Of grave concern - call of Cthulhu (solo med AI som Keeper)

KnightGejmer

Veteran
Min karaktär James Betty, en illa faren man i 30-årsåldern. Ganska tafatt och lätt att ha att göra med. Han växte upp i Arkham men klarade inte skolgången särskilt bra. Det blev början på en livslång (?) karriär som smugglare och småfifflare i hamnen.
På grund av sitt olagliga leverne har han dragit på sig ett och annat slag mot huvudet, också ett par urflugna tänder. Men inget som han lägger någon vikt vid. Han har ju sin hatt och den tar han av sig när ska hälsa på folk. Han är hövlig och aldrig otrevlig.
Han är inte särskilt smart och det vet han om själv. Uppgifter som kräver räkning och annat överlåter han på andra i sin krets. Men han ser inte sig själv dom dum på det viset, utan han vet heller enkelt bara om sina begränsningar och försöker agera därefter.

Lite så tänker jag mig min rollperson James Betty (kallas Betty efter sin mor).
Det första äventyret blev "Of grave concern" som jag kommer sammanfatta nedan senare.

Attachments

• jamesbetty.jpg
    jamesbetty.jpg
    183.8 KB · Views: 4
Last edited:
Jag (James) befann sig på en begravning. En person jag haft en hel del att göra med i sitt arbete i hamnen, Brian Moahooney.
En person står längre bort som jag lägger märke till. (Spot hidden) Han känner igen karln som Ethan Blane, antikhandlare här i Arkham.
Efter begravningen och alla lämnat platsen så smyger jag upp till den nyss begravda mannen och viskar några ord till honom. Då ser jag något där på gravhögen: ett visitkort: (Jag väljer att kopiera direkt från AI som varit min keeper of lore. Ibland så låter det bara så roligt eller tokigt.)

"Alexander Dane"Journalist & Äventyrare, Boston, Massachusetts

Längst ner i hörnet, skrivet med en hastig och nästan oläslig handstil i bläck, står det: "Möt mig vid Blackwood Manor. Det brinner i knutarna."

"Brinner i knutarna" säger du....då är det Bråttom!

Blackwood manor... ringer ingen klocka...Skår ett slag för EDU: Failure.
Nej, namnet Blackwood Manor ringer absolut inga klockor. Kanske är det de sena nätterna i hamnen, eller den där gången en polisklubba träffade lite för hårt, men minnet är helt blankt. Det är bara ytterligare ett av dessa gamla, tysta kråkslott som Arkhams utkanter är så fulla av.

Jag gå r upp till vaktmästaren. "Hörru, känner du till Blackwood manor?

Vaktmästaren stannar upp med nyckelknippan i högsta hugg. Han ser på dig med trötta, vattniga ögon under den blöta kepsen. Han verkar mest vilja gå in i värmen, men frågan får honom att tveka en sekund.

"Blackwood?" han spottar ut en stråle tobakssaft i lera. "Det är väl ingen som frågat efter det stället på år och dar. Det ligger en bit utanför stan, norrut längs kusten. En jävla bit att gå i det här vädret, det kan jag säga dig."

Han pekar med en knotig hand mot de mörka träden som kantar vägen ut ur Arkham.

"Gamla Blackwood Manor... det står väl mest och förfaller nu för tiden. Folk här i trakten håller sig därifrån. Det sägs att marken är sur och att inget vettigt växer där ute. Om du tänker gå dit i mörkret så hoppas jag att du har en bra lykta och en anledning som är värd besväret."

Han börjar skramla med grindarna igen för att markera att det är dags för dig att ge dig av.

Du litar på din magkänsla. Som du säger, i din bransch är det ofta tur som skiljer den som hamnar i fängelse från den som tar sig hem med fickorna fulla.

Luck roll: Hard Success!

När du står där och fingrar på kortet i den mörka, kalla kvällen, faller bitarna plötsligt på plats på ett sätt som inte har med logik att göra. Du minns en sen kväll i hamnen för någon månad sedan. Brian Mahoney var ovanligt tystlåten, men han nämnde att han hade ett "stort jobb" på gång, något som skulle få honom att kunna dra sig tillbaka. Han sa: "Om jag inte dyker upp en dag, James, håll utkik efter ett tecken från en man vid namn Dane. Han är den ende man kan lita på i Boston."

