Olika sorters agens

Genesis

Tu vuò fa' l'Americano
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,650
Location
Göteborg
Från rälstråden:

Är det här en springande punkt månntro? Du har hur mycket agens som helst, men ledtråden ligger i det blå huset och du kan leta i det gula eller röda eller gröna huset hur mycket du vill, det är bara utfyllnad tills problemet är löst och nästa problem börjar nystas i? Så vad du gör spelar jättestor roll för karaktärsinlevelse men äventyrets utformning gör att det inte känns som att det spelar så stor roll som det borde.

(Och i slutändan så handlar det om vad man gillar så det finns inga generella lärdomar att dra... det handlar bara om att hitta vad man själv gillar.)

Japp, vi bygger vidare på den här kedjan av trådar. Undrar hur lång wrnu:s längsta kedja av trådar som grenar av från andra trådar är?

I alla fall, jag funderade på detta med agens. I den här tråden tänker jag att vi pratar om agens, inte om rälsning. Huruvida rälsning är brist på agens är inte intressant för denna tråd; ta det i rälstråden.

Men agens, eller "meningsfulla val", som jag tycker är lite samma sak. Jag funderade lite på vad det betyder, och hur samma val kan vara meningsfullt för en spelare men inte för en annan. Jag tänker typ såhär:

  1. Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar huruvida man lyckas med scenariot eller ej. Huruvida jag bestämmer mig för att bluffa mig förbi vakterna eller smyga mig in är meningsfullt om dessa två alternativ har olika sannolikhet att fungera.
  2. Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar estetiken i berättelsen. Om jag smyger mig in eller attackerar rakt på ser väldigt olika ut, rent fluffmässigt.
  3. Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar vilken riktning berättelsen tar. Huruvida jag accepterar giftermålet eller flyr till skogs och ansluter mig till stråtrövarna får historien att gå åt helt olika håll.
  4. Ett val kan vara meningsfullt för att det säger något om rollpersonen och adresserar berättelsens premiss. Huruvida jag väljer att avsvära mig min kätterska tro eller vägra och därmed brännas på bål säger jättemycket om vem jag är och om konsekvenserna av min övertygelse.

Det kan säkert finnas fler sätt. Jag tror att olika spelare och olika spelstilar sätter olika mycket fokus på ovanstående. För mig, som är rätt hardcore berättelsespelare, så känns inte 1 och 2 särskilt meningsfulla. Jag bryr mig inte så mycket om hur saker ser ut, och jag är inte intresserad av att försöka "vinna" eller "klara äventyret". Jag kan tänka mig att för någon annan som föredrar en annan spelstil kan Montsegur 1244 kännas som att det tar bort spelarnas agens, för det saknar helt val av typ 1. Inget jag gör kan påverka utgången. Medan jag kan känna att ett spel som Lasers & Feelings helt saknar meningsfulla val, trots att rollpersonerna är helt fria att agera på olika sätt och påverka utgången. Om de bestämmer sig för att spränga rymdstationen eller infiltrera den kan vissa tycka spelar jättestor roll, medan jag mest ser att de har fått sitt mål som de strävar efter och berättelsen handlar bara om hur de klarar av eller inte klarar av att utföra detta mål, och på vilket sätt de gör det. Det saknar val av typ 3 och 4.

