Nekromanti Okis - Slätternas herrar

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Jag har tankar på att i framtiden spela en kampanj som kretsar kring Okis stammarna i Mittland, då främst Bydland.

Men jag har en del funderingar som jag hoppas att folket här på forumet kan och vill hjälpa till med.

Enligt boken Mittland så lever Okis stammarna sida vid sida med andra stammar av hästburna folksslag, vilka är dessa och vad kommer det sig att de kan leva sida vid sida utan att konflikter uppstår imellanåt?

Det står också att Okis ser naturen som sitt rike och dom verkar inte ha några ambitioner på att leva på något annat sätt än det liv deras förfäder levt i århundranden, vad kommer det sig ? Borde inte stammarna sträva efter något mer än bara simpel överlevnad ?

I en annan tråd på RMs forum berättade Brunalven att Okis folket till stor del är inspirerade av Scyterna. Scyterna levde ett oerhört krigiskt liv där krig med sina grannar och andra folk tillhörde i princip vardagen, de levde och andades krig.

Nu var det länge sedan jag plöjde igenom Mittland men om jag inte missminner mig så har Västermark lanserat minst ett blodståg mot just Bydland där okiskulturen är som allra starkast. Borde inte detta ha sått ett hämndes frö för alla de män, kvinnor och barn som måste ha dött i konflikten. För även om de lever ett nomadiskt liv kan man inte undvika konflikt i all evighet så jag vill inte höra något utlägg om att dom sprang och gömmde sig bakom en ås.

Trudvang är en hård värld att leva i och i en sådan värld är krig en bister verklighet. Hur stor del av Okis historia har kantats av konflikter ? Stöld av boskap, bortrövandet av sina kvinnor från en stamm vars alla kvinnor dött i någon neslig sjukdom mm.

RMs tanke är kanske inte att Okis ska vara en kultur spelarna skall komma ifrån, men skapar man en värld och placerar in kulturer i den så borde också alla kulturer vara spelbara, eller ?
Jag vill höra andras tankar och idéer kring Okis som folk, deras leverne och vad som kan hända en stamm under generationerna som passerar.

/Draugen som tycker att Okis borde vara trudvangs svar på Huner.
 
Top