Nekromanti okända land...

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag har funderat en tid på vad som kan finnas utanför det kända Mundana, så jag har tänkt att börja bygga på ett eget litet land.

Jag har tänkt att rpna i min kampanj ska färdas utanför det kända Mundana någon gång i framtiden och stöta ihop med detta folk/land.

Jag har tänkt mig ett land i ungefär samma storlek som Soldarn/Asharien, som styrs av en hård diktator eller liknande(en magiker vid namn "Alric do Rei" som har lett folket/landet till stora framgångar den senaste tiden.)

Landet ska även ha problem med de stora barbarerna som lever i de stora skogarna i norr(de så kallade Erfyaderna som någon här på forumet, kommer tyvär inte ihåg vem det var skrev om.)

I landets städer ska det vara stränga regler som t ex att bära vapen är ytterst förbjudet om man inte har tillstånd från någon viktig person i landet. Stöld straffas väldigt hårt i många fall till döden men oftast regeln "öga för öga, tand för tand".


Mycket längre har jag inte kommit i mitt tänkande men jag hoppades på att någon/några här på forumet kanske har liknande idéer som ni kanske vill dela med er av?

Jag är öppen för tankar och idéer...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Men hur teknologiskt avancerade ska folket vara?
Och vapnena kanske skulle vara exotiska, ett kularmborst som skjuter eldfarliga kulor,
vassa kedjor eller allmänt kônstiga saker.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Förlag:
R/p ska först komma in som fångar eller till och med slavar, genom jobb som deras "ägare" eller fångavaktare tilldelar dem så får de upptäcka staden och med dess finess och exotiska kultur. genom mötet med en förmögen gammal forskare så är derras lycka gjord denne betaler för deras frihet.
Men först efter ett par veckor som slavar då de verkligen fått kanna på "grov-jobb" denne gammle man intresserar sig för R/p hemland och deras syfte med resan, efter ett tag berättar han om de svåra tider som den fattige lider här, de flesta lever i smuts och missär och har knappt mat för dagen medans de rika vältrar sig i "siden, silver och skinka."

1.Kankse kan detta lösas med ett Robin Hood äventyr
där R7p får stjäl fårn de rika för att hjälpa de fattiga och liknande.

2. Eller så hjälper de den gasmmle mannen politiskt att öppna gränserna för handel med andra länder, med R/p som tolkar och diplomater kan kanske ett par skapliga handelskontrakt skrivas i historia.

3. Diktaturen måste störtas och "överskottet" delar lika mellan folket, vem tar den nya maktpossitionen, detta böhöver inte betyda att diktatorn störtas i landet, kanske bara "Jarlen" i en stor stad eller liknande.

Problemet kan också vara att en ny plåga har kommit till landet, en farsot me ddöden i sin andedräkt (Pest) R/p och den gammle mannen är de enda som kan stoppa spridningen.
(dels för att R/p har sett pest förut och antar att den har kommit med någon av de båtar som de kommigt med, och den gammle mannen som har lykcats färdigställa en kur emot denna "nya" farsot endast så mycket att det räcker till R/p, deras uppdrag är att hitta 20 olika örter och svampar som han (du) räknar upp 3 st magiska grejor typ enhörningshorn, sandugglevinge o,s,v. när R/p sammlar dessa får de uppleva naturen vilket är helt olika fårn den i typ Asharien eller Soldarn de får möta Barbarerna som har den slutliga ingrediensen och träffa på den nya spännande djuren som i det här landet är ganska vanliga :gremgrin:

var noga med att beskriva utanförskapet, då folk tittar på en, pelar och talar högt om en på ett språk man inte förstår, märk den dystra stämmnigen då farsoten lägger sig över de tidigare så vällevande invånarna. märd de små detaljerna som skiljer sig, typ mat, dryck, hälsningsfraser, Religion, Makt o,s,v.


VH Jens.L "Draken"
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag har tänkt mig att de ska vara lika med Jargien, Thalamur, Consaber, Cirefaliska Samväldet.
De ska vara en makt att räkna med om de skulle "upptäckas".
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
ja det är ju klart att det ska vara som resten av mundana eftersom det är samma spelvärld, fast de kanske ligger lite förre eller efter i utvecklingen.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Okej.

Vad har du tänkt dig för geografisk placering?

Hur är klimat och terrängtyper, vad finns det för naturtillgångar?

Vilket slags folkslag är det som beror landet? Vad har de för kultur?

Usw.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
landet kommer att ligga i ett klimat som innehåller lövskog, barrskog och som sedan i söder byts ut mot ett vinterklimat.

nästan i mitten av landet ligger en torröken.

