Nekromanti Oktoberlandet

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Igår spelade vi äntligen Oktoberlandet, spelet jag velat komma igång med i över tio år. Spelat jag läst och läst om i bägge utgåvorna, men som vi av någon anledning aldrig spelat i gruppen. Men igår skedde det så äntligen! Vi använde Fate-reglerna från andra utgåvan (även det nytt för oss, då ingen av oss använt Fate innan), och körde första halvan av Fenix-äventyret Järnfågelns hjärta (nr 5 från 2018). Och det gav verkligen mersmak! Såväl värld som regler som äventyr fungerade utmärkt, och detta var definitivt bara början – nu väntar många spelmöten i Oktoberlandet för vår del!
Men det får mig att undra: det ryktades om fem delar i kampanjen som inleddes i grundboken och fortsatte i Den sista Najaden, men det verkar vara stiltje i utgivningen. Kommer det mer eller har spelet somnat in? Det vore mycket tråkigt om det somnat in – detta spel är lysande och jag hoppas på mycket mer av såväl Christian Mehrstam som av Nils Hintze!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Kul att höra, nyfiken på Oktoberlandet men inte tagit steget än. Utan en gedigen kampanj att sätta tänderna i är jag rädd att det bara skulle stå i hyllan.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Jag skulle också väldigt gärna se att Röd Måne-kampanjen skrevs färdigt. Det ligger något tragiskt i att en så bra kampanj hittills inte fått någon fortsättning.

Spelade senast Oktoberlandet på Gothcon för några år sedan. Äventyret är en väldigt trevlig prequel till introäventyret Tsarens Röst och finns att hämta HÄR för den som är intresserad.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Åh vad avundsjuk jag blir! Jag har velat spela eller spelleda sedan jag först hörde talas om det, men det har inte blivit av.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Hej!

Tack för de värmande orden! Detta är en förlagsfråga, så jag ska inte svara på den. Själv skriver jag på annat just nu (Suldokar's Wake), men jag utesluter inte att det kommer mer i framtiden. Det finns stor utvecklingspotential i Oktoberlandet och mycket halvfärdigt material, men det är samtidigt så att det som givits ut nog räcker till typ ett år av regelbundna varannan-vecka-träffar utan att någon behöver skriva en rad äventyr själv. Spelet är heller inte insomnat. Jag ser att staplarna på SFbokhandeln sjunker, åtminstone n.d.g. Lintovaffären som snart är slut på SFbok i Gbg. Jag får små mejl då och då från läsare och spelare -- alltid lika roligt!

Allt gott,

Christian
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
McKatla;n332884 said:
...Fenix-äventyret Järnfågelns hjärta (nr 5 från 2018).

...kampanjen som inleddes i grundboken och fortsatte i Den sista Najaden...
Är Järnfågelns hjärta ett lämpligt förspel till kampanjen?

Finns det fler publicerade äventyr till det nya Oktoberlandet?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
luddwig;n332945 said:
Är Järnfågelns hjärta ett lämpligt förspel till kampanjen?

Finns det fler publicerade äventyr till det nya Oktoberlandet?
Instämmer med Christian--väldigt rolig tråd att läsa!

Järnfåglens hjärta har inga kopplingar till kampanjen, men det passar nog bra för en grupp som vill testa spelet innan man kastar sig in i en rejält maffig kampanj.

Det finns inga fler publicerade officiella äventyr.
 

nostromo73

Veteran
Joined
16 Sep 2019
Messages
7
Har länge följt detta forum men fick idag anledning att registrera mig när jag såg denna tråd:)

Införskaffade Oktoberlandet och Den sista najaden nyligen och blev genast hänförd av spelet och starten på kampanjen. Blev illa tvungen att jaga reda på Lintovaffären som jag just nu sitter och läser!

Spelet har seglat upp rejält på prioritetsordning där andra mer etablerade rollspel får vänta på sin tur.
Min förhoppning är att jag och min spelgrupp landar i Oktoberlandet inom kort och hoppas hoppas att det kommer en fortsättning på kampanjen.

Tack Christian och Nils och jag måste också ställa frågan hur ni ställer er till Carnival Row? Är det ett rike måhända bortom dimman;)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
nostromo73;n332956 said:
Har länge följt detta forum men fick idag anledning att registrera mig när jag såg denna tråd:)

Införskaffade Oktoberlandet och Den sista najaden nyligen och blev genast hänförd av spelet och starten på kampanjen. Blev illa tvungen att jaga reda på Lintovaffären som jag just nu sitter och läser!

Spelet har seglat upp rejält på prioritetsordning där andra mer etablerade rollspel få vänta på sin tur.
Min förhoppning är att jag och min spelgrupp landar i Oktoberlandet inom kort och hoppas hoppas att det kommer en fortsättning på kampanjen.

Tack Chistian och Nils och jag måste också ställa frågan hur ni ställer er till Carnival Row? Är det ett rike måhända bortom dimman;)
Vad roligt! Och tack för tipset med Carnival Row! Det måste jag kolla in!

Trevlig läs- och spelstunder!

önskar

Christian
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Säg att en spelar Den sista Najaden och så är det slut där, vi säger att det inte kommer någon fortsättning, känns det lite rumphugget eller räcker det gott så?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
.Per.;n332979 said:
Säg att en spelar Den sista Najaden och så är det slut där, vi säger att det inte kommer någon fortsättning, känns det lite rumphugget eller räcker det gott så?
Detta är en fråga som Nils kan bäst, men jag tänker att både Tsarens röst och Den sista najaden kan spelas fristående utan att det känns rumphugget. De har maffiga avslutningar båda två. Samtidigt finns det (som alltid) lösa trådar kvar efter äventyren som gör att man kan vilja fortsätta antingen med utgivet material eller eget.

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
När jag körde Najaden avslutade vi där (och det funkade bra), men visst finns det gott om lösa trådar och ouppklarade mysterium :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Nu har jag givetvis ingen aning vad anledningen är att det inte kommit fler böcker, men om det är någon form av oenighet så borde den väl ändå gå att lösa? Någonstans borde man väl kunna enas för att fortsätta publicering av material till en enastående bra kampanjvärld?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Lightshy;n333009 said:
Lite OT, men finns det nån podd som kör Oktoberlandet?
Vi poddade några avsnitt från Tsarens röst pod.spelledare.se
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Henke;n333011 said:
Vi poddade några avsnitt från Tsarens röst pod.spelledare.se
Kan dock utfärda varning kring skiftande kvaliteten på inspelningarna.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Lightshy;n333009 said:
Lite OT, men finns det nån podd som kör Oktoberlandet?
Peta på Syndikatet (syndikatet.blog). Jag har för mig att de spelade och spelade in när de körde Tsarens Röst, och de hade en massa positivt att säga om det på något jul- eller nyårsavsnitt. Jag minns inte om de körde Najaden också. De gör väldigt bra podinspelningar, och kanske kan du övertala dem att klippa materialet till Oktoberlandet?

Föreslår

Christian
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,041
Det hade varit intressant att höra vad Fria Ligan säger om Oktoberlandets framtid! Ser de alls en sådan? Hoppas det! Någon här som vet?
 
Top