Nekromanti Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare)

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En gång i tiden då män var män (eller snarare pojkar, då det var ett bra tag sen) och rollspel gavs ut utan färdiga fantasyvärldar att leka med spelade man rollspel på ett helt annat sätt. Man började oftast på en generisk plats, t ex ett värdshus eller utanför något lämpligt dungeonsubstitut. Ville man bygga en kampanj på detta fick SL hitta på världen efterhand som spelarna promenerade omkring i den. När man hadde använt innovativa namn som byn Byn och värdshuset Värdshuset så fick SL dessutom hitta på namn på platser, särskilt då när det fanns två eller flera likartade platser (som t ex byar, städer eller värdshus).

Numera spelar man inte så. Rollspel ges ut med stora färdiga världar, kartor och moduler. Världarna har historia och kulturer och en massa människor har lagt ned en massa huvudbry för att göra det coolt. Och det är väl bra.

Fast nu insåg jag nyligen att jag saknade de där gamla, vilt improviserade världarna som antingen dog i sin linda eller växte med tiden och kanske muterades emedan det bollades mellan olika spelledare. Så jag bestämde mig för att göra något åt det. Så jag drog igång en D&D kamapnj.

De begåvade med gott minne kanske då blir konfunderade och tänker "Vafalls? Har inte denna man förespråkat D20's uselhet både vitt och brett? Har han inte styvnackat förnekat levelsystemens förträffligheter? Har han inte rabiat angripit hitpointsens varande?"

Jo, det har han faktiskt. Till mitt försvar började jag med vidlyftiga idéer om modifikationer och regeländringar som skulle göra systemet spelbart och mer trovärdigt. Jag insåg genast att om det här skulle bli konsekvent hade jag för hand fått sitta och räkna om varenda uschligt monster i monstruos manual och flera andra liknande åtgärder... det kändes inte så lockande, så jag sket i det och nöjde mig med några enklare husregler och tuffade på enligt den gamla filosofin.

De bägge rollpersonerna, bägge föräldralösa (eller tillräckligt nära), har omhändertagits av en vis äldre man som tagit dem som sina lärlingar. De bor i ett torn i skogen Skogen i närheten av byn Byn, en bra bit söder om bergen Bergen. Deras tillvaro slås i spillror då slemma Gnoller går på plundringståg och bränner ned deras hem. Efter att få ha slagits lite med dessa får de numera hemlösa stackars rollisarna knalla söderut med sin mästare. Där träffar de några gamla vänner till mästaren som han lämpar över dem på, ety han har viktiga saker att göra och det antyds att gnollerna letade efter de unga tu (förvånad och dramatisk flämtning!).

Med sina nya kamrater tramsar rollpersonerna runt i vildmarken och känner sig så hjälplösa och inkompetenta som bara level 1 rollisar kan göra. Efter att ha sprungit från flera gnoller kommer de dock fram till staden Blenheim (jag spar namnet Staden tills vidare) och slåss med lite banditer som försöker råna dem, varpå de levlar. Detta föranleder ett litet tidshopp där de vise spelledaren ordnar några stårymässiga incidenter som gör att det passar rollisarna att stanna i staden en typ för att tillgodogöra sig sina nya skills.

Lagom därefter ger de sig ut vidare söderut genom skogen Den Andra Skogen där de leker kurragömma med Gnoller och får reda på att de är på väg till en hemlig plats som är en tillflyktsort för folk av Den Gamla Tron vilka de alla tillhör. Det bör noteras att Den Gamla Tron misstros av Den Nya Tron på det sätt som religoner tenderar att misstro varandra när de bägge propagerar för att deras gudom är teh shit och allsmäktig i allmänhet. Givetvis kommer de inte dit utan trassel utan skiljs från sina kamrater och får slåss lite mer innan de slutligen tar sig till den hemliga platsen Ermen.

Där får de genom gå Standardiserade Ödesmättade Livsfarliga Prövningar innan de släpps in, men det klarar de.
Spelledaren introducerar en handfull npc:er till i en handvändning innan det deklareras att "nu minsann har ni faktiskt exp nog för att få levla" vilket föranleder ett nytt litet hopp framåt i tiden medans rollisarna tuffar till sig ytterligare.

Över till lite etablerade fakta i kampanjen.
Den Gamla Tron är dyrkandet av Taiia från Deities and Demigods. Hon symboliserar både skapaelse of förgörelse, men har ersatts av den dualistiska tron på Elishar och Toldoth, eftersom folk trivdes bättre med att hylla en gud för allt gott (Elishar) och skylla allt dåligt på en annan (Toldoth).

Det har skett ett stort krig för ca en generation sen då Elishar besegrade Toldoth, men det börjar dra ihop sig för en returmatch.

Det skedde ett ännu större krig för jävligt länge sedan vilket ledde till religonsskiftet.

Gnollerna verkar ledas av folk som är på Toldoths sida.

Taiia-kulten i Ermen lutar sannolikt åt förgörarhållet eftersom Taiia måste rensa upp i världen innan hon kan ta makten igen.

