Nekromanti ojojoj

Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Än en gång händer det saker i min spelgrupp...
Det var ett tag sen vi spelade men nu är vi igång igen och som vanligt börjar vi snart intrigera mot varandra( :gremgrin:). Det händer ju lite då och då som vissa av er kanske vet.

Den här gången var det så här:

En grupp bestäende av en manlig människo nekroman, en manlig dvärg demonolog, en manlig pärlfiskare, två kvinnliga alver och en kvinnlig missla. I början blir de bortrövade och skall föras bort med skepp men blir kapade av tiraker som försalavar dem. Sedan blir alla förutom nekromanen, pärlfiskaren och en av alverna sålda till mörkhyade män med turbaner. De tre som lämnas kvar blir tagna till takkalorr och lyckas fly i hamnen där tar de reda på varifrån männen med turbanerna kom ifrån och reser nästa dag dit. När de väl är framme har de kommit till ett ökenland (nån stans vid Resöknen) där köper de kamelar och reser stad till stad. Tills de kommer till huvudstaden. I huvudstaden är en parad i full gång och där rider kungen på en vit häst runt honom står hans livgard därbland dvärgen. Alv kvinnan som inte blev såld upptäker en svartklädd man med pilbåge på ett tak och skjuter ner honom med sin pilbåge. Det visade sig att han hade tänkt försöka mörda kungen Alven blir adlad och friger de som blev sålda och ska nu resa till sin egen by. Nekromanen blir väldigt arg (avensjuk) eftersom han ínte blev adlad han säger ocfta att han är greve fast än han inte är det. De reser till Alvens nya hertigdömme som förövrigt inte var så stort. Där försöker alven ställa vissa saker till rätta. Nekromanen blir bara med och mer irriterad på alven och en dag fär han ett brev an en rått fångare från en annan stad. Där det står att han ska möta honom vid en oas borta vid en annan by. Nekromanen tar med sig dvärgen och pärlfiskaren (som har blivit chefsvakter hos alven). De tre säger att de skall fara och dricka på en tavärna i byn och börjar vandra mot oasen när de väl kommer till den möter de råttfångaren som säger att hans mästere Fele behöver lärlingar. Nekromanen frågar vad för slags lärlingar och råttfångaren svarar: en viss sorts magiker, du kanske förstår vad jag menar?. Nekromanen som har storhetsvansinne följer med råttfångaren i en dag tills de kommer till en borg i bergen. Där han träffar Fele som berättar om sin plan att störta all grevar (därbland alven) och kungen med hjälp an vandöda. Nekromanen skickar hem pärlfiskaren och dvärgen. När dvärgen och fiskaren kommer tillbaka till byn undrar Alven var de han varit och var nekromanen är. Alven visste om brevet som nekromanen hade fått och hade bett dvärgen skugga honom. Dvärgen hittar på en historia och säger att de följde nekromanen till en oas där han stannade och pratade med en man och sen försvann de bara. Alve får på något sätt reda på vad Fele och hans lärlingar tänker göra och flyr från sitt slott. När Feles armé kommer så tar de hela alven by men märker sen att slottet är tomt. Fele sägerr att de har flytt till de dödas stad (en annan greves hertigdönmme där det finns ett antal piramider) Feles armé marsherar dit. Där i staden finns hela gruppen och utanför nekromanen, de andra lärlingarna, Fele och armen. Nekromanen skickar ett brev till Demonologen där han säger att han skall rida ut till armén och strida vid nekromanens sida oller stanna kvar och bli dödad. Demonlogen stannar kvar... I staden påbörjar prästerna en ritual. Den vandöda armén på börjar sin attack och slår sig in i staden Fele, nekromanen och lärlingarna håller sig utanför staden. De vandöda har hela tiden övertaget. Demonologen teleporterar alven ut ura staden 100m från Fele hon spänner sin båge och försöker träffa av Fele men missar Feles lärliongar börjar rida mot henne. Hon hinner avfyra en till pil men missar den också. Men sedan räddas hon an sin gud innan lärlingarna hinner fram (hon har hög quadosh). Prästerna blir klara med ritualen och upp ur piramiderna kommer det mumier som sliter de vandöda i stycken. Fele blir tokig och rider in i staden och dör. Nekromanen förbannar de andra i gruppen och börjar rida mot nästa stad för att at sig till hamnen och sedan hem så fort som möjligt...

