Odd

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
OSR är såklart inte 100 % likformigt vid alla spelbord men några grundläggande principer som gör att det inte fokuserar på strid är:
  • XP för utforskande eller skatter, inte för att döda motståndare.
  • Reaktionsslag som gör att varelser inte nödvändigtvis är motståndare.
  • Dödliga stridsregler kombinerat med möjligheten att lösa problem på andra sätt.
För den som vill läsa mer om vad OSR egentligen innebär rekommenderar jag den utmärkta Principia Apocrypha.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,085
Location
Göteborg
Vi spelade ju t.ex. ADnD 1 med strid som kanske viktigaste fokus, och det gick bra i alla de många år vi spelade.
Samma här, men OSR-purister kommer att säga "AD&D är inte OSR!"
Åtminstone i mitt 80-talsgäng spelade vi mest modulerna TSR gav ut, och de hade onekligen en del fokus på strid som metoden att lösa situationer.
Detta, kommer OSR-folket att säga, var en korruption av den ursprungliga spelstilen för att skapa något som gick att paketera och sälja.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Samma här, men OSR-purister kommer att säga "AD&D är inte OSR!"
Åtminstone i mitt 80-talsgäng spelade vi mest modulerna TSR gav ut, och de hade onekligen en del fokus på strid som metoden att lösa situationer.
Detta, kommer OSR-folket att säga, var en korruption av den ursprungliga spelstilen för att skapa något som gick att paketera och sälja.
Ja du, vad skall man svara på det? Att ODnD faktiskt var en utveckling av krigsspel, där strid ganska naturligt har en centra roll kanske? Att ODnD (som jag faktiskt har läst om än inte spelat) inte i detta avseende skiljer sig från ADnD i någon högre grad? Klart massivt med regler om strid i bägge regelpaketen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
...en korruption av den ursprungliga spelstilen...
Jag tror inte att rollspelshistorikerna lyckats enas om huruvida det fanns en något så när enhetlig spelstil i begynnelsen och i så fall hur den spelstilen såg ut. Sannolikt spelade väl folk olika redan från start eftersom spelen inte var särskilt tydligt skrivna. Därför tycker jag att det är bättre att tänka på OSR som ett nutida fenomen influerat av regellätta gamla rollspel och inte som ett återuppväckande av något gammalt ideal.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Andra poänger med att slå skada direkt är att du mycket mer kan beräkna strider till skillnad mot säg 3.0/5E där det omringade skelettet helt plötsligt slår 20 och dödar dig. Även, hur frustrerande är det inte som spelare att rulla upp en 17 på att träffa för att sen göra 1 i skada? Spelarna tränas även i att sätta upp övertag innan strid och därmed samarbete och player-skill utifrån den utrustning och omgivning som finns. Du hinner dessutom mycket mer rollspel när inte hela spelpasset är en multi-player fight där enskild spelare sitter och väntar på sin tur att missa med sitt bredsvärd.

Här kan du lyssna på en ny, lång och bra intervju med spelskaparen:

 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Gillar verkligen systemet med autoskada i Into the Odd! Men som redan nämnts så tycker jag det helt och hållet hänger på att du har både HP (som författaren för övrigt kallar hit protection istället för hit points i "uppföljaren" till Into the Odd, Electric Bastionland) och STR, där du får tillbaka HP snabbt och ofta medan det är hårdare att få skada i STR. Autoskadan tycker jag ger en härlig "på tårna"-effekt, och förstärker känslan av strid som snabb och farlig.

Kul att du hittat just Into the Jungle förresten!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Gillar verkligen systemet med autoskada i Into the Odd! Men som redan nämnts så tycker jag det helt och hållet hänger på att du har både HP (som författaren för övrigt kallar hit protection istället för hit points i "uppföljaren" till Into the Odd, Electric Bastionland) och STR, där du får tillbaka HP snabbt och ofta medan det är hårdare att få skada i STR. Autoskadan tycker jag ger en härlig "på tårna"-effekt, och förstärker känslan av strid som snabb och farlig.

Kul att du hittat just Into the Jungle förresten!
Jag köpte Night Yeast no 1 för Mörk Borgs skull, men det jag gillade klart bäst i det numret var Pork Burger Hill. Jag blev så såld att jag omedelbart skaffade Into the Jungle, och på söndag blir det spela av! Skall blir riktigt roligt nu när jag också fattar tänket bakom reglerna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Samma här, men OSR-purister kommer att säga "AD&D är inte OSR!"
Åtminstone i mitt 80-talsgäng spelade vi mest modulerna TSR gav ut, och de hade onekligen en del fokus på strid som metoden att lösa situationer.
Detta, kommer OSR-folket att säga, var en korruption av den ursprungliga spelstilen för att skapa något som gick att paketera och sälja.
På ett sätt är det ju sant. AD&D är ju OS, inte OSR. Samma sak gäller ju alla de gamla spelen.
OSR är ju deras renässans. Och precis som Renässansen med stort R handlar det inte om att återupptäcka gamla saker och göra dem på samma sätt igen.

Men ffa, som Luddwig säger, reglerna (REAKTIONSSLAGET!!!) pekar ju på att det inte ska handla om strid som primär sysselsättning, om man analyserar dem på något djupare sätt än antalet sidor de tar upp.
Och för att repetera det jag säger mest hela tiden: Reaktionsslaget är den bäst rollspelsregeln som finns, och de flesta svenska rollspelare och moderna D&D-versioner känner inte till den eller förstår den inte.

Sen är ju hotet om strid en viktig komponent i det många av oss kallar för OSR-stilen. Och det är ett hot som funkar bäst om det införlivas ganska ofta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag köpte Night Yeast no 1 för Mörk Borgs skull, men det jag gillade klart bäst i det numret var Pork Burger Hill. Jag blev så såld att jag omedelbart skaffade Into the Jungle, och på söndag blir det spela av! Skall blir riktigt roligt nu när jag också fattar tänket bakom reglerna.
Sjukt kul att höra! Plogfors blev skitglad av att höra det :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,731
Location
Göteborg
Det här systemet låter ju jättevettigt. Så synd att det inte fick spridning i Sverige. Jag undrar hur svensk rollspelshistoria hade sett ut om DoD hade baserats på detta istället för BRP.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ok, om detta är designtanken kan jag se en poäng med hur det är formulerat. Men då är det inte ett spel för mig. Så tack – då kan jag lägga det åt sidan och gå vidare till att läsa något annat!
Jag köpte Night Yeast no 1 för Mörk Borgs skull, men det jag gillade klart bäst i det numret var Pork Burger Hill. Jag blev så såld att jag omedelbart skaffade Into the Jungle, och på söndag blir det spela av! Skall blir riktigt roligt nu när jag också fattar tänket bakom reglerna.
Årets Guldros tilldeleas härmed McKatla

McKatla visade prov på stor ödmjukhet som efter analys av välmenande råd och fördjupad information faktiskt bytte åsikt i en fråga.

Jag kan inte nog understryka hur glad den här tråden gjort mig. Forumet är en fantastisk resurs, men så många kommer hit för att vinna debatter och missar i sin iver helt möjligheten att upptäcka nya saker.

Det här året har i mångt och mycket varit ett dystert år, men nu ser jag en liten glimma hopp för framtiden.

Tack, McKatla.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag i min tur ber att få tacka @Plogfors för ett inspirerande spel, och de @forumiter som fick mig att inse även reglernas storhet – det är en betydligt större vinst än att vinna debatter! Nu kommer vi att få många timmars gott spel, och bättre än så kan det inte bli :)

Och Guldrosen blir jag genuint glad för @wilper!
 
Top