Nekromanti okonventionellt äventyr

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
nu är det ett tag sedan jag skrev här sist, det beror på bristande intresse från mina rollspels kamrater.
nu är vi ändå på gång med ett äventyr som kommer bli lite anorlunda (vilket spelarna inte känner till än)

det kommer utspela sig bland pirater, lönnmördare, smugglare och handelsmän. den stora skillnaden blir dock användandet av primitiva eldhandvapen typ musköter och pistoler. vissa lätta kanoner komme räven finnas med.

den stora frågan är bara, vad kan dessa vapen tänkas göra för skada?

antar att skadan blir kross skada.

vill även ha förslag på vad olika typer av ammunition till kanonerna kan göra för skada. de jag tänkt använda är följande.

Järnkula
flechette (hagel typ)

så, tips är välkommna. svar krävs före fredag.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
flechette (hagel typ)
Flechetter är modern uppfinning dår man har små pilar.
Man kunde skjuta druvhagel (vilket är det jag tror du menar), då förvandlas kanonen till ett enormt hagelgevär.
Vad gäller skadan så skulle jag säga att en kanonkula alltid amuterar kroppsdelen som den träffar, d.v.s man kan bara överleva om den träffar armar eller ben, det känns inte som det är någon poäng med att ge den skadetärningar.
Vad gäller druvhagel och skrot blir det lite knepigare, men jag tycker nog att skadan på stridsavstånd borde vara hög 8-10 Obt6 kanske, inte lägre än så. Skadan kan dock minska ganska rejält på avtånd över 75-100m.

Vad gäller att träffa med krutvapen, tycker jag att man inför en slumpfaktor på alla skjutavstånd över "kort", så även om skytten missar så kan skottet träffa och vice versa.

Sen spelar saker som om krutet är torr- eller våtblandat in.
 

Dixon

Veteran
Joined
4 Feb 2003
Messages
42
Eldvapen i Eon? Hmm..tycker väll idén är lite..udda. Men strunt i vad jag tycker. Ett tips kan vara att låta de olika eldvapnens skadevärde motsvara de olika armborstens, då omräknat i kross istället för stick.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Eldvapen i Eon? Hmm..tycker väll idén är lite..udda. Men strunt i vad jag tycker. Ett tips kan vara att låta de olika eldvapnens skadevärde motsvara de olika armborstens, då omräknat i kross istället för stick.
Tycker jag är en dålig idé. Ett en pil från ett armborst eller en pilbåge har bara bråkdelen så mycket kinetisk energi som en kula, pilar skär ofta in i målet, medans kulor slår och sliter sig in, och följdaktligen gör mer skada. Så på kort håll borde en Musköt (ca 20mm kal) göra 10-12 ObT6 i skada, en arkebus 10obt6 och en pistol 8obt6. Räckvidderna skulle jag nog sätta till 15-30-60-175 med en minskning av skadan med 2obt6 för varje ökning. Detta för en musköt alltså.
För en pistol så skulle jag nog säga 5-10-15-50, med samma skademinskning.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Utmärkt idé; låt mig se resultatet vid sedan! (NT)

NT = No Text (Ingen text)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Pistoler kan inte ha bra räckvidd, eftersom den väl främst bestäms av hur stabil kulbanan blir och därmed kräver en relativt lång pipa. Sedan finns ju faktorer som hur välgjorda vapnen är också, men det är kanske svårt att ta hänsyn till rent generellt.


/Dimfrost
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Jag tycker att pistolerna ska ha ganska bra rekvid men halv dan skade verkan, musköten där emot ska ha äckel mycket skada men väldigt dålig räckvid.
Det skulle kännas väldigt konstigt, pistolen skjuter en mindre kula med lägre utgångshastighet, den har både mindre räckvidd, precition, och skada. Jag gillar det system vi använder med skada som minskar med Ob2T6 för varje avståndsökning.

Sen får man inte glöma möjligheten för ett "klick"...
Men allt beror egentligen på vilken fas i vapenutcevklingen man lägger sig. Jag förspråkar första halvan av 1500-talet, hjulåset har uppfunnits och används till kavalleri- och jaktvapen, annars är det luntlås som gäller. Musköten är ny och ovanlig, arkebusen är det huvudsakliga eldhandvapnet.
Man ska också undvika att tro att krutvapen är speciellt dominerande, det är ett kompleterande vapen, inte dominerande.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Jag är osäker men jag tror att krutvapnens fördel jämfört med bågar och armborst är att dom når aningen längre men skadan är i stort sätt oförändrad på alla längderna. Dock gör ett tungt armborst betydligt mer i skada än en musköt på kort räckvid.
Så om det tunga armborstet gör ca 5obT6 medel-långt och långbågen ca 3obT6+2 medel-långt så borde en musköt göra runt en 4obT6+2 vid medel. 5obT6 kort och en 4obT6 mycket långt. Tror det kan stämma.
Pistolen har nog en maxräckvid på 50 meter och en skada på 3obT6, 2obT6+3, 2obT6+1 och 2obT6 mycket långt.
Kanonerna.... ja jag tycker man uteslutande borde dö av järnkulan, och den gör garanterat ett hål i båten. Med tanke på att dom slår igenom tunna murar så hjälper det inte att ha helrustning. Kanske toner eller gord rustning, men då är man garanterat utslagen och behöver läkarvård pronto. Flechette är jag osäker på om den någonsin har används. Skulle du smida små kulor till amunition? Tror att folk med musköt har längre räckvid än en kanon sådan med ladning. Den borde ju bara vara effektiv på kort kort räckvid.
Annan amunition som har använts med gamla kanoner är bomber och granater. :gremooo:

