Nekromanti ofräslt...

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
köpte eon för ett tag sen men kan inte säga att jag fastnade direkt... tog åtskilliga timmar för mej å mina kompisar att fixa karaktärer å när vi väl var klara insåg vi att det här skulle ta alldeles för lång tid... jag (som var spelledare) körde med husregler som nästan helt tillintetgjorde de långa å krångliga system som neogames har i sitt bästsäljande rollspel... varför mååste allt vara så komplicerat....
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Eon reglerna är många och svåra men man behöve rinte köra med alla, det finns nog många för att skänka god kontroll över spelet.

Vår första karaktär tog över två dagar att göra, för vi var tvugna att läsa alla regler och så först, hadde aldrig spelat Rollspel förut.

Skippa vissa om du tycker det blir jobbigt.
skippar du alla så tycker jag att du ska göra ett eget rollspel.

VH Jens.L "Draken"
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Det är det jag tycker är fördelen.
Alla regler bygger ju på samma system så att man enkelt lär sig alla direkt i huvudet. Alla (ok nästan) bygger helt enkelt på hur många ObT6 mot färdigheten, och vet man ungefär hur svårt det är så kan man dra till med en svårighetsgrad..

Är det någon speciell del som du tycker är svår?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Vilken utgåva av Eon har du? Och är det något speciellt du tyckte var svårt som vi här på forumet kan hjälpa till med?
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
inte svårt bara alltför komplicerat för att orka sätt sig in i... reglerna är alldeles för mycke rgler, de borde typ vara mer fria..
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
skrev ja verkligen att de va svårt... minns inte riktigt...

det känns mera som att ja hellre spelar nå annat än eon, bara på grund utav alla de regler som finns...

ta den nya utgåvan bara... typ fyrhundra sidor.. då tycker man att de mesta borde vara historia lr nåt... men iståället e den fylld utav regler...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
de va de här ja mena... vi dissade totlat delen med utmattning bara därför att vi inte orkade hålla koll på den hela tiden... å ja menar de finns alldeles för mycket regler... har läst boken typ en och en halv gång och skulle fan dö om nån tvignade mig å läsa mer nu....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det initiella motståndet..

Humm, jag får väll erkänan att det avr lite krångligt att lära sig det i början..
Men det löste sig i & med att vi gav oss katten på att lära oss det. Ge det lite tid, lär er av "misstagen" eller vad man ska kalla det..
& efter ett tag så flyter det på riktigt bra, måste jag ju säga.. Trotts allt att det kan bli en ordentlig tärningspöl inimellanåt..

/ Johan K, som är lycklig ägare till EON 3
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Det är just det som är det fula.. Det ser ut som jättemycket regler, men när man lär sig det och har testat några gånger så går det snabbare än de flesta andra rollspel jag testat. Det kanske bara för att jag är sl eller liknande, men det är vad jag upplever..

Eller så överför du d20 reglerna till mundana om du hatar reglerna helt
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det är komplicerat för att de gett sig fan på att beskriva allt men samtidigt gjort ett enkelt system för det. Man kan ibland undra varför de har beskrivit så många specialfall. Lär dig bara reglen om hur man slår tärningslagen och höfta till med lite svårighetsgrader.
I strider, kör bara med de grundläggande reglerna. Om du kör med för många frivilliga så kommer det slöa ner enormt. Glo på stridsexemplen på neowikin (www.foxtail.nu klick dig vidare) de förklarar något.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Utmattning är inte så svårt om du menar stridsutmattning, då är det bara att lära spelarna att kryssa ett streck per sak de gör..
Om det är långtidsutmattning så skiter jag också i det :p
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Långtidsutmattning...

Näe, långtidsUK mååste man jhu bara grisfarama sig med...

Ok, spelarna går inte på den niten längre (rida hela dagen, bli trött i magen, springa in i grabbarna bus...och OJ....jag e så utmattad att jag inte ens kan ramla av hästen utan att göra mig riktigt illa..zzzzz)
 
Top