DoD Ogre for Dragonbane

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,443
Location
Stockholm
Hello fellow rollspel.nu-friends!

In a Facebook post I threw together en Ogre, lite snabbt så där med feeling. Lägger upp den här också så att inte Facebook äter upp den, och om ni har nått att säga om den.

Engelska för att den som frågade skrev på engelska. Han undrade om hur han skulle konvertera monster från t.ex. 5e.

I think converting from 5e will be ... tricky ... and I would look more to other Free League games, where they use a simliar Monster Attack table for monsters. For example Forbidden Lands.

Having said that, "converting" or rather creating new monsters inspired by other games is easy as pie. Find one that is sort of close to what you want, check the stats for that, decide on the Monster Attacks and loot and pillage these from other monsters or be inspired by them and create new monster attacks.
A good thing is to look at monsters and ask yourself "is my monster more or less powerfull than this monster" and then you will soon find a "range" that can be used to create your monster.

For exampel. Ogres, more or less powerful than a Giant? I would say less powerful. More or less powerful than a Troll? I would say about equal, but the attacks are different.

So a quick try will follow below.

(Note that I'm guessing at the English rules terms, I'm a Swedish backer. Also since I'm winging it, no testing has been done!
😃
)

Ogre
Actions: 1
Size: Large
Movement: 16
Protection: -
Hit points: 30

Special: Might abstain from a fight if Convinced and offered plenty of fatty foods.

Typical equipment: Large club with spikes, sacks for putting loot in, huge boots

Monster attacks
1. Crushing blow. 2d6 crushing damage.
2. Sweep of the club. Attack all opponents who are within 4 meter. 1D10 crushing damage.
3. Fist from above. Attack one opponent within 2 meters. 1d10 damage and save for not being stunned.
4. Kick in the groin. 2d6 damage, take a condition and save for not being stunned.
5. Fit of anger. Shouts and screams at all nearby. Save, if not take disadvantage rest of the fight (or roll for Fear maybe)
6. Falling ogre. The ogre throw itself up in the air landing on an opponent adjacent to it. 2d10 damage.

I think it is important to add some colour to a monster. Such as being able to bribe an ogre, and having one attack just being it venting at the PCs.
That adds a lot of fun ... or maybe a lot of mirth!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Och här är en sak som jag "upptäckt" med nya DoD och som kanske borde varit uppenbart i hela mitt rollspelsliv:

Roliga monsterattacker skapar kul vid spelbordet!

Och det kommer att vara det som gör att monster blir klassiker för nya DoD, fantasifulla monsterattacker!
Yes! Jag har också börjat få upp ögonen för det tack vare ligan. Helt plötsligt kommer man bort från det gamla vanliga "monstren slår, monstret slår igen..."

Om något tycker jag bara att ligans tabeller är lite för korta. Monster skulle gärna kunna ha en 1T10-tabell, eller rent av en 1T12-tabell. Fast då måste man ju sitta och hitta på alla de allternativen, och det är kanske inte alltid så lätt. Men om man nu har idéerna finns det ingen anledning att begränsa sig!

Skulle dock hålla mig borta från 1T66. För mycket bök för att slå varje runda tycker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,443
Location
Stockholm
Om något tycker jag bara att ligans tabeller är lite för korta. Monster skulle gärna kunna ha en 1T10-tabell, eller rent av en 1T12-tabell. Fast då måste man ju sitta och hitta på alla de allternativen, och det är kanske inte alltid så lätt.
Huga nä, när jag gjorde flera monster till Bittermarken blev det träligt med T6 attacker ibland ... fantasin är inte oändlig hos mig tyvärr!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Monsterattackerna gav mig lite sköna vibbar av jättarna från gamla Warhammer Fantasy Battle (ca 3:e utgåvan eller så)... :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Varianter (7+)
7-9 är nya förslag.

Monster attacks. +3 on the roll if 15 hit points or below
1. Fit of anger. Shouts and screams at all nearby. Save, if not take disadvantage rest of the fight (or roll for Fear maybe)
2. Falling ogre. The ogre throw itself up in the air landing on an opponent adjacent to it. 2d10 damage.
3. Crushing blow. 2d6 crushing damage.
4. Sweep of the club. Attack all opponents who are within 4 meter. 1D10 crushing damage.
5. Fist from above. Attack one opponent within 2 meters. 1d10 damage and save for not being stunned.
6. Kick in the groin. 2d6 damage, take a condition and save for not being stunned.
---
7. Grab one opponent. Hit another opponent with the grabbed one. 2d6 damage on both.
8. Improvised weapon. Rips something apart from the surroundings and hurls it towards one opponent. 1D10 crushing damage.
9. Throw one opponent. Grabs and throws an opponent on another. 2d6 damage on both.

Jag tycker det är roligt när strider/förutsättningar förändras. Tänker mig att svartalfer borde kunna ha "7-9: flyr" när de kommer till halva sin kroppspoäng, exempelvis, om de också får +3 på slaget då.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,116
Monsterattackerna gav mig lite sköna vibbar av jättarna från gamla Warhammer Fantasy Battle (ca 3:e utgåvan eller så)... :)
Japp, jag knyckte det konceptet när jag körde troll (i WFB-stil) i mitt DoD-hack 2016! Det blev kul som SL att se vad trollet tog sig för, och hur spelarna reagerade.. Blir mer dynamik i striden!
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Det vore kul om vi tex fick en artikel i Fenix om Ogre, något för dig Magnus Seter att skriva?
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
OctOgre 2023? Alla gör ogre-grejer?
För brett! Alla gör sin take på en ogre till Drakar och Demoner.

Men till resen ovan, jag gillar den! Men jag håller också med dig om att det är kul när det händer lite olika saker och inte bara är "slå någon och gör xTx skada" och det är lite mycket av den varan! En eller två av de här kan lätt bytas ut mot mer exotiska saker. Mat-temat är ju lite kul - den kanske kan plocka upp ett maffigt köttben ur säcken och glufsa i sig (+Tx kp) och/eller smälla till någon som en attack. Eller kasta en stor ost/spädgris/etc. på någon.

Sen är det bra om det framgår om attacker går att parera, eftersom det annars enligt reglerna inte går. Går inga attacker att parera tycker jag att man kan skriva ut det också om det inte är HELT uppenbart. Och jag tycker nog att man skulle kunna få parera vissa av resens attacker.

5. Fit of anger. Shouts and screams at all nearby - everyone (friend and foe alike) takes disadvantage until the next time it is the ogres turn. Save, if not take disadvantage rest of the fight (or roll for Fear maybe). Jag tror det är för mycket med resten av striden! Och jag tror att det hade varit roligt om det påverkade resens kompisar också. Han är ju helt vild och galen. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Tänker mig att svartalfer borde kunna ha "7-9: flyr" när de kommer till halva sin kroppspoäng, exempelvis, om de också får +3 på slaget då.
God idé, även om svartalfer inte räknas som monster. Men jag har ett tag lekt med tanken att man kan "låsa upp" monsterattacker på olika vis, både bra och dåliga. Har dock inte riktigt hittat en elegant lösning än. Det är nog ämne för egen tråd.
 
Top