Nekromanti Okej, hur gick det med nyårslöftena, då?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi skrev om våra förväntningar om 2007 i den här tråden.

Nu undrar jag dels hur det gick med allas nyårslöften, samt vad ni har för nya till det kommande året.

---

Min gamla lista gick det si och så med.

1. Jag ska börja använda ordet "enär" i några vardagliga konversationer,
Failure - Det kan jag inte påstå att jag lyckats med. Jag försökte, men blev aldrig riktigt vän med ordet.

2. Jag ska gå in mellan vagnarna på ett pendeltåg och verkligen ta mig tid att undersöka hur det ser ut där.

Failure - Främst för att jag inte åker pendeltåg till jobbet längre, och därför inte riktigt fått de chanser jag skulle ha behövt.

3. Jag ska baka någonting. Scones. Jag ska baka scones.
Success - Jag har faktiskt bakat scones. Och jag kom på att jag älskar att baka. Borde gjort det mycket mer, dock.

4. Jag ska skriva en novell och skicka in den till Minotauren eller Nova
Failure - Jag har faktiskt skrivit mindre i år än jag brukar göra. Totalt misslyckande.

5. Jag skall gå på bio (många år sedan sist) och se någon film som jag inte lika gärna kan ladda ner. En svår film.
Failure - Har inte gått på bio alls i år. Totalt misslyckande.

6. Jag skall inte vänta tills det absolut sista möjliga datumet med att göra åtminstone en sak färdigt
Failure - Trots att jag satte ribban så lågt så har jag totalt misslyckats med denna punkt. Jag har inte gjort en enda sak förrän tills absolut sista möjligheten, eller - oftare - långt efter deadline.

7. Jag skall ta en långpromenad i en stadsdel jag aldrig gått omkring i tidigare, och försöka upptäcka nya grejer
Success - Spånga och Farsta är "stadsdelar" jag gjort mig bekant med via långpromenader.

8. Jag skall bli så pass stammis att jag kan gå in på ett ställe, säga "det vanliga, tack" och få exakt det jag önskar.
Failure - Trots att varje gång jag gått in på pizzerian här nere så har jag bett om en Canon (enda pizzan med bacon de har). De vägrar dock förstå att det är min "det vanliga".

9. Jag ska bryta mot en lag jag tidigare aldrig brutit mot.
Success - Tack vare de där som ägnade sig åt ageplay i Second Life, så tror jag att även sånt som jag har gjort kan vara olagligt.

10. Jag ska säga "jag älskar dig" till någon och mena det av hela mitt hjärta.
Sisådär - Bättre än väntat, dock.

---

3,5 av 10. Klart godkänt, om jag får säga det själv.

Till nästa år så är mina nyårslöften:

1. Plugga. På riktigt. Inte bara gå på tre föreläsningar och sedan dra.
2. Inte duka under för någon av alla mina neuroser och ångestattacker, utan ta itu med dem som en riktig människa.
3. Skriva den där novellen och skicka in till minotauren eller nova.
4. Teckna och tuscha en serie. Inte nödvändigtvis något långt verk, men ändå en fullständig historia.
5. Bli stammis. Det skall gå.
6. Återigen: Inte vänta tills det absolut sista datumet med åtminstone en enda sak. Hur svårt kan det vara, egentligen?
7. Inte bli sjavigt långhårig.
8. Spela in något eget meddelande på telefonsvararen i min mobil.
9. Göra ett eget kortspel, och lägga ut på wrnu.
10. Vi kan ta det där med "jag älskar dig" en gång till. Det är ett trevligt löfte.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fail!

Jag skulle tapetsera om.

Så skedde icke. Istället byggde jag om TV-hörnan med ny TV-bänk, nya hyllor för alla DVDer, nya hyllor över soffan och ny belysning överallt.

Dessutom gick jag ner 10 kg sedan i somras, men det var mer midsommarlöfte än nyårslöfte.

