Nekromanti Okult, på riktigt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Okult finns nu hos Lulu

Okult är ett regellätt spelledarlöst skräckrollspel.

Eller, det kanske är ett obehagsrollspel, finns det en sådan genre? Det är inte nybörjarvänligt, förmodligen är det inte vänligt mot just någon alls.

Men om du vill utsätta dig själv för Okult går det att köpa pappersboken via Lulu nu för $15. Litar man inte på Lulu går det att köpa direkt av mig för 150kr inkl frakt. Skicka ett PM till mig med ämnesraden "JAG VILL HA OKULT", så återkommer jag med betalinfo.

Om du föredrar att skaffa dina spel i digital form får du hålla dig lite, jag sätter upp en sådan där pay-what-you-want grej på DriveThru. Men ingenting går undan när man har med dem att göra så det kan dröja någon vecka. Jag återkommer.

Vill du ha den fantastiska, underbara och ganska begränsade deluxe-utgåvan (den är en massa jobb, jag lär inte idas hålla på med den något längre tag) kan du skicka ett PM till mig med ämnesraden "JAG VILL HA DELUXE OKULT", så återkommer jag med betalinfo, den kommer att kosta 200kr iaf, inkl frakt.

Deluxeutgåvan är samma bok som det vanliga spelet, men det följer med ett gäng svartvita fotografier som både ger insyn i min ursprungliga vision av Hemby, men också är trevliga att fingra med medan man spelar. (Vill du inte köpa deluxe-spelet kan du ta några bilder ur familjealbumet hemma, klippa ur någon dagstidning eller skriva ut från Internet.)



Om någon har alldeles för mycket pengar och vill ha en Superdeluxe-utgåva går det bra att höra av sig, vissa av bilderna går att förstora upp rätt rejält för de som är roade av att hänga rollspelskonst på väggarna. Konventsframträdande, spel med beställarens spelgrupp, frågestunder och sådant går också att lösa. Om man nu har alldeles för mycket pengar.

Mer om Okult, eftersom Marco frågade
Hu vad lätt det är att bli hemmablind, efter att ha postat om spelet i tre olika sammanhang på en halvtimme så missade jag en del i den sista presentationen. :)

Spelvärld
Nå. Okult hade varit IT RPG, om jag hade haft pengar nog för att licensiera Stephen Kings bok. Det handlar om en grupp som återvänder till sin hemstad, och när de är där börjar de minnas saker de förträngt/glömt från sin barndom. Spelarna utforskar både i nuet och, genom flashbacks, det förflutna. Hemby/Hometown döljer en hemlighet och likt skalen på en lök kommer de närmare och närmare den farliga sanningen ju fler lager av lögner de skalar bort.

Regler
Spelet har fruktansvärt lätta regler. I kort: Om du säger att du lyckas med något så gör du det, om du frågar om du lyckas så bestämmer en annan spelare. Väldigt tunna regler, men för målgruppen av erfarna rollspelare med friformsvana så funkar det bra, och till och med bättre än tex CoC, även om det också är ett skräckspel.

Form
Okult går emot många av rollspelandet klassiska principer, du förväntas spela någon som liknar dig själv, er version av Hemby/Hometown är en plats som liknar den där ni själva växte upp. Man spelar alltid i "jag-form". Allt för att bryta ner barriären mellan rollperson och spelare. Det låter banalt, men i speltesterna har det fungerat oroväckande bra.

Jag tror inte att någon kan ha skoj om de går in för att spela Okult med öl-och-kringlor-attityd. Och om de går in seriöst, köper spelets grundprinciper så kommer de inte heller att ha roligt, men de öppnar dörren till en minnesvärd och obehaglig spelupplevelse. "Fantastiskt givande även om det var jobbigt bitvis." som RasmusL beskrev det.

Boken
"Boken". Okult är 35 sidor, luftigt layoutat och illustrerat med svart/vita fotografier. Mycket av texten är exempel. När ni väl gått genom förberedelserna och börjat spela lär ni inte behöva boken mer under spelet.
 

Attachments

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Ett tips är att du skriver lite mer än "Okult är ett regellätt spelledarlöst skräckrollspel." Vad är det för spel? Varför skall jag köpa det? Vad löser det för problem/fyller för hål? Eftersom det var ett coolt omslag blev jag nyfiken. Sedan blev jag frustrerad eftersom det inte fanns mer hårda fakta. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Första recensionen

Matthew Bannock recenserar Okult.

(Kanske kan vara intressant för er som tvekar, Matthew har ideer om vilka typer av rollspelare som skulle uppskatta spelet, och vilka som förmodligen inte skulle göra det.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Svårt att tävla med gratis.

Ok, ni som ville ha Okult-boken i den vanliga utgåvan utan extramaterialet. Köp direkt från Lulu!