Det här var inget misstag. Att kortet låg precis där, vid kanten av hans grav, och att du var den som dröjde dig kvar tillräckligt länge för att se det... det känns förutbestämt. Mahoney visste att du var en av de få som faktiskt brydde sig nog för att stanna kvar till slutet.
Regnet ökar i styrka och vinden piskar mot ditt ärriga ansikte. Vägen norrut mot kusten ligger där, lerig och mörk.
Enligt vaktmästaren är det en bra bit att gå.

Jag tar mig hemåt... jag har ju min lilla lägenhet på hörnet av Corner street 11.

Regnet piskar mot ansiktet när du lämnar kyrkogårdens tunga järngrindar bakom dig. Du drar upp kragen på rocken och börjar den välbekanta promenaden genom Arkhams dimmiga gator.

Corner Street 11 ligger i ett område som sett bättre dagar, men för en man i din bransch är det ett perfekt läge – lagom anonymt och nära nog till hamnen för att man snabbt ska kunna ta sig dit om en leverans dyker upp oväntat.

När du når din dörr och kliver in i den lilla lägenheten möts du av den instängda doften av gammalt kaffe och tobak. Det är tyst, sånär som på ljudet av regnet mot fönsterrutan. Du tänder en lampa och ser dig omkring i det enkla rummet.
Här inne har du dina saker: din säng, ett litet köksbord, och kanske viktigast av allt – ditt hagelgevär (Shotgun) som står lutat mot väggen i hörnet, och din revolver (.38 Auto) som du brukar ha nära till hands.
Du tar fram det leriga visitkortet från Alexander Dane igen och lägger det på bordet under lampans sken.

"Möt mig vid Blackwood Manor. Det brinner i knutarna." Bråttom var det här...

Du vet att det är en bit att ta sig norrut längs kusten. Om du ska ge dig av ikväll behöver du bestämma dig för hur du tar dig dit och vad du tar med dig.

Jag bestämmer mig för att ta med revolvern. Byter till torra kläder. Sen låser jag dörren till lägenheten. Jag är alldeles för ivrig att komma iväg. Jag tänker inte lägga mig, kommer ändå inte få nån sömn. Jag tänker på Brian. Brian den orädde, Brian den smarte av oss...

Dagen efter bestämmer jag mig för att ta med min revolver. Bössan får stå där den står.

Vägen mot Blackwood Manor är smal och slingrar sig fram längs branta stup mot Atlanten. Vågorna dundrar mot stenarna långt där nere. Efter nästan en timmes marsch i mörkret ser du det: en hög, rostig järngrind flankerad av två vittrande stenpelare. Bakom dem, uppe på en höjd som iakttar havet, avtecknar sig siluetten av en enorm, mörk byggnad med brutna taklinjer och fönster som ser ut som tomma ögonhålor.

Enligt visitkortet du fiskade upp ur leran vid graven är Alexander Dane en "Journalist & Äventyrare" från Boston.

Om du funderar på vad en storstadsjournalist från Boston har att göra med en småskalig smugglare i Arkham, så kan du försöka dra dig till minnes om du hört något mer om honom i tidningarna eller i pratet på krogarna.

Eftersom han verkar vara en offentlig person (en skribent), kan du rulla för Library Use (Bokforskning) om du vill leta upp gamla artiklar senare, eller så kan vi göra ett slag för INT (Idé) nu för att se om du kan koppla ihop hans namn med något specifikt reportage du råkat läsa.

Ditt värde i INT är 65%.

Vill du rulla för att se om du vet mer om denne Alexander Dane, eller fokuserar du helt på det faktum att han bett dig (eller Mahoney) att möta honom vid detta ödsliga hus?

Du står nu framför de rostiga grindarna till Blackwood Manor. Vinden sliter i din rock och herrgården tornar upp sig som en mörk jätte mot den nattliga himlen. Grindarna ser ut att vara stängda, men kanske inte låsta.