Om du har tid bör du gå på ett museum eller kålla i en bok efter bilder på musköter. När jag glode runt lite på kalmar slotts utstälning kunde jag knappt tro mina ögon. Dom där musköterna var fasiken 1.80-2.10 meter på en 10 kilo om inte mer!! Pistolerna var inte små dom heller, stora som en underarm+hand. Förstår inte hur dom kunde släpa runt på grejorna, måste ha lastat dom på vagn. Musköterna var så tunga att soldaterna använde en gaffel för att hålla bössan vågrät. Gaffel är alltså ett stödben man lutar bössan mot, ungefär om en tvåfot för tunga maskingevär.

Mvh Vätten...
...som inte vet specielt mycket fakta men har varit på museum nyligen. :gremlaugh:
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
jag har tänkt mig något i stil med att det skall vara väldigt primitiva vapen. mao de allra första krutvapnen. (som ju uppfans på 1400 talet vilket bör motsvara consabers nivå)
dock är de fruktansvärt ovanliga och dyra. (äventyret kretsar kring denna revolutionerande uppfinning)

skadan har jag tänkt mig är ungefär samma som (om inte något lägre än) vanliga Långbågar, räckvidden något sämre.
fördelen med krutvapnen är att det är relativt enkelt att lära sig hantera, en stor nackdel är dock att det tar ca 2-3 rundor att ladda om (beroende på färdighet)
vad gäller kanonerna så är de rena försvarsvapen då de är på tok för otympliga att släpa med sig någonstans (lavetten är inte uppfunnen än)

rycktet om dessa vapen är att de är magiska (vilket givetvis är fel) och att det är "svart magi" alternativt någon ond demon som skapat dem :gremsmile:

nu behöver jag fler tips på "runt i kring händelser", framför allt under överfärden från Ascharien till Consaber (spelarna tror de skall till stora archipelagen)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag har tänkt mig något i stil med att det skall vara väldigt primitiva vapen. mao de allra första krutvapnen. (som ju uppfans på 1400 talet vilket bör motsvara consabers nivå)"

Om krutvapen i verkligheten, och hur de kan infogas i Västmark.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
skadan har jag tänkt mig ungefär samma som (om inte något lägre än) vanliga långbågar, räckvidden något sämre
Tja räckvidd, skada och träffsäkerhet är ju ganska tätt förbundna vad gäller avståndsvapen generellt, men nog tycker jag att skadan du föreslår är lite...mesig? :gremgrin: Själv hade jag nog satsat på relativt kort räckvidd men rejält med skada som sjunker snabbt ju längre kulan flugit (som Korpen föreslog).

en stor nackdel är dock att det tar ca 2-3 rundor att ladda om (beroende på färdighet)
Nu är jag inte världens expert på tidiga (eller moderna) handeldvapen men är inte 2-3 rundor lite väl snabbt? Skulle nog förespråka 4-5 rundor (dvs 15-20 sekunder) under goda omständigheter - tränad skytt, bra väderförhållanden, krut och ammunition lätt tillgängligt, osv.

vad gäller kanonerna så är de rena försvarsvapen då de är på tok för otympliga att släpa med sig någonstans (lavetten är inte uppfunnen än)
Det behövs väl ingen lavett för att transportera kanonerna. Relativt små kanoner användes så vitt jag minns även offensivt vid belägringar på sena 1400- och tidiga 1500-talet. Dessa går säkert att langa upp på en rejäl vagn för transport. När de tas i bruk ställs de upp som vanligt men kan naturligtvis inte riktas om utan mycket möda och besvär.

Nåväl, det var mina synpunkter. Annars är ju egen research alltid det bästa sättet. En snabb titt på www gav t ex dessa skojiga länkar:

That Diabolic Instrument of War

Arquebus & Matchlock


/Rax
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Det behövs väl ingen lavett för att transportera kanonerna. Relativt små kanoner användes så vitt jag minns även offensivt vid belägringar på sena 1400- och tidiga 1500-talet. Dessa går säkert att langa upp på en rejäl vagn för transport. När de tas i bruk ställs de upp som vanligt men kan naturligtvis inte riktas om utan mycket möda och besvär.
Du la till ungefär hundra år där. Det du säger är sant för det sena 1300- och tidiga 1400-talet. Vid mitten av 1400-talet användes lätt och rörligt artilleri flitigt i de flesta europiska armér.
Belägringsartilleri är dock en annan femma.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
har skarpt fått för mig att krut inte finns i Mundana.

Så vapen som lätta kanoner, musköter och pistoler är inte aktuella, om så är fallet
enligt mig

men i Eon får ju var och en skapa sitt eget Mindana, så lagbrytande hit och dit är väl ganska vanligt
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
krut finns inte i det officiella Mundana, inte i mitt heller egentligen. detta är dock ett avsteg som bekräftar regeln så att säga. Krutvapen förekommer, dock är de EXTREMT sällsynta och okända av alla utom en extremt liten grupp (som är de enda som använder dem)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det finns inget som hindrar att man gör krut i Mundana. Använd helt enkelt alkemi för göra ett pulver innehållande effekten explosion. Mycket roligare än att använda kemi och fysik dessutom. :gremwink:

/Joel - försöker komma på vems idé det där ursprungligen var.
 
Top