Nekromanti Officiell nerfning av commander’s strike …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
10,128
Location
Stockholm
Såhär svarar Wizards of the Coast på frågan om räckvidden på warlordförmågan commander’s strike:

Q: How does the range on commander’s strike work?

A: Commander’s strike (PH p145) is a melee weapon attack. Because of this, it has the range of the warlord’s melee weapon reach. Normally this will be 1 square, but weapons such as long spears may increase this. The target of commander’s strike must be within melee reach of both the warlord and the chosen ally who will make the basic melee attack.
 
Det är precis så vi har kört den.

Hur hade ni tolkat reglerna?

EDIT: Eller ah, nevermind. Det är inte jag som spelar Warlorden så det kan hända att vi inte kört att warlorden måste vara inom melee-reach när jag tänker efter.

Jag tänkte på en annan power när jag skrev ovanstående.
 
Det har rått stor oenighet på alla världens D&D-forum om hur räckvidden på commander’s strike borde funka.

Hittills har vi kört enligt varianten »inom syn- och hörhåll«, vilket förstås har gjort förmågan väldigt, väldigt bra.
 
Surt! Commander's Strike har varit en lysande utväg när man har legat lågt i HP-/healingsurges-kombinationen. Du blir den väsentligt sämre...
 
Oj, ja där ser man.

Detta betraktar jag inte som ett förtydligande, eftersom det inte funnits någon indikation på att Warlorden måste kunna huggit själv, men låter någon annan utföra hugget istället. (Jag vet flufftexter inte har någon betydelse, men "with a shout" är ju något som direkt antyder den skulle fungera enligt Dante)

Utan ren och skär errata.

(vilket säkert behövdes, det är inte det)
 
Dante said:
A: Commander’s strike (PH p145) is a melee weapon attack. Because of this, it has the range of the warlord’s melee weapon reach. Normally this will be 1 square, but weapons such as long spears may increase this. The target of commander’s strike must be within melee reach of both the warlord and the chosen ally who will make the basic melee attack.

Nu blir min fru inte glad.
 
1000T said:
Detta betraktar jag inte som ett förtydligande, eftersom det inte funnits någon indikation på att Warlorden måste kunna huggit själv […]
Jodå, indikationen finns där. Räckvidden på commander’s strike är ju »Melee weapon«.

Och i Player’s Handbook står att läsa: »A melee attack power that has a range of “weapon” allows you to attack a target within the reach of the weapon you’re wielding.«

Den striktast tänkbara regeltolkningen stämmer exakt med hur Wizards of the Coast nu säger att den funkar. (Så egentligen är min formulering »nerfning« missvisande. Vad de gör är ju att göra slut på en utbredd missuppfattning.)

Det folk har varit oeniga om är huruvida det är warlorden eller hans allierade som måste vara inom melee weapon reach från målet.
 
Back
Top