Nekromanti Olika sätt att strida i olika kulturer..

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Ja... det är nog det enda jag kan säga efter att ha tittat närmre på vättar i M&V. Vättar klipper till med näven för ob3T6+2 och biter lika hårt som svartsvin!(ob3T6). Är det för att dom uppfostras att ta till alla fula knep och blir väldigt aggresiva i strid?

Fast det är nog bara tryckfels-nisse som varit i farten, då deras skada med vapen går på en STY på 9.

Men finns det kulturer (andra än tiraker) som använder olika "kultur-typiska" knep för att få övertag i strid?

Mvh Vätten, som bara kände för att plita ner någe efter att ha gjort sin första vätte-karaktär.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Kraggbarbarer [NT]

Intressant svar... Du kanske skall nämna på vilket sätt kraggbarbarerna har ett kulturspecifikt sätt att slåss på också... så att du besvarar frågan liksom. Bara en tanke som slog mig...
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: Kraggbarbarer [NT]

Joo, så här ligger det till.
De tar sin tumme i munnen och börjar blåsa, detta leder till att handen blir större och större. När kraggbarabaren blåst färdigt tar han snabbt en snöre och knyter runt tummen så att luften stannar kvar. När han sedan ger sig in i striden använder han sin hand som en slägga för den är så stor, han gör den mirakulösa skadan Ob3T6+2 +kross med den. Som ni säkert räknat ut så väger ju inte luft lika mycket som järn så handen borde inte kuna användas som en slägga. Men eftersom kraggbarbaren tror att den väger som en slägga använder han placeboeffekten och gör därmed lika mycket skada som en hammare. :gremwink:
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Kraggbarbarer [NT]

Ah, det 171:a inlägget som du märkt med [NT]? Grattis! får man väl lov att säga..
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Erratan!

Ja... det är nog det enda jag kan säga efter att ha tittat närmre på vättar i M&V. Vättar klipper till med näven för ob3T6+2 och biter lika hårt som svartsvin!(ob3T6). Är det för att dom uppfostras att ta till alla fula knep och blir väldigt aggresiva i strid?

Fast det är nog bara tryckfels-nisse som varit i farten, då deras skada med vapen går på en STY på 9.
Innan man ställer liknande frågor så kan man ju kolla in
erratan eller FAQ:en.. På erratan står nämligen:

51: Vättar är för bitska och slagfärdiga. Slagskadan ska vara ObK1T6 med SI 1/2, och bettskadan ska vara ObH1T6 med SI 1/1.
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Re: Kraggbarbarer!

Hejsan!
Kraggbarbarerna är väl ungefär som högländare, i vart fall tycker jag det, svärdet, och framförallt musklerna :gremsmile:
Men jag tycker också att Léaram är som en sorts högländartyp :gremsmile:


//Cavalles Aralion Ravathons son!
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Erratan!

Njaa... nu var det ju så att det första skrev jag mer med ironi eftersom jag förstog att det var helt fel, men det kanske inte framgår så mycket av texten ser jag nu. Det var mer menat som ett inledande skemt, men den igentliga frågan kvarstår dock : Finns det kulturer (andra än tiraker) som använder olika "kultur-typiska" knep för att få övertag i strid? Har T.ex folk i ökenländerna några knep i strid som östlänningarna inte viste fanns? Tycker bara att stridandet borde skilja sig från land till land så som det har på jorden.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Erratan!

Tja, en mindre nogräknad Cirefalier kan ju ta med sig ett Cineramozin om han vill vara säker på att vinna den där duellen... Även en ganska liten pil är ganska svår att fäktas med instucken i kroppen, särskilt om den är förgiftad. :gremwink:

/Joel - Undrandes om Cineramozin har något annat syfte alls...
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Re: Kulturer

Alver har någon form av halsbands vapen(I alla fall i Drakväktare(En(Eon(Mycket bra spel för övrigt)) bok))

Alla kulturer har sina egna vapen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kulturer

Öhm... Menar du Petyan? Den används knappat som halsband, det är bara lättast att bära den med sig hängd över nacken...

/Joel
 
Top