De södra delarna av landet bebos mest utav barbarer(Erfyaderna) som är ett starkt folk. Barbarena är ganska civiliserade efter att ha kämpat till sig en del stora städer från vanarerna i norr.

I norr lever ett vanar liknande folk.(jag tror att det blir vanliga vanarer.) väldigt civiliserade.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Och hur ligger landet placerat på Mundana, i förhållande till de andra länderna då?

Vad har landet för historia i korta drag? Vilka folk kom dit först, hur såg de första statsbildningarna ut? Är kulturen egen, eller har de importerat kultur från andra länder? Eller kanske rent utav varit ockuperade?
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag har inte kommit vidare långt ännu, jag ska börja med historian idag.

Landet ligger väldigt långt bort ifrån de andra länderna de.
Folket som bor här har aldrig stött ihop med några andra kulturer än sin egen och Erfyadernas och de trollboningar som finns i landet.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Hur kan det vara så isolerat? Är det ett medvetet drag från härskarnas sida, eller har det bara blivit så? Är invånarna i landet medvetna om några andra länder; är den härskande klassen det? Hur kommer spelarna dit om det är så isolerat? Har det några kraftiga olikheter sett mot resten av Mundana till följd av isoleringen?
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Det har i stort sett bara blivit så, så olika människoraser som lever i ett isolerat land långt ifrån det kända Mundana.
Folket i landet är inte medvetna om några andra länder, de har aldrig vågat sig ut på Stormarnas Hav och undersökt riktigt. Det är heller ingen som har vandrat tvärs över isvidderna heller.
Jag har tänkt lite på om den nuvarande härskarn/Kejsarn för vanarerna "Alric do Rei" ska ha stött ihop eller något liknande med ett annat folk och är medveten om att det finns andra länder men vägrar att dela med sig av sin information och bygger ett stort skepp eller liknande för att undersöka det övriga Mundana.

Isoleringen har inte fört med sig några speciella olikheter gentemot övriga Mundana. Men det går ju alltid att åndra på om någon har ett förslag på något spännande.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Okej. I sådana fall tror jag att man kan tjäna på att 'göra en grej' av att folket är så isolerat. Antagligen använder härskaren folkets okunskap som maktmedel. Kanske kommer härskaren egentligen från en annan, utomstående, kultur och har använt sin kunskap om omvärlden för att lura i ursprungsfolket att han är någon slags gudahärskare? Passar ju onekligen bra ihop med om han skulle vara en mäktig magiker.

Följden av detta hade t ex kunnat bli att det ligger i Alrics intresse att folket inte kommer i kontakt med andra civilisationer, eftersom det hade underminerat hans makt. Dessutom lär invånarna i landet vara tämligen underutvecklade, kanske har de ingen magitradition, ingen metallurgi eller är rent utav ett prefeodalt stamsamhälle. Detta borde leda till en intressant kulturkrock mellan folket och rollpersonerna. Dessutom borde Alric bli tämligen nervös av rollpersonernas ankomst, eftersom de utgör ett potentiellt hot mot Alrics hegemoni.

Antagligen försöker Alric att vinna rollpersonernas vänskap, och gör sitt bästa för att rollpersonerna inte ska få någon sympati för folket och försöka avsätta honom. En tänkbar fortsättning på ett sådant scenario är ju att rollpersonerna uppviglar folket, lär dem att konstruera enklare vapen, och leder dem i ett uppror mot Alric och hans modernt utrustade och vältränade elitgarde.

Eventuellt tvingas kanske rollpersonerna att söka hjälp hos det hårdföra barbarfolket också?

Ja, det var ju bara mina spontana reflektioner kring ett dylikt scenario. Också en sista grej, är du säker på att ingen av spelarna har lirat Armies of Exigo?
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Tack för tipsen.

Nej ingen av spelarna har spelat Armies of Exigo, de vet inte ens vad det är för spel. :gremlaugh:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: (o)kända land...

Hah hah, alltså, jag tänkte inte på det, men det hade varit en grymt bra inspirationskälla till dylika äventyr :gremlaugh:
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Om de ska va så isolerad så måste det spridas en massa lögner om R/p då de anländer, att de är ängler från ett konstigt rike i underjorden eller att de är Demoner och häxor, kanske till och med Gudaväsen, vilket både skall beundras och fruktas.

Ta in era djur, lås dörren om era barn, det sägs att "vitskinnen" närmar sig, greppa en fackla och ett kors, det kan bli blodigt, be en bön och möt upp med dem, vi vet inget om dessa främmlingar, det betyder att de är farliga på alla möjliga sätt,
alarmera Kejsaren och hans garde.

Allt ifrån utfrysning från Krogar (typ "klädselkrav")
till slagsmål och skrämda mobbar och präster.

VH Jens.L "Draken"
 
Top