---

Nyårslöften 2008:

<ul type="square">[*]Tapetsera om. Nån gång ska det fanimej ske.
[*]Gå ner till tvåsiffrig vikt. Jag är på 115 nu, och kunde jag gå ner tio kilo från i somras så kan jag gå ner femton kilo på ett år.
[*]Ge ut ett rollspel till.
[*]Stänga ner min gamla Pentium II 350 för gott. Jag behöver inte den som server egentligen, utan den är mest kvar av legacy-skäl.
[*]Byta jobb. Inte för att jag inte trivs på det gamla, utan för att jag inte ska växa fast i stolen.[/list]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Det enda som krävs för att göra mitt liv fulländat är ett jobb, för att jag kan börja leva igen utan att behöva tänka på pengar, så det är väl det som jag ska försöka uppnåt; ett fast heltidsjobb.
Nope. Jag har jobbat två veckor i år.

Utöver det så ska jag sikta på att släppa en rollspelsanknuten bok,
Nja. En bok har kommit ut i år med mitt namn i, så det gills väl?

att betala för mig på LinCon
Nope, men jag var febersjuk och åkte mest ner för att hämta min älskade gubbkeps och annat som jag glömde kvar på SSK.

försöka bli en av de bättre i fotbollslaget, som gick upp i fyran i år.
Nope, jag har snarare lagt av med fotbollen. Sjukdomar, astma och linsbrist gjorde att jag inte orkade med det hela.

Borde försöka skriva klart EDoD också. Jävla magikapitel!
Sitter och skriver på besvärjelserna nu. Snart borde skiten vara klart.

Jag tror att jag ska återupprepa mina löften.

  1. En rollspelsmodul ska komma ut i år med mitt namn i. Även om jag inte gör något, så kommer det antagligen att infrias. He, he. Jag jobbade duktigt förra året.
  2. Försöka hitta på något vettigt på LinCon i år. Egentligen borde jag vara ful och skriva "göra något vettigt på något konvent", eftersom jag ska arrangera på GothCon. :p
  3. Börja plugga och göra det "på riktigt". Är jag vass, så gör jag klart studierna på ett år. Eftersom tjejen är så himla grym på att plugga så borde hon kunna sporra mig till att göra underverk. Det här blir ett mål som är svårt att uppfylla.
  4. Komma i form i år. Jag vill komma in i mina jeans igen. Om jag inte börjar med fotbollen igen, så blir det här ett svårt mål
  5. Börja betala räkningar i tid. Det här blir ett ouppnåeligt mål, men nu sitter jag här med räkningar som jag inte har betalat på ett år.
  6. Skriva klart Matiné (forna EDoD) och lägga ut det på lulu.com
/Han som tycker det här var en bra uppföljning och en bra tradition
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag gjorde det lätt för mig..

I & med att jag har ett standardnyårslöfte & det är att jag inte ger några löften.. Med andra ord 100% framgång ! :gremgrin:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Eh.. justja..

Mouja said:
... ska komma tillbaka till wrnu. Efter nästan en 2 års paus från det mesta rollspelsorienterat. (Ses om en vecka!)
Vi tar det detta år istället... och listan för detta år blir litet längre, jag känner mig ambitiös och inspirerad.

1. Visitera wrnu minst en timme varannan dag.
2. Studera som fan. Inte ge upp halvvägs.
3. Flytta till Lund.
4. Jag ska skriva något _bra_ rollspelsfluff, exakt vad lämnar jag ospecificerat.. man får ju inte vara dum heller.
5. Göra någonting som jag aldrig gjort förr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag minns inte ens förra årets, jag tror att jag var lite för full när jag bestämde mig för vad det skulle vara...

Men i år då:

* Jag ska gå ner i vikt till under 70. Under 65 så känner jag mig lycklig.

* Jag ska vara mer social och se till att utvidga min bekantskapskrets.

* Jag ska försöka hitta en flickvän. (Och alla som tänker säga "de dyker bara upp när man inte letar kan gå och skita sig i munnen eller nåt)

* Jag ska få klart version 3 av Tempest. Så att skiten åtminstone funkar på nån grundläggande nivå.

* Jag ska få klart en av delböckerna av Scriptura och lägga ut den på Lulu.

* Min lägenhet ska överlag vara städad större delen av tiden.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Tror inte jag hade några löften förra året.

Löften 2008:
* Sluta läsa wrnu.
* Få betalt för att spela in en låt.
* Få betalt för att skriva en låt.
* Släppa två eps eller demos med egen medverkan. (Pluspoäng om det är vitt skilda genrer.)
* Åka på ett konvent. Gothcon verkar roligast.
* Ha två veckors sammanhängande semester.
* Hitta en utbildning eller jobb som jag både trivs på och har framtidsutsikt. Helst inte ett som kostar 100'000 per år.
* Sluta vara självisk.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
...byter boende

Nej - det var nära men det var inte helt "rätt". Och jag har nu bestämt mig för att det blir hus isf lägenhet.

