Nekromanti Officiella Karaktärer i inofficiella kampanjer

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag kom bara att tänka på en sak...
Hur ofta använder ni officiella karaktärer, alltså de som finns till beskådning i bl.a. Alvboken, Dvärgboken och Mystik&Magi, i era kampanjer?

Hade varit intressant att veta om de går att använda till något vettigt.

MVH

Lycan
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Oftast kan man inte använda dem som SLPs mitt i ett äventyr eller en kampanj. Detta eftersom det, i vårt fall, oftast är spelledaren som vet att de finns över huvud taget. Därför är det svårt med de eftersom spelarna kan komma att behandla de lite hur som helst om man bara säger "ja, här kommer Diodactus gående på gatan (dåligt exempel, jag vet) och han ber er om hjälp att finna ... för att han behöver få tag på detta. Era rollpersoner vet ju att Diodactus är (var, någon?) en mycket beryktad besvärjare. Han är bla den som uppkommit med besvärjelser såsom Diodactus pyrotrpiska sfäroid osv."
Vet rollpersonerna då inte vem denna är från början så har man en rätt knepig situiation att vänta. Exemplet var ju å andra sidan rätt kass, men ibland kan det ju också gå rent åt helvete också... (tro bara inte att det går till så när vi spelar/jag spelleder för gud skull).
Att däremot använda de som personer som figurerar i handlingen utan att rollpersonerna får träffa dem förrän i slutet av kampanjen är alldeles utmärkt... tycker jag.

Erik
__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jo...det kan nog stämma... Men för att utveckla:

Självklart blir det relativt onödigt att använda officiella karaktärer om spelarna inte vet vem det är de talar med.
Inget fel på ditt exempel, jag kan se det framför mig:

SL "Jag är |konstpaus| OMKAR!"

Spelare: "Vem?"

Men om vi bortser från det problemet (som visserligen existerar till viss del i vår spelgrupp), tror ni inte att brukandet av officiella karaktärer kan öka dramatiken?

MVH

Lycan
 

Kristian

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
35
Location
Ronneby, Blekinge
De enda officiella karaktärer jag använder är Kungar, kyrkliga ledare och liknande högt uppsatta personer. Det blir ofta så attans krystat då man väver in säg, Czerec Tzorcerlan. Det känns så plagierat och träaktigt.

[color:red] /Kristian </font color=red>
 

NeuroM

Veteran
Joined
29 Jul 2000
Messages
51
Location
Södertälje
Jo...det blir ju lite fel att liksom använda oficiella karaktärer..särskilt att använda någon från eon-romanerna "nää..så där skulle Manuari inte alls ha reagerat" fick ju mig att tröttna lite...dock använder vi Cerec Tzorlecan ganska friskt eftersom att en av våra spelare är en cirefalisk tempelvakt i Jarla....men det har blivit ganska bra...Cerec är limsom en mytisk person som spelaren i fråga anser vara övermäktig så det har blivit väldigt bra...

soon comes the future then we will die....
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det kan jag hålla med (sedan är också Cerec väldigt tråkig och träaktig) om det där... Jag vet inte hur det är med er, men när man träffar en officiell karaktär känns det mer genuint. Kanske bara jag som har den "böjelsen", de är ju trots allt där för att utnyttjas.

MVH

Lycan
 

Madmartigan

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
21
Location
Lund
Re: Jo...det kan nog stämma... Men för att utveckla:

Antingen under förutsättningen att ens spelare är inlästa på spelvärlden och kan koppla vem det är de har att göra med, eller att det efter ett tag hintas av SL. Jag vet inte och har inte provat.
Jag tycker man ska vara försiktig med att kasta in kungar el motsv. (motsv betyder då till exempel drottningar) direkt i spelet. Bättre att de finns i bakgrunden och att rp har att göra med underhuggare. Fast det är nog bara min förkärlek för lite mer lågnivå down to earth karaktärer som talar...

Madmartigan
 

serpent

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
28
Location
Mundana?
Hehe... Jag hade med Ran i ett av mina äventyr... Spelarna anföll honom med krossvapen... :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, det sätt jag använt dem på i våra kampanjer tycker jag mer än väl visar att de går att använda till jävligt vettiga saker, faktiskt. Tänk speciellt på Lirmana, Verduhrakh, Ni'hârmá och Nanórgona, och allt de tillfört vår kampanj. Å andra sidan är de i modulerna så pass sporadiskt beskrivna att min gestaltning av dem nog är oerhört fjärran från vad neogames tänkt sig...

Nåja, det här tillför nog ingen utöver oss någonting, så vi kan lika gärna diskutera det i soffan imorgon. Ha're

- Ymir, använder officiella-karaktärer, men ser till att de blir som han vill ha dem, inte som neogames eventuellt vill att de skall vara
 

Killer

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
19
Re: Jo...det kan nog stämma... Men för att utveckla:

Vi brukar undvika att använda officiela karatärer sen våran grupp har fått bl a Maxander den Magnifike, Khazim och Khammer och Cerec Tzorcelan att avlida, så när vi möter nån sådan person så brukar vi undvika dom så att dom inte dör.

Watch thy words when adressing me, lest they be fed to thee on the end of my boot.
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Aldrig. Mina RP:er är för mordgalna, och om typ Cerec Tzorcelan hade dött skulle det verkat lite skumt. det är sånt man inte gör.


"Nackskott är billigare än fallskärm"
 
Top