite mera erfarna kamrater och har helt klart fått följande intryck av våra omgångar:

1. Mörkt, gärna inlåst i en lite lätt klaustrofobisk miljö
2. Gärna halvmuterade experimentvarielser, virusmuterade människor eller något annat som ser konstigt ut
3. Skrämselfaktor 9 med okända finger som målar ledsna gubbar på fönster och sprejar otäcka meddelanen bakom våra ryggar medan vi går runt och hela tiden hör konstiga krafsande ljud.
4. Hmm, hela inramningen kan ju ha med att en av oss är nervöst lagd medan en annan snart har fyllt hela sitt Psykosrutfält men det är en väldigt skön mörk och skrämmande värld med varelser som skulle kunna vara hämtade från Evolution (filmen) eller kanske Resident Evil (spelet). Mindre tid i skumma kvarter och i normal storstadsmiljö.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Vi kör (eller rättare sagt, vi körde *snyft*) med mycket röjig HK-action, iallafall för mig. Nivån brukar vara någonstans mellan "normal" nivå och "högklass" nivå, om ni förstår vad jag menar. Ibland sjunker det ner till rännstenen också. Senaste gången vi körde jagade vi en våldsam cyborg i Paris, och nu skulle vi spela en militär kampanj i Afganistan, men eftersom mina spelkamrater blivit så konstiga (som jag beklagat mig över förut), så blev den aldrig av.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Olika spelsätt=våld och ond, bråd död?

Det verkar som de flesta kör ett ganska våldsamt NeoTech. Själv har jag svårt att se hur det går till, med tanke på hur dödligt systemet är. Vi har spelat ett gäng gånger och i slutändan har det bara varit en eller två av originalkaraktärerna med (om vi ens kommer till slutet, det har även hänt att alla karaktärer har dött i en och samma strid). Så jag har beslutat mig för att spela mer ala William Gibson, dvs färre vapen. Inte nödvändigtvis färre strider, det går ju bra att sockerpuncha och improvisera också. Jag har med andra ord i stort sett förnjudit skjutvapen. En annan fördel med detta (förutom att karaktärerna lever längre och utvecklas mer) är att t ex en polis med en klen puffra blir riktigt farlig.

Ni kanske inte håller med mig. Men om ni kör en kampanj med mycket röj och pang-pang hur fan håller ni er levande?! Jag menar, skjuter någon automateld mot en karaktär är han/hon så gott som död. Vad är hemligheten, mammma?

Och kom ihåg vad Yamamoto Tsunetomo sa: Blir du dräpt i strid bör du se till så att din kropp ligger vänd mot fienden.
/Bylingen
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Vi spelar SID-agenter. En specialdivision inom Europol. Tar hand om alla möjliga operationer. Jagar kärnvapen i Ryssland, stulna miljonkonstverk i Paris osv. Det är allt från försiktigt dektektivarbete bland superöverklassen till militära operationer mot drogbaroner i Sydamerika.
Vi har en hel del strider fast vi försöker undvika det fast i de flesta fallen är vi ganska överlägsna vad beträffar träning och utrustning. någon annan frågade hur man kunnde överleva mycket action och nog för att man får vara försiktig men med en Outcomer, hi-techskyddsväst och backup ett telefonsamtal bort så ligger man lite i överläge.

Fast nu ser det ut som vi kommer att bli avskedade så det kanske ändras.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Olika spelsätt=våld och ond, bråd död?

Tja, det verkar vara väldigt olika.
Vi kör med en mycket blandad spelstil (som dock tenderar bli våldsam i slutändan), men det är sällan någon dör p.g.a. reglerna.
Det exemplet du nämnde, att skjuta automateld mot någon, det kan man mycket väl överleva (man kan mycket väl dö av det också :)). Betänk sedan den oehört avancerade sjukvården som finns att tillgå (om man har tillgångarna), vilket gör att en karaktär som dör i strid nödvändigtvis inte förblir död.
MEN, vi har hög dödlighet. Jag skulle dock vilja påstå att det mer handlar om att karaktärerna sätter sig i situationer där de inte längre har en chans...
Det brukar mer bli kommentarer som: "Det är ingen idé, du kommer dö ändå", snarare än "Äsch, jag slog för mycket på tärningarna, du är nog död...".

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Vi kör oftast en massa Pang Pang och livsfarliga biljakter :gremsmile: Vi lämnar de små klurigheterna till spel som t.ex Eon...
Det brukar oftast vara Spelarna som får hitta på olika sätt för att få tag på pengar som går åt för att köpa vapen o liknande, t.ex åka runt i Västerås (som vi bor i i verkligheten) och leta reda på bilar som man kan sno, och sedan dra ner till hamnen och byta ut mot Vapen, sprit, sprängämnen, pengar o knark :)

Eller kanske spränga sönder hela McDonalds...
En annan rolig sak var när våran grupp vart Rasister, då kastade vi en jjjjjäääävllaa massa dynamit i Rinkeby centrum i en pizzeria...

ja, fantasin är oändlig, skulle vara kul om riktiga livet oxå var ett enda stort rollspel, så att man kunde göra vad man ville, utan att riktigt oroa sig för vad som händer :)

Hur vi gör RP?
Först slår man 3T6 9 gånger, sedan gör man så 3 gånger... så ser det ut ungefär så här:
12 15 9
7 9 10
12 15 9
7 9 10
12 15 13
13 7 16
18 8 18

sedan väljer man vilken "rad" man vill ha, sedan sätter man ut numrerna där man vill ha dom.
Vi kör oxå med att Alla Slag som blir 6 eller lägre får slås om.

Idén med att man slår 3T6 för varje attribut och lägger ihop, för att sedan sätta ut senare, tycker jag inte fungerar så bra, för då sätter man ut 18 på dom viktigaste grejjerna, t.ex TÅL, RÖR, PSY, VIL..... sedan sätter man 3 i PER.. det hela blir lixxom inte riktigt rätt på nått sätt.

Det bästa enligt mig är att slå "3T6 Nio Gånger, 3 gånger" och sedan välja den rad som man vill ha och sätta ut värdena som man slagit fram, alltså inte lägga ihop och dela upp poängen.

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Läste igenom de olika svaren på denna mycket relevanta fråga. Personligen tycker jag det är tragisk att så många bara spelar "pang pang" och action. Neotechvärlden borde ge utrymme för mycket mer än så. Se bara på Gibson och andra Cyberpunkförfattare, de borde kunna ge massor av inspiration till mer seriösa äventyr.
I och för sig får man göra som man vill, men det borde vara tråkigt i längden att bara leka krig. Eller?

nexussix@hotmail.com
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Våldvåldvåld

Mina spelare burkar lära sig att strid är dumt efter det att de är ruinerade och skuldsatta efter några sjukhusvistelser... ,-)

-Marco Behrmann
 
Top