Nekromanti Old School med barnen?

mattip

Veteran
Hej!
Jag spelade D&D (Basic+Expert-lådorna som jag köpte på Tradition på Österlånggatan när jag var 10 år...) samt AD&D, Runequest, Call of Cthulu etc i min ungdom. Nu på semestern har min 9- och 13-åring blivit galna i rollspel. Vi har spelat lite med Parallell Worlds-reglerna som jag laddade ned från Saga Games. Men efter några kvällar har det blivit alltför tunnt, så jag är ute efter ett alternativ och vill gärna få tips!

- Reglerna ska vara på svenska, eftersom 9-åringen behöver all lästräning han kan få.
- Det ska helst gå att köpa på papper.
- Enkelhet och spelbarhet framför realism och andra nymodigheter.
- Det måste finnas äventyr, moduler eller kampanjvärld i en standard fantasy-setting. Alternativt ska det ganska lätt gå att använda någon typ av färdigt material. Jag orkar helt enkelt inte längre fantisera ihop nya äventyr åt dem! Så ju mer färdigt material att bara använda desto bättre!

Vad tror ni om Fantasy! och Ormgudens dal? Jag var tidigare lite skeptisk mot Drakar och Demoner. Men det kanske är för att jag aldrig spelat det? Ska man alternativt hitta en D&D-klon och använda allt gratis D&D-material som finns på nätet?

Kom gärna med tips!

/m

chrull

Stockholm Kartell

Arfert

Facit
Kör på Fantasy!. Det är billigt och det finns dessutom en massa gratisäventyr att ladda ner på www.sagagames.com – Ormgudens dal kan man dessutom slänga in en massa egna påhitt i. Och den har en hexagon-karta! :)

mattip

Veteran
Det blev Fantasy! Åkte in till SFbokhandeln i Malmö med dottern och kikade. Köpte även monsterboken och Ormgudens dal, så vi klarar oss nog resten av semestern! Jag gillar i och för sig level-systemet i D&D där man kämpar lite tydligare för att bli bättre samt en lite mer utvecklad magi. Men det här blir nog en finfin början.

/m