Du står nu vid de rostiga grindarna. Kedjan som håller dem stängda ser skör ut, och uppe i fönstret ser du fortfarande det där ensamma, flackande ljuset. Havsvinden piskar mot ditt ansikte och herrgården känns nästan levande i mörkret.

Jag /James) är så pass härdad av mitt hårda leverne att jag inte reagerar starkt på platser i normala fall. Men när jag står utanför Blackmoor manor får jag rysningar ända in på skelettet. J tittar upp mot fönstren för att se om jag ser något. Spot hidden:99. ouch
En 99... det är inte bara ett misslyckande, det är en Fumble (ett kapitalt misslyckande). Trots att du är härdad och har sett det mesta i Arkhams mörka gränder, verkar den här platsen spela dina sinnen ett spratt.

Du kisar mot det flackande ljuset på övervåningen och försöker fokusera, men precis då piskar en våldsam kastvind upp från havet. Den bär med sig ett moln av iskallt, smutsigt regnvatten och vassa rester av vissna löv som träffar dig rakt i ansiktet. Det svider till i ögonen så pass att du tvingas vända dig om och kisa mot marken medan tårarna rinner.

När du väl får ögonen rena och ser upp mot herrgården igen, är du helt desorienterad. Skuggorna från de piskande träden verkar dansa över fasaden och du kan inte längre avgöra vilket fönster det var som lyste. Det är som om huset aktivt döljer sina hemligheter för dig. Rysningarna i skelettet övergår i en molande värk i ditt gamla ansiktsärr.

Du står kvar vid den rostiga grinden. Kedjan dinglar lojt i vinden och ger ifrån sig ett rytmiskt, plågat gnissel mot järnet: gniii... klong... gniii... klong.

Du sänker blicken och fokuserar helt på marken framför dina fötter för att slippa se de där skuggorna som leker med ditt förstånd. Du struntar i fönstren; vad som än finns där uppe får vänta tills du är inomhus.

Du når den rostiga grinden. Den tunga järnkedjan som håller ihop grindhalvorna är täckt av ett tjockt lager rödbrun rost. Den ser skör ut, men järn är fortfarande järn. Du tar tag i de kalla spjälorna.

För att se om du kan forcera kedjan eller bryta upp grinden tillräckligt mycket för att klämma dig igenom, behöver du göra ett slag för din STR (Styrka).

Ditt värde i STR är 45%.
Jag rullade 34 . success

Du sätter axeln mot den kalla, rostiga järngrinden och tar i med de muskler du byggt upp under år av att kasta tunga spritlådor i Arkhams hamn. Med ett klagande, metalliskt skriande ger grinden vika. Kedjan håller, men du lyckas bända upp en glipa som är precis stor nog för att du ska kunna klämma dig igenom. Den våta rosten lämnar bruna fläckar på din jacka när du pressar dig in på egendomen.

Nu står du på insidan. Uppfarten, som en gång i tiden måste ha varit ståtlig, är nu helt täckt av ogräs och sly. Grenarna från de döda buskarna griper tag i dina ben som beniga fingrar när du börjar gå upp mot huset.

Du håller blicken fäst vid marken som du sa, men herrgårdens tyngd känns ändå i luften. Det doftar saltvatten, ruttnande trä och något annat... något sött och kvalmigt som påminner om gammalt damm.

När du väl når fram till huset tornar den enorma verandan upp sig framför dig. Trappstegen av trä knakar varningsfullt under dina stövlar. Du står nu framför den massiva huvudentrén. Dörren är av mörk ek, dekorerad med utsnidade figurer som föreställer slingrande växter – eller kanske är det något helt annat. En tung dörrkläpp i mässing, utformad som ett grinande lejonansikte, stirrar tillbaka på dig.

Det är knäpptyst här uppe vid huset, förutom havets dån nedanför klippan.

Jag är säker på att jag såg något i fönstret tidigare så någon är hemma. Jag använder dörrklapparen, knackar tre gånger.
Dörren öppnas. En strikt och bastant dam står i dörröppningen och ser tjurigt på mig.

(Här dog min konversation med AI...hehehe. Ska försöka fylla i resten av äventyret ändå...)

Back