...blir löjligt rik

Nja - Jag närmar mig men har inte gått i mål än.

...slutar med drogmissbruk

Ja - blev ren i september.

...skriver minst en rollspelsrelaterad bok

Nja - skriver gör jag men jag är inte klar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag hade helt glömt bort mitt inlägg i förra årets tråd, men kan faktiskt säga att jag har skrivit klart mitt brädspel. Behöll dock inte arbetsnamnet 7on7, nu heter det Grid Champions. Däremot har jag inte hunnit speltesta det ordentligt. Jag kan tänka mig att jag behöver justera saker som matchlängd och stjärnspelares löner...

Mitt nya nyårslöfte ska bli att speltesta Grid Champions! ...och när det funkar som jag vill ska jag be någon om hjälp med att layouta det så att jag kan lägga ut det på nätet utan att skämmas.

Gordeg
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Vad 2007 missade från mig...

Jisses, jag kollade in för att se om jag själv bidragit till den där tråden och upptäckte att det tydligen var jag som startade den. Inte mer än rätt då att redovisa mina egna resultat.

Jag hade bara ett mål och det var att komma igång med kreativt skrivande. Där har jag en tydlig FAIL, för det har faktiskt inte funkat alls. Ok, jag skaffade en snygg anteckningsbok och i den har jag faktiskt spontanpräntat en del idéer och uppslag (jodå, bra rekvisita ÄR inspirerande, oavsett vad prettona säger). Men några längre texter har det tyvärr inte blivit. Lite trist, för när jag ser originaltråden minns jag att jag faktiskt var väldigt inriktad på att börja skriva i slutet på förra året. Å andra sidan har jag faktiskt fått ett paper publicerat i en teknisk tidsskrift, så visst skrivande har det väl ändå blivit.

Fail eller inte, så var 2007 definitivt inget dåligt år. Även om det inte blev året jag skrev en bok, så är 2007 fortfarande året då jag åkte tåg på Balkan, besökte USA två gånger, hittade tillrätta på jobbet, fixade till bilen, läste ut Röda Rummet, blev singel, figurerade i pressen och rätt mycket annat. Så det var allt annat än ett dött år (som 2006 var, i flera avseenden).

Dessutom var 2007 ett år då jag i princip slutade hänga på webforum, vilket gör det här inlägget lite paradoxalt. Men att spendera mindre tid på forum har faktiskt varit rätt bra för min situation.

Med tanke på allt som hänt under 2007 så gör jag heller inga utfästelser för nästa år. Jag nöjer mig helt enkelt med att det rullar på rätt bra, så jag ser mig själv i spegeln, höjer champagneglaset (med cigarren mellan fingrarna) och säger doing great so far, son - keep it up!

/Sax, gott nytt hår
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Mitt nyårslöfte var som lyder:

"Det här året tänker jag bli bildad. Spränglärd. Jag ska läsa så många böcker att jag spyr. Folk kommer aldrig mer att begripa ett ord av det jag säger."

Med detta har det gått sisådär. Våren förslösade jag på onyttiga depressioner, och fick därmed inte så mycket läst som jag borde. Hösten har jag dock utnyttjat väldigt effektivt genom att studera filosofi och umgås med diverse själutnämnda intellektuella, så jag är en god bit på vägen. Ge mig ett år till, bara.

Nyårslöften för 2008: Jag vet att jag bittert kommer att få ångra det här, men jag lovar att skriva åtminstone ett rollspel. Så, nu var det sagt. Stå beredda med hånskratten till nästa nyårsafton.

/Kalle
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Inte alls, men här kommer nya

Några nyårslöften från förra året har jag inte kämpat med, och jag är ganska säker på att jag inte hade några alls. Däremot kommer kommande år bli en pärs vad det gäller saker som ska göras.

Jag hoppade på 101 things in 1001 days för drygt ett och ett halvt år sedan och på nyårsafton 2008-2009 ska allting vara färdigt. Min lista har fortfarande 55 punkter kvar som ska göras (jag har inte kämpat på tillräckligt?) och här är ett urval av vad som är kvar:

- Ta körkort.
- Skriva en roman.
- Skriva ett rollspel.
- Donera blod.
- Plantera ett träd.
- Läsa bibeln.
- Prova på att vara vegetarian.
- Beskåda ett ovanligt naturfenomen.