Bara en liten fundering. Vilken sorts val tycker ni känns meningsfulla när ni spelar? Inte nödvändigtvis från listan ovanför; den är mest ett sätt för mig att formulera vad jag menar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,223
Location
Göteborg
Olika? Jag är generellt sett inte så intresserad av val i kategori 1 och jag skulle nog vilja jobba mer med estetik när jag spelar men tror inte att jag gör det så jättemycket. Men jag kan nog gilla alla fyra alternativen ovan. Sen är jag lite osäker på om jag faktiskt ens bryr mig så mycket om agens, men med en sån här bred definition så kanske jag gör det ändå, för mitt huvudmål med rollspel är nog ändå i slutändan någon slags kombination av eskapism, flow och känslor, och ingen av dom tycker jag egentligen kräver någon agens.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,107
Location
Slätta
Alla, men i olika kontexter. Det beror helt på hur jag förväntas förvalta min karaktär och en eventuell gemensam berättelse. Tvåan ovan är nog den som jag tror mest sällan är intressant för mig, även om jag nog skull behöva fundera ett par rundor om vad det egentligen betyder... I vissa spel skulle det nog kunna vara mycket viktigt. Ettan och trean är nog mest intressanta i trad. Trean och fyran i story mode och fyran speciellt i fokuserade spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,703
Location
Athos
  1. Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar vilken riktning berättelsen tar. Huruvida jag accepterar giftermålet eller flyr till skogs och ansluter mig till stråtrövarna får historien att gå åt helt olika håll.
  2. Ett val kan vara meningsfullt för att det säger något om rollpersonen och adresserar berättelsens premiss. Huruvida jag väljer att avsvära mig min kätterska tro eller vägra och därmed brännas på bål säger jättemycket om vem jag är och om konsekvenserna av min övertygelse.
Dessa är nog de som primärt intresserar mig, men överlag så tycker jag att valens konsekvenser är mycket intressantare. Sedan tycker jag inte att alla val behöver vara meningsfulla eller att man alltid bör ha full valfrihet. Vilket du ju är inne på ovan. Väljer jag att stå fast vid min tro trots att inkvisitionen har fångat mig och jag bränns på bål så kan med fog säga att någonstans försvann min valfrihet :) Jag vet att det finns spelare som tycker att det alltid bör finnas en dörr på glänt, eller en nödutgång. Jag tycker inte det. Vilket du också är inne på. Saknar valen konsekvenser så var de inte meningsfulla.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
4,450
Alla, fast jag förstår inte nr. 2 med det exemplet. Om du inte menar att det inte påverkar resulotionen?
 

Genesis

Tu vuò fa' l'Americano
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,650
Location
Göteborg
Alla, fast jag förstår inte nr. 2 med det exemplet. Om du inte menar att det inte påverkar resulotionen?
Tja, det kanske inte finns någon resolution. Jag får välja hur jag tar mig in. Jag kan smyga eller anfalla. Vi kan ha en resolution med om du vill. Jag kanske slår för "Våld" om jag vill anfalla och "Smyga" om jag vill smyga, men jag har lika högt värde i båda.
 

Genesis

Tu vuò fa' l'Americano
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,650
Location
Göteborg
Dessa är nog de som primärt intresserar mig, men överlag så tycker jag att valens konsekvenser är mycket intressantare. Sedan tycker jag inte att alla val behöver vara meningsfulla eller att man alltid bör ha full valfrihet. Vilket du ju är inne på ovan. Väljer jag att stå fast vid min tro trots att inkvisitionen har fångat mig och jag bränns på bål så kan med fog säga att någonstans försvann min valfrihet :) Jag vet att det finns spelare som tycker att det alltid bör finnas en dörr på glänt, eller en nödutgång. Jag tycker inte det. Vilket du också är inne på. Saknar valen konsekvenser så var de inte meningsfulla.
Det är ju lite konsekvenserna jag fiskar efter. De fyra valen skiljer sig för deras konsekvenser är olika. Det är hur konsekvenserna mellan alternativen skiljer sig som avgör om ett val är meningsfullt, och konsekvenser kan man sätta i lite olika kategorier. Ett val kan sakna konsekvenser när det gäller "hur effektivt löser detta vad min rollperson är ute efter", medan det har vitt skilda konsekvenser när det gäller "Vad säger det här om min rollperson", till exempel.

Men vi har ju såklart också val som har viktiga konsekvenser, men spelaren känner inte till dem. Huruvida jag går till höger eller till vänster spelar jättestor roll för vilken utgång berättelsen kommer att ha, men jag har ingen information om vilka dessa konsekvenser blir. Då är valet inte meningsfullt, skulle jag säga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
14,703
Location
Athos
Men vi har ju såklart också val som har viktiga konsekvenser, men spelaren känner inte till dem. Huruvida jag går till höger eller till vänster spelar jättestor roll för vilken utgång berättelsen kommer att ha, men jag har ingen information om vilka dessa konsekvenser blir. Då är valet inte meningsfullt, skulle jag säga.
Mmm. Jag förstår vad du menar men vet inte om jag håller med. Valet mellan höger eller vänster uppstår ju inte ur ett vacuum. En massa andra val innan har lett fram till det valet, så på något sätt är ju även det valet en konsekvens. Men jag håller med om att just det valet inte är så meningsfullt, men kontexten är viktig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,337
Det är lite mycket begärt att alla val ska spela någon roll.

