Old School Essentials spelbarhet

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Old School Essentials (länk nedan) är ytterligare en retroklon. Vad jag förstått har den fått mycket beröm för att den presenterar reglerna på ett väldigt bra sätt som gör det enklare att spelleda. Så nu undrar jag om någon här faktiskt har använt Old School Essentials i actual play och kan bekräfta eller förneka att så är fallet.

https://necroticgnome.com/collections/old-school-essentials
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Jag har alla regler som pdf, och den stora inbundna boken är på väg till mig på posten.
Jag köpte pdf-versionen när de släpptes 2019
Det är otroligt bra layout, väl värt sin hype.

Jag har inte hunnit spelleda än men jag har rullat några gubbar och gått igenom regler inför både gamla OD&D-, och nyare OSR-äventyr.

Det är tydligt och smart på alla sätt och vis. Allt är gjort som "kontrollpaneler", dvs layoutat för uppslag.
Instruktioner för att skapa karaktärer: ett uppslag
Alla regler för att spela fighter inkl tables för progression: ett uppslag
Regler för att göra dungeons: ett uppslag.
Det nåste typ ses för att förstås hur smidigt det är.

Förutom att det är dansande smidigt att referera så är det helt magiskt om man vill skriva ut enstaka sidor.

Rekommenderas starkt!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag måste nog skaffa det där alltså. Nu har tillräckligt många sjungit dess förträfflighet.

Som Terje säger: om nu bara SF-bok tog in det...
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Är överkomligt att beställa direkt från Necrotic Gnome annars. När jag beställt förut därifrån har det skickats från Tyskland (jag tror att Gavin som skrivit spelet bor i Berlin). Kan vara att det skiljer sig lite nu efter kickstartern, det verkar i alla fall vara GamesQuest som hanterar frakt (som även fraktat åt till exempel Fria Ligan) och jag kan inte se var det skeppas ifrån men fraktkostnaden tycker jag i alla fall tyder på att det är inomeuropeisk frakt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Däremot tror jag den s k Rules Tome, som innehåller samma text som alla småböckerna från boxen (Black Box) tillsammans, är helt slutsåld. Är säkert nytryck på gång men jag vet inte när det är klart.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag gillar att det verkar vara ett lite modulärt upplägg, i alla fall i boxen. Förhoppningsvis kommer det böcker med genre-regler för annat än klassisk fantasy vad det lider.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Det kommer att komma nytryck av Rules tome, det kommer även att komma en Players tome som är mindre men samlar det man kan behöva som spelare. De kommer att komma första kvartalet 2020.
 
Top