Nekromanti Ogre på svenska?

G

Guest

Guest
Wingnut, det var ju Mikael Börjesson som översatte det så det borde vara samma i hans nya Dunder & Drakar, och det finns som gratis pdf.
Fler förslag: Bjässe eller Grottmongo.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
Grylle är inte helt fel, men låter lite för snällt..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,027
Location
Ludvika
IcarusDream;n189740 said:
I Grottor och gravkummel kallar jag dem för grymling. Men rese fungerar också.
För mig är Rese inpräntat som svenskans ogre mycket tack vara brädspelet Talisman, men jag gillar verkligen grymling som namn också. Vet inte riktigt vad det framkallar för bild, men det är helt klart något stort, skrämmande och mullrande.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
En Thurs eller Turs har nån slags kultur, det tänker jag mig inte att ett Ogre har... Gnuttätare?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Eon finns en slags vag ogre-motsvarighet som kallas "odjur". Det har lite samma klang, så om man vill undvika "rese" är det kanske ett bra substitut?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Rymdhamster;n190065 said:
… men jag gillar verkligen grymling som namn också. Vet inte riktigt vad det framkallar för bild, men det är helt klart något stort, skrämmande och mullrande.
Och det stämmer ju bra!

 
G

Guest

Guest
Hängmattan är ju det roligaste med den bilden.
Men för att återgå till ämnet så tycker jag att det enklaste helt enkelt är att försvenska det till Oggre. Det känns säkert lite ovant i början, men efter andra mötet så är det hur naturligt som helst, och om ett år har ni förkortat det till Ogge (...ha ha, jaa men kommer ni ihåg den där Oggen då, han med tre ögon och fyra armar? Ja bah, nere på två håpe å inge vapen, åsså krittar jag med en jävla sten!).
 
Top