Den ena rollpersonen är dotter till en högt uppsatt Toldoth-anhängare som sparkade ut henne som barn och lämnade henne för att dö för att hon var för vek och mesig. Hon är nu en cleric åt Taiia. Hon har dessutom haft drömmar om hur hon leder en armé på slagfältet, men om det bara är drömmar, forntiden eller framtiden hon ser är svårt att avgöra.

Den andre rollisen är en nördig magiker som lider av minnesförlust sedan han var i sexårsåldern. Deras läromästare är den enda förälder han känner till.


Såja... det var en kortfattad sammanfattning av teh story so far och jag slängde upp den här i hoppet om att folk ska spruta ideer på mig så att jag kan fortsätta bygga upp en skethäftig kampanjvärld.

/Joel
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Spruta idéer? Nja, det verkar väl sköta sig själv eller?

Jag är själv en stark anhängare av den här typen av spelande, även om jag är mkt skeptisk till att anförtro något skapande till spelarna (beror ju på vad man har för spelare iofs). Den stora fördelen tycker jag är att spelarna inte känner till så mycket om världen - det kommer inga "jag vill spela en halvninja-redwizardofthay"-grejer liksom. Skönt att kunna säga "Ni vet inte vad som finns på andra sidan skogen. Vågar ni gå dit?"

Och särskilt världar som Faerün och Oearth är ganska taffligt sammansatta (i all sin charmighet) och svåra att få grepp på. Hundratals författare har bidragit under 20-30 år.

Den stora nackdelen är så klart att man måste göra mycket själv. Några tips är att förbereda vissa grundgrejer som t.ex. religion, styre o.s.v. (Smart är då att ha väldigt små kungadömen med olika lagar) Men se för guds skull till att inte behöva improvisera ALLT för mycket - då känns det mer som att du sitter och fabulerar inkonsekvent med järnhand. Det blir lätt ganska obekvämt för spelarna - om du inte är MYCKET bra alltså!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Åhhhhh.......

Jag längtar tillbaka till den typen av spel. Tänk att bygga upp en värld tillsammans på ett sådant ... lättillgängligt sätt. Bara fokusera på vad huvudpersonerna vet. Utan att behöva plugga 100+ timmar för att komma igång.

Om jag någonsin blir rik skall jag fundera ut en generator för att skapa sådana här världar.

Det första jag tänkte på är att du måste ju ha med ett element av artefaktletning.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Jag längtar tillbaka till den typen av spel. Tänk att bygga upp en värld tillsammans på ett sådant ... lättillgängligt sätt. Bara fokusera på vad huvudpersonerna vet. Utan att behöva plugga 100+ timmar för att komma igång.
Längtar tillbaka?. Du kan väl inte ha missat att det på senare tid fötts en ny tradition av spel designade för att gå snabbt och enkelt att komma igång med? Du vet, hela den där Forge-grejen. :gremgrin:

/Kalle
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Den stora nackdelen är så klart att man måste göra mycket själv. Några tips är att förbereda vissa grundgrejer som t.ex. religion, styre o.s.v. (Smart är då att ha väldigt små kungadömen med olika lagar)
Vad det gäller stadsbildningar har jag faktiskt inte gått in på det alls, då det inte har blivit relevant. I bakhuvudet har jag dock lite inspiration från senmedeltida Tyskland som ligger och pyr, med någorlunda självständiga städer och småfurstendömen. Kittet som håller världen samman är religonen snarare än stadsmakten, och religoner stal jag som bekant från Deities and Demigods. Till skillnad från många andra settings bestämde jag mig tidigt (jag fick spika religon fort eftersom en av spelarna är en cleric) för att skippa den klassiska fantasypanteonen och köra på två mindre religoner. Den gamla undantryckta religonen som dyrkar Taiia i egenskap av både allsmäktig skapare och förgörare, och den nya tron som tror på den gode Elishar och den onde Toldoth.

Elishars kyrka (som trots att den är tekniskt sett "good") håller samman de mänskliga rikena i lagom småfacistoid anda. Att tvivla på Elishars kommande seger över Toldoth är blasfemi och att dyrka nån annan gud än Elishars tolkas som dyrkan av Toldoth och slika personer ska omvändas för sitt eget bästa. Går inte det är den näst bästa lösningen att nacka dem som ondskans tjänare (jag ser faktiskt fram emot att låta de Taiia-dyrkande rollisarna bli förtrycka av heroiska paladiner, lawful good eller inte).

Men se för guds skull till att inte behöva improvisera ALLT för mycket - då känns det mer som att du sitter och fabulerar inkonsekvent med järnhand. Det blir lätt ganska obekvämt för spelarna - om du inte är MYCKET bra alltså!
Som sagt, religonerna stal jag direkt från en modul, och vad det gäller allt mitt andra fabulerande så ska det nog gå bra så länge jag håller reda på vad jag redan har slängt ur mig (något som iofs bryter mot traditionen med oldschool världsskapande...).

Sen ska man inte förglömma att jag faktiskt är riktigt jävla bra. :gremwink:

/Joel - Källarmästaren på rollspel, han som gradvis uppfyller (ett) universum
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Längtar tillbaka?. Du kan väl inte ha missat att det på senare tid fötts en ny tradition av spel designade för att gå snabbt och enkelt att komma igång med? Du vet, hela den där Forge-grejen.