Där avslutade vi spelmötet...

Jag kan ju tillägga att det var jag som spelade nekromanen.
Det var svårt att få med allt så jag har hoppat över vissa småsaker.

Hur tycker ni borde demonologen och nekromanen försonas igen? De har gått igenom många saker tillsammans förr.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
I huvudstaden är en parad i full gång och där rider kungen på en vit häst runt honom står hans livgard därbland dvärgen.

jag vet inte..men om jag hade varit kung ochprecis hade köpt en slav som blivit kidnappad utanför Takalorr vet jag itne om jag hade satt han i min personliga livvakt direkt...under en parad..

Bara en fundering...i övrigt, hyfsat invecklat :gremwink:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag skulle föreslå att du bara ber om ursäkt och säger att du var förhäxad eller nåt. :gremsmile:

Om inte det funkar så kan du ju alltid hyra in nån lönnmordare å slakta alla dom andra och göra om dom till besjälde vandöda (belialer). Sen vad dom tycker om det är en annan sak.

Om inget av överstående funkar så får du väl helt enkelt försöka klara dig utan dom... Annars kan du ju alltid fråga din spelledare om han/hon kan fixa till det på något sätt...

Och kom ihåg att det är meningen i rollspel att man ska samarbeta, inte motarbeta varandra... Då sabbar man känslan i spelet.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Ibland är en minimal grupp bra..... :gremlaugh:

Men var någonstans var det?? Det finns väl inte kungadömen i västlanden.... + Varför köpte inte Turbanmännen bägge alverna? Alver lär vara bristvara i väst.

Midar gillar Eon
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Och kom ihåg att det är meningen i rollspel att man ska samarbeta, inte motarbeta varandra...

Nej det funkar att jobba mot varandra också men bara i en viss mån.

Då sabbar man känslan i spelet.

O nej, i våran grupp snarare höjer vi den...
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Hur tycker ni borde demonologen och nekromanen försonas igen? De har gått igenom många saker tillsammans förr.
En god ide skulle vara att be om ursäckt, eller så kan man alltid ha lite kul och låta er slå era påsar i hopp och ta över världen, eller så kan ni alltid gå i envig och den som överlever, ja, han ......... han överlever :gremgrin:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jo men mina spelare är iaf inte tillräckligt skickliga för att kunna hantera intriger mot varandra... Allt jag skriver är baserat på egna erfarenheter och inget annat.

I ett äventyr är det ju meningen att klara av äventyret (om man nu inte spelar improviserat). Självklart kan stämningen höjas om man intrigerar mot varandra också, men för mycket förstör stämningen (precis som du skrev). Om en spelare går så långt att han utgör ett hot mot dom andra spelarna så blir det ju ganska jobbigt, plus att dom andra spelarna troligen inte kommer att uppskatta att deras "medspelare" intrigerar mot dom (speciellt inte om det går så långt som att någon dör).

En nekromantiker i min grupp försökte förut övertyga dom andra spelarna att det vore mycket bättre om han gjorde alla till vandöda, men när dom inte höll med om detta började han tjata på mig (jag e som sagt SL i vår grupp) om att dom borde dö så han kunde återuppväcka dom...
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Om en spelare går så långt att han utgör ett hot mot dom andra spelarna så blir det ju ganska jobbigt

Jag och en annan spelare har dörsökt döda varandra ett stort antal gånger. Dock aldrig lyckats...
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
klant klant klant, visst kan man konspirera om bondjäntor, och vem som ska betala för maten, men när man börjar hota varandra till livet blir det aldrig bra. mitt tips är att du suddar din RP och lär dig av dina misstag

att aldrig skapa en RP som medvetet förstör för gruppen är läxa no.1 jag fick lära mig
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
att aldrig skapa en RP som medvetet förstör för gruppen är läxa no.1 jag fick lära mig

Men det är ju så kul!
 
Top