[OKULT] Frågor och svar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag fick några frågor från en ny OKULT-spelare, jag tänkte att jag tar svaren här så kanske de kommer någon mer till nytta.

F: Har OKULT en spelledare? Det ser lite ut så i spelexemplet men står inget om det i reglerna.
S: Nej, ni behöver ingen spelledare. Däremot är det praktiskt om någon läst genom regelboken innan ni skall spela och kan lära ut och förklara.

F: Får vem som helst sätta scener utan rollpersonerna, dvs sådana där skräcknivån ökar?
S: Ja, det får alla göra. Det är rätt lagom att alla har fått chansen att sätta en rollpersonsscen var innan ni ökar skräcknivån ett steg. Uppföljningsscener och tillbakablickar räknas inte i sammanhanget.

Det har visat sig att det blir mycket lättare att hålla tråden om spelarna kort pratar om viken karaktär hotet har innan spelet börjar. (Trots att det står i reglerna att de inte skall göra det.) Ett kort "Det finns häxor i Hemby." med några instämmande nickar från de övriga är helt tillräckligt.

F: Frågor är viktiga?
S: Ja. Frågor är jätteviktiga. Eftersom spelarna uppmanas att prata långsamt och ta sin tid med formuleringar så är frågorna ett bra sätt att markera "Nu är jag klar." Samtidigt ersätter fråga/svar-mekaniken slumpfaktorn i vanliga spel, och gör saker mer spännande eftersom det inte går att veta exakt hur det skall gå.
 
Last edited:
Top