Nekromanti Okontrolerad disipation i stasis?

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Hej alla skogsrå och troll!

Elak som jag är har jag kommit fram till att okontrolerade disipationer (undra om jag stavar rätt?) är rätt obehagliga. Så då kommer givetvis frågan : är det möjligt att få fillament att okontrolerat disipera på endra personer och hur gör man detta i sådana fall på lämpligt vis?
Ett alternativ är ju att kongilera fillamentet och förstöra det i närheten av utvalt offer, t.ex limma fast det i spetsen på en pil och se på med ett stort leende när ett pyrotropiskt fillament okontrolerat disiperar inne i offret (eldsalamander i lungorna? :gremcool:). Problemet är att det är dyrt. Är det mån tro möjligt att skapa en besvärjelse där man alstrar 2 filla ataxa, väver effekten avstånd och på så vis sänder det andra filla till offret? Pula in fillamentet i stasis och sedan använda avstånd? Kan ni komma på några andra sätt att lösa dilemat?

Mvh en vätte som ivrigt väntar på svar :gremlaugh:

[OT] Saknas det inte ett skogsrå i M&V?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det finns ingen regelteknik för det du vill uppnå, så det är svårt att ge ett entydigt svar.

Längst ner i det här inlägget så talar Krille om att kanalisera filament och att det inte finns några regler för detta, men att han anser att man defintivt skulle kunna göra det
Faktum är att i ceremonier så kanaliseras det filament hej-vilt.

Om jag var tvungen att göra en regel för det, så skulle jag dock bestämma att den mottagandende partern måste vara villig att ta emot för att kanaliseringen ska lyckas.

/Naug, minns gamla inlägg
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
det enklaste är väl om den andre är en magiker som håller på med en besvärjelse, eller bättre upp: en ritual, då kan man ju klippa till personen så att den får 1 poäng smärta och tappar kontrollen, fortsätt därefter att slå på personen så att denne misslyckas med dissiperingen, och spring sedan för livet :gremsmile:

annars rekomenderar jag alkemi.. gör en artefakt med en bunden demon (generator) som producerar daimotropiska filament, en aktivator som säger nr den ska göra det, samt möjligen en transformator om du vill att de ska dissipera som något annat än daimotropi. lägg sedan alltihopa i en pilspets eller sten eller något, med aktiveringsvilkor något i stil med träffa någon i hög fart, eller att någon yttrar orden "tänk snabbt" eller "ta emot" eller liknande... när du sedan använder artefakten kommer den att alstra filament åt den som blev träffad, och såvida den personen inte är magiker kommer hela skiten att dissipera okontrollerat på honom :gremlaugh:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Okontr... (OT)

Om jag var tvungen att göra en regel för det, så skulle jag dock bestämma att den mottagandende partern måste vara villig att ta emot för att kanaliseringen ska lyckas.
Även om det är ett troll som kanaliserar? :gremgrin:


Phelan, lösrycker citat
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag har för mig att Calle svarade på den frågan på forumen tidigare. Filament som dissiperar påverkar alltid frammanaren eller den som använde filamentet. Sådan är lagen. Typ.

Man kan alltså inte sätta kongelat på en pilspets och skjuta iväg pilen mot ett mål och hoppas på en bra effekt på målet. Skulle kongelatet dissipera så drabbas man själv - även om man inte ens är i närheten av den längre. Magi är sådan.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Kongelatfrunderingar

Men om jag köper ett kongelat (de är ju valuta) och det dissiperar okontrollerat, vem drabbas, jag eller kongelatmakaren?
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Tackar för det svaret.

Började tro att en illvillig vätte lyckats hitta ett kryphål för mycket... :gremwink:
 
Top