Nekromanti Ofolk, motsatsen till djurfolk

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
En vanlig trop i fantasyspel är de olika djurfolken.
Kattfolk är som människor, men med kattaktigt utseende och personlighet.
Motsvarande finns för vargar, råttor, ankor, apor, kor mfl. Dessa varelser finns i världen parallellt med sina grund-djur, låg-djur (som katter för kattfolk).

Hur skulle låg-djuren för människor se ut och bete sig?

Kom igen, ge mig mardrömmar!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Hmm, som Donald Trump? ;)

Seriöst dock, antingen som goblins eller något liknande, eller så ÄR människan låg-djuren för någon annan ras...

/Ulfgeir
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Nu ska jag spela dum.

Hur menar du? Apor är apfolkets lågdjur, precis som kor är minotaurernas lågdjur. Frågan gäller människosläktets lågdjur. Är människan den enda intelligenta arten som inte har lågdjur? Betyder det att gudarna skapade människan sist eller först?

Konkreta saker att fundera på:
Storlek (råtta, katt, kalv, oxe)
Tvåfota eller fyrfota
Nytto- skade- eller bytesdjur
Människans förhållande till ofolket
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Fjodor Pollett;n212411 said:
Nu ska jag spela dum.

Hur menar du? Apor är apfolkets lågdjur
Mhm... tycker själv att det är vi som är apfolket, men om du vill ha både människor och apfolk hade jag snarare sagt att människan är alvernas lågdjur.

Eller vad tänker du annars att alvernas lågdjur är? Dvärgarnas lågdjur är ju uppenbarligen grävligen, vilket dock krockar lite med grävlingsfolken...

Men kanske är det nyckeln till det hela: människan delar lågdjur med apfolket: nämligen apan. På samma sätt som grävlingsfolket och dvärgarna delar på grävlingen som lågdjur.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är inte människa en korsning mellan alv och ork?
(människor kan ju få barn med både alver och orker så vi måste ju vara besläktade på något sätt...)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,030
Location
Sthlm
anth;n212435 said:
Är inte människa en korsning mellan alv och ork?
(människor kan ju få barn med både alver och orker så vi måste ju vara besläktade på något sätt...)
är inte alver, orcher och alla sånna omänniskorna?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,267
Fjodor Pollett;n212378 said:
Hur skulle låg-djuren för människor se ut och bete sig?

Kom igen, ge mig mardrömmar!
När du skriver lågdjur menar du då ointelligenta varelser som på sin höjd kan dresseras? I så fall tycker jag de mardrömsframkallande bilderna Paal lade upp var ruskigt bra.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Khan;n212437 said:
När du skriver lågdjur menar du då ointelligenta varelser som på sin höjd kan dresseras? I så fall tycker jag de mardrömsframkallande bilderna Paal lade upp var ruskigt bra.
Ja, det är precis vad jag menar. Så människor är inte lågdjur till alver, och goblins är inte det till människor.
Faktum är att den första bilden nästan precis prickar vad jag var ute efter.

Vad gäller lågdjur för dvärgar, alver och andra människan närliggande folk, tror jag de har samma (eller närbesläktade) lågdjur. En dvärg kanske har liknande kynne som en grävling men grävlingafolk och dvärgar är uppenbarligen inte besläktade för övrigt. Jag menar, titta på dem! Dvärgen har varken spetsig nos, strimmig päls eller vassa tänder. Grävlingen har inte skägg och föredrar att klä sina små baktassar i nätta, bjärta tygskor, inte grova plåtkängor.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Fjodor Pollett;n212411 said:
Nu ska jag spela dum.
Hur menar du? Apor är apfolkets lågdjur, precis som kor är minotaurernas lågdjur. Frågan gäller människosläktets lågdjur. Är människan den enda intelligenta arten som inte har lågdjur? Betyder det att gudarna skapade människan sist eller först?
Det här är för visso inte den ursprungliga frågan i tråden men frågan är ju ställd och jag fick en idé när jag läste den. Lågdjuren och människorna ingår i den ursprungliga skapelsen. Djurfolken är skapade av lägre gudar som inte har samma förmåga som den ursprungliga skaparen att skapa unika varelser men ville ha intelligenta varelser som kunde dyrka dem.
 
Top