Nu är det gratis frakt om man anger koden SHIPSHAPE14, med följd att spelet blir typ en femtilapp billigare totalt sett.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Re: Svårt att tävla med gratis.

wilper said:
Ok, ni som ville ha Okult-boken i den vanliga utgåvan utan extramaterialet. Köp direkt från Lulu!

Nu är det gratis frakt om man anger koden SHIPSHAPE14, med följd att spelet blir typ en femtilapp billigare totalt sett.
Nuru Wilper slog jag till och beställde. En hundring, bättre än så blir det inte. Ser fram emot spännande läsning :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Re: Svårt att tävla med gratis.

Kul! Du får väl normgranska det också. :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Finns det något spel jag borde spela för att se pm jag gillar den här typen av spel? Sist jag körde SL-löst var på olika forum i mellanstadiet. Nu älskar jag regellätta rollspel, men också datorspelsmässighet tror jag. Obs jag är väl fortfarande typ nybörjare när det gäller bordsrollspel, men har lajvat och forumspelat en del för länge sen. Jag gillar skräckfilmer :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,764
Location
Stockholm
Tomatalven said:
Finns det något spel jag borde spela för att se pm jag gillar den här typen av spel? Sist jag körde SL-löst var på olika forum i mellanstadiet. Nu älskar jag regellätta rollspel, men också datorspelsmässighet tror jag. Obs jag är väl fortfarande typ nybörjare när det gäller bordsrollspel, men har lajvat och forumspelat en del för länge sen. Jag gillar skräckfilmer :gremsmile:
OKULT kräver väldigt mycket att du tar det på allvar men om ni kan göra det och kan uppskatta att blotta er känslomässigt för att få en rejäl upplevelse i gengäld så är det riktigt bra grejer.

Spelstilsmässigt har jag svårt att komma på något som riktigt liknar OKULT men om du mest vill prova på den spelledarlösa och friformiga delen så finns Archipelago III gratis här som åtminstone bjuder på den delen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
OT: Itras By

Du skulle kunna ta en titt på Itras By, det är norskt och fantastiskt trevligt. Okult bygger inte på Itras By som så, men det ligger definitivt som en inspiration bakom. Vidare använder det ett snarlikt regelsystem med Archipelago som redan tagits upp.

rpg.drivethrustuff.com/product/107617/Itras-By-%28English%29

Till Archipelagos fördel kommer ju att det är gratis, och spelledarlöst (så vitt jag minns).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Svårt att tävla med gratis.

wilper said:
Ok, ni som ville ha Okult-boken i den vanliga utgåvan utan extramaterialet. Köp direkt från Lulu!

Nu är det gratis frakt om man anger koden SHIPSHAPE14, med följd att spelet blir typ en femtilapp billigare totalt sett.
Tackar för tipset! ... Ja, så nu har jag beställt S&W och Okult. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Re: Svårt att tävla med gratis.

Ha! Funkade koden fortfarande? Kul att höra!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Re: Svårt att tävla med gratis.

Guld! Skall bli kul att höra vad du tycker om både S&W och Okult.

Vi spelar iofs (ett hackat) S&W Whitebox och inte Core, men ändå. Jag kikade runt på olika OSR-spel och föll för presentationen i S&W.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Svårt att tävla med gratis.

wilper said:
Guld! Skall bli kul att höra vad du tycker om både S&W och Okult.

Vi spelar iofs (ett hackat) S&W Whitebox och inte Core, men ändå. Jag kikade runt på olika OSR-spel och föll för presentationen i S&W.
Yeah, Okult gillade jag redan när du startade upp projektet, där både konceptet liksom dina foton kändes lockande. S&W är helt enkelt det OSR jag varit mest i kontakt med, via gratis-PDF:erna, sedan jag skapade den här tråden.

Kort sagt är nöjet helt på min sida! :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Okult på DriveThru

Okult på DriveThru

Ni som ville köpa PDF:en kan göra det nu, förutsatt att ni vill betala $5. Vill ni betala mer eller mindre än det får ni hålla er tills DT har granskat min begäran om att få publicera en Betala-Vad-Du-Vill PDF. (När det händer tycker jag att ni som köpt boken på Lulu skall gå in och hugga en gratis-PDF. Bilderna gör sig rätt bra på bildskärm tycker jag.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Enhörning rapporterade just dagens brevlådeinnehåll:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">foton och lulu</div></div>

Okult och Deluxe Okult finns nu hemma hos oss!

Hurra, hurra!

Ni som har förhandsbeställt Deluxe Okult får snart ett mail eller PM med betalinfo.

Jag har några extra spel och deluxe-paket, om du vill haka på nu går det bra.

200:- för Deluxe Okult

150:- för vanliga Okult (Det blir förmodligen billigare att köpa via Lulu när de har någon bra kod, men vill du köpa av mig så går det naturligtvis bra.)
 
Top