Jodå, mitt senaste spel var Chock som jag köpte 1986. ,-)

Forge-spelen (?) tar bra tillvara på detta men hittills har jag inte sett något som frossar i skattsamlade, monsterslakt, grottsystem, etc. Dessutom, vilka Forge-spel gynnar den långa kampanjen med hjältens resa?

Många av Forgespelens förbannelse tycker jag är att de är förklädda brädspel.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Ursäkta en fråga, vad är "Forge-grejen" egentligen?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
TSOY

Dessutom, vilka Forge-spel gynnar den långa kampanjen med hjältens resa?
Jag tycker att The Shadow of Yesterday funkar alldeles utmärkt för just en sån kampanj. Det har dessutom en spelvärld som är avsiktligt vagt beskriven för att spelgruppen ska kunna forma den själv, oldschool-style.
Däremot är det långt ifrån grottkrälande skattsamlande monsterslakt...

Gordeg
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

"Forge-spelen (?) tar bra tillvara på detta men hittills har jag inte sett något som frossar i skattsamlade, monsterslakt, grottsystem, etc. Dessutom, vilka Forge-spel gynnar den långa kampanjen med hjältens resa?"

Hjältens resa tror jag behandlas i Heo's Banner. Jag kan dock ha fel, jag har bara sett omslaget. Shadow of Yesterday funkar glatt för Conan-stuket. Burning Wheel fungerar ypperligt för grottkrälande, skattsamalde och monsterslakt... man måste bara vara försiktig med vilak monster man slåss mot.


Storuggla, gooseberry
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om jag någonsin blir rik skall jag fundera ut en generator för att skapa sådana här världar.
Men det är ju fusk!

Det första jag tänkte på är att du måste ju ha med ett element av artefaktletning.
Det hade jag inte ens tänkt på... jag har bara grubblat över roligare sätt att få magiska prylar utan att bara hitta dem i monsterskatter... :gremtongue:

/Joel
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Köp Dungeon Masters Guide. Den första alltså. 1e. Finns på eBay eller som pdf på Paizo.

Läs kapitlen The Campaign och Treasure (i synnerhet delen om magiska föremål). DMG1ed fungerar som en Book of Transportation och du trollas tillbaks till det sena sjuttiotalet/tidiga åttiotalet igen.

Surfa http://www.dragonsfoot.org/forums.

Gammelstil ÄR grejen.

Kom ihåg: ni sitter på ett värdshus.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Typ: spel kopplade till den designskola som föddes på rollspelscommunityn The Forge.

/Kalle
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Tja, du får göra plats åt en 17-årig svärdsfjant med Lolitakomplex också. D&D, here I come!
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
-HOT!

Den här tråden gör mig upphetsad!

Jag spelade Drakar och Demoner 4 i en sådan här stil för inte så länge sedan. Det blev riktigt kul.
Jag hade spelat en massa Darklands innan. Så det blev precis så att vi hade sjyssta grundgrejer att utgå ifrån, senmedeltida tyskland, små kungadömen, religionen, feodalsystemet e.t.c.

Att det på något sätt hade tagit inspiration från 'verkligheten' kändes som att miljön fick en referensram som spelarna och karaktärerna kunde relatera till.

Det gav även en slags norm för spelarna att hitta på delar av spelvärlden under spelets gång, då de i dialoger in game kunde berätta om sina rollpersoners bakgrund etc.

Det var inte nämt om några fantastiska eller övernaturliga element från början. Så när de klassiska DoD elementen kom in kändes de extra spännande.
Så det blev en skön kontrast mellan 'normen', som i sin tur fick det fantastiska elementen att framstå tydligare.

Jag tycker att det blev en skön "show don't tell" effekt. Vi behövde inte förklara innan att det var en fantastisk spelvärld. Utan rollpersonerna fick se det med sina egna ögon.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Orkar du ge en mer innehållsrik förklaring än Forge-grejer är grejer från Forge?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Det är tyvärr tydligen ganska krångligt, en två sidors artikel i Fenix lyckades inte reda ut saken för mig i alla fall, och då har jag ändå läst en del som skrivits där och sådant som är ett resultat av det som skrivits där, redan innan.

Kort sagt kan man väl säga att det bygger på konstaterandet att val av regelsystem påverkar rollspelsupplevelsen. Låter som en självklar grej när man uttrycker det så, kanske, men varken är eller har varit en självklarhet i rollspelsdiskussioner.

Det är nog det enda jag verkligen sett som gemensamt för "Forge-spelen".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

En kort genomgång av The Forge och vad det innebär hittas i wikipedias artikel om indierollspel. Klicka här.

/Anders
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Oldschool världsskapande (spåjler mina spelare

Tackar, den länken rede ut några frågetecken.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Re: -HOT!

jag spelade västergötland 1100-t för en liten tid sedan, fast kryddad med magi. Jag ÄLSKADE det. Fast spelarna ville ha mer saga, så det fick jag lämna.
 
Top