Dying Earth
https://www.amazon.com/Tales-Dying-Earth-Jack-Vance/dp/0312874561
Är enligt mig en fantastisk samling noveller av Jack Vance och grunden till DnDs spell slots och att magiker "glömmer" spells de har kastat.
Rollspelet Dying Earth
https://www.dyingearth.com/
Av Pelgrane Press (skrivet av Robin D. Laws) är ett av mina favoritspel som jag aldrig fått spela.
Novellsamlingen består av ett flertal berättelser i Jack Vances oefterhärmliga språkdräkt (antingen älskar man språket eller så hatar man det - och försök inte hitta någon övbersättning för dessa gör inte språkdräkten rättvisa).
Novellerna utspelas långt in i jordens framtid. Jordens undergång är nära förestående och människorna är fatalistiska till detta oundvikliga öde.
I denna värld gäller att tillräckligt avancerad teknologi inte går att skilja från magi - så de "magiker"som finns är i själva verket vetenskapsmän.
Ett sista kännetecken för dessa noveller är att alla människor beskrivs som osedvanligt korkade och faller för de simplaste trick.
Rollspelet har två unika egenheter:
1. Alla spelarna får ett par lappar var med citat, hämtade från eller inspirerade av novellerna, t.ex:
Do stars hiss and sizzle when rain comes by night?
The wrong that has been committed demands a counter act to validate the Law of Equipoise.
I become drunk as circumstances dictate.
A strange abstract law that Pandelume termed 'Mathematics'
I suffer from a spiritual malaise which manifests itself in outbursts of vicious rage.
och målet är att spelarnas rollpersoner ska få med dessa citat på ett naturligt sätt under spelets gång.
Lyckas man får man xp och ett nytt citat.
2. Social strid fungerar i princip på samma sätt som fysisk strid. Och fysisk strid är extremt dödlig - man vill INTE slåss i detta spel, utan man flyr hals över huvud om man stöter på någon som är aggresiv.
Social strid fungerar så att någon vill övertyga någon annan om någonting. "Anfallaren" måste komma med argument för sin åsikt och dessa får vara hur korkade och non sequitur som helst.
Misslyckas "försvararen" så
måste spelaren rollspela som om rollpersonen tror på argumenten oavsett hur urbota dumma de är.
Som ni kanske förstår så är detta
"Play for the Lulz", d.v.s. inte speciellt seriöst - vilket för mig till poängen:
Jag tycker att social strid låter jättekul
OM den fungerar som i Dying Earth, d.v.s. att den inte är seriös för fem öre.