Ska vi ta med heligt vatten?
Vem tar första vakten, eller skiter vi i att hålla vakt?
Ska vi skynda oss och komma fram sent på kvällen, när portarna kanske är stängda, eller ska vi slå läger här och nu och komma fram på förmiddagen?
Smyga eller Bluffa? Well, det kanske visar sig att den framgångsrika bluffen blev en "sanning" som fick oanade konsekvenser senare.

Det kan vara meningslösa eller livsavgörande val. Inte ens SL vet.
De kanske inte spelar någon roll i detta äventyr, men de kanske får betydelse senare (om man skaffar sig vänner eller fiender på sin väg, ex.vis).

Jag gillar listan 1-4 ovan. Oavsett om "kampanjen" lutar mer åt "mekaniska" val (1,3) eller "psykologiska" val (2,4) så tycker jag det finns anledning att alla kan förekomma i alla kampanjer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,337
Huruvida jag går till höger eller till vänster spelar jättestor roll för vilken utgång berättelsen kommer att ha, men jag har ingen information om vilka dessa konsekvenser blir. Då är valet inte meningsfullt, skulle jag säga.
Huruvida du har infomation om höger/vänster kanske beror på vad du gjort tidigare.

Någon annan kanske har information.
Du kanske har information du inte känner till.
Du kanske har underlåtit dig att skaffa information.
Du kanske borde skaffa dig bättre information innan du går vidare.
Eller detta kanske är en T-korsning där det inte spelar så stor roll.

Jag tycker det är oerhört mycket begärt av SL/Kampanjen/Spelmötet att alla val ska vara meningsfulla när man gör dem.
Och helt orealistiskt dessutom.
 

Genesis

Tu vuò fa' l'Americano
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,650
Location
Göteborg
Jag tycker det är oerhört mycket begärt av SL/Kampanjen/Spelmötet att alla val ska vara meningsfulla när man gör dem.
Och helt orealistiskt dessutom.
Ja, gud ja. Det låter ju helt fruktansvärt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,337
Ja, gud ja. Det låter ju helt fruktansvärt.
På flygresan frågar flygvärdinnan "Chicken or Fish?"
Jag svarar "Chicken".
Flygvärdinnan: "No Chicken! Fish!"

Så när rollpersonerna kommer in på saloonen efter en dammig dag och funderar på om de ska dricka Jim Beam eller Jack Daniels så ska jag som SL ingripa: "Det är inte ett viktigt val! Du gör det inte. Du gör det inte!"

Det känns inte som vi förstår varandra riktigt eller?
 

Genesis

Tu vuò fa' l'Americano
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,650
Location
Göteborg
På flygresan frågar flygvärdinnan "Chicken or Fish?"
Jag svarar "Chicken".
Flygvärdinnan: "No Chicken! Fish!"

Så när rollpersonerna kommer in på saloonen efter en dammig dag och funderar på om de ska dricka Jim Beam eller Jack Daniels så ska jag som SL ingripa: "Det är inte ett viktigt val! Du gör det inte. Du gör det inte!"

Det känns inte som vi förstår varandra riktigt eller?
Så känns det definitivt. Jag fattar ingenting. Du tror att jag tycker att alla val ska vara meningsfulla?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,337
Ja, gud ja. Det låter ju helt fruktansvärt.
Så känns det definitivt. Jag fattar ingenting. Du tror att jag tycker att alla val ska vara meningsfulla?
Jag trodde du var ironisk och sarkastisk med "Ja, gud ja."

Det är svårt med ironi i textform (och du var ju inte ens ironisk) :p

Då är vi på samma sida.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
4,450
Tja, det kanske inte finns någon resolution. Jag får välja hur jag tar mig in. Jag kan smyga eller anfalla. Vi kan ha en resolution med om du vill. Jag kanske slår för "Våld" om jag vill anfalla och "Smyga" om jag vill smyga, men jag har lika högt värde i båda.
Ok. Då skulle jag fortfarande säga att alla är relevanta i olika grad i olika typer av spel, för mig i alla fall, med reservationen att nr 2 tenderar att bli mindre framträdande i situationer där 1 och 3 har stor betydelse.
 
Top