Re: Ze Tanke
Okej, taktikkort och satsningspluppar, nu ska vi se.
Säg att jag spelar offensiv. Då är det ganska uppenbart att många satsade pluppar innebär vildsint anfall och få pluppar innebär försiktigt anfall. Alltså behövs inget taktikval för försiktigt offensiv.
Om jag spelar defensiv, då? Många satsade pluppar innebär att jag har är väldigt defensiv, men dåligt beredd på en fint, och tvärtom, kanske? Få satsade pluppar innebär att jag har många pluppar kvar att satsa på ett motanfall. Alltså är man i praktiken avvaktande, och så behövs inte den taktiken heller.
Så vad är skillnaden mellan offensiv och defensiv? Att man satsar fler offensiva pluppar när man är offensiv? Nej, det känns som att det är enklare att ha offensiva och defensiva pluppar i stället för taktikkort och pluppar. Man uppnår precis samma effekt med mindre besvär. Eller har jag fel, har jag missat något?
Det här verkar påminna en hel del om
stridssystemet i The Riddle of Steel, åtminstone om man går efter exemplet som finns i det där dokumentet. Det är ungefär allt jag vet om TROS, dock, så jag har svårt att vara helt säker.
Men satsningssystem i allmänhet är kul. Det här borde man kunna bygga vidare på.
/Dimfrost