Önska mig lycka till eller något.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
* Jag ska försöka hitta en flickvän. (Och alla som tänker säga "de dyker bara upp när man inte letar kan gå och skita sig i munnen eller nåt)

Right on. De som säger så är i allmänhet samma människor som säger saker som att "teckna går inte att lära sig, det är medfött" eller "kunskaper kan aldrig ersätta känsla". Dvs, folk som hittar på orubbliga sanningar om tingens ordning för att slippa acceptera sin egen lathet och ovilja att förändra sin egen situation. Suckers.

Så leta på, och lycka till!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Haha, minns inte att vi hade en sån tråd. Själv lovade jag tydligen att bli vuxen. Givetvis gick jag och lyckades med det också...
* Fick en flickvän som jag planerar att spendera resten av livet ihop med.
* Fyllde 26 och är inte längre ungdom enligt SJ.
* Ska bli sambo i januari.
* I februari hämtar får vi vår andra katt så att Malins kisse får en kompis att leka med när de vuxna är på jobbet och sliter för att ha råd med kattmat.
_________________________________________

Rollspelsrelaterade löften inför 2008 då:
* Spelled Viking för de båda jag pratat med det om (och dra med Malin om det går).
* Skriv klart ett solo-äventyr.

Övriga nyårslöften:
* Bli bra (eller tja, sluta vara helkass iaf) på att laga mat.
 
G

Guest

Guest
Mitt förra "nyårslöfte" var "Orka nyårslöfte!" och det har jag lyckats med, jag har kommit på en hel bunt varav ett eller två antagligen klarar hugget.

/Zorbeltuss som kanske kommer fylla på med sina löften inför nästa år sen
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Perfekt!

Mitt nyårslöfte var att skaffa nya vänner och ha mer roligt. Det första eftersom 4 av mina vänner behagat flytta och ytterligare två fastnat i husbygge så jag började känna mig ensam.

Jag har genom att agera social slampa åtminstone lyckats skaffa mig några mer än bekanta och ytterligare några som jag kan heja på på stan. På köpet började jag spela brädspel vilket är en kul och givande hobby.

Mitt nyårslöfte -08 blir att återfå min vältränade kropp från julen -06 och springa Vårruset på en bättre tid än -07.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nu jävlar

Okej, det kanske inte blir fullt så dramatiskt som det verkar. Eftersom jag lekte med kottar medan ni andra skrev nyårslöften förra året, har jag inga misslyckanden att presentera. Det får jag jobba på.

Till 2008, however:

<ul type="square">
[*]Vara vegeterian i en månad.
[*]Börja gymma.
[*]Inte göra någon med barn.
[*]Inte bli deprimerad.
[*]Läsa minst fem världslitterära klassiker.
[*]Spela rollspel någon gång. Det har jag inte gjort på typ... 4 månader.
[*]Vara en god människa och trivas med det.
[*]Färdigställa minst tre skriverier och känna mig nöjd med det jag skrivit.
[*]Lära mig alla latinska böjningsformer, och så mycket av syntaxen jag bara kan. Och några ord. Halvgjort.
[*]Vara drogfri.
[*]Hjälpligt kunna läsa på arabisk skrift.
[*]Skriva femton sjysta sonetter.
[*]Bli mer uthärdlig.
[*]Gå på fler restauranger.
[*]Vara ute i godare tid med mina julklappar.
[*]Tala mer på utrikiska på riktigt.
[*]Köra varannan dusch med riktigt kall vatten. Kanske.
[*]Ta mer ansvar.
[*]Vara glatt överraskad av mig själv när året är slut.
[/list]

Puss.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag minns inte hur mina löften för det gångna året såg ut, men här kommer några för 2008.

* Sluta vara tjock lagom till sommaren.
Är väl inga större problem egentligen, trots att jag faktiskt är fetare än jag någonsin varit.

* Vara duktig i skolan.
Jag har varit vansinnigt dålig på att gå i skolan tyvärr :gremfrown:

* Skaffa ett nytt jobb till sommaren
Det överlägset svåraste, jag har så svårt att ta mig för att göra saker att jag lätt bara kör på på de gamla vanliga jobben.
 
Top