Nekromanti Odöda!

Sir Smokealot

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
17
Location
Lund
Kom & tänka på en grej! Odöda hade väl med en massa modifieringar passat jävligt bra i Gemini? Jag menar med skymningen & allt! Tror det hade varit jävligt coolt! Ska börja med lite info om dom på min kommande Gemini-sida!
Men vad tycker ni? Upp till debbatt!
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jovisst, ingen dum idé, bara det kopplas ihop med Geminis värld på ett lämpligt sätt.
Vampyrer skulle jag tycka vara väldigt passande av någon anledning medan mumier känns konstigt. Likätare skulle kunna ingå i Pestbärarens följe. Det viktigaste man bör tänka på är nog att undvika att å samma stil på de odöda som se är i traditionella fantasyspel. Ingen kanonmant mao, odäda i Gemini ska vara läbbiga saker.

Vampirism eller annan odödhet skulle kunna förklaras med att mörkret har muterat kroppen och sinnet så förändrat att man fått monsterlika egenskaper. Om man dock inte ser mörkret som någon egentlig ondska faller ju detta. Odödhet skulle också kunna vara produkter av mörka ritualer. Ett tredje alternativ är att låta fenomenen vara någon sorts sjukdomstillstånd.

Spöken funkar ju nog väldigt bra, i Geminis värld är ju reinkarnation ett faktum så det är ju möjligt att liv/dödcykeln blir skev och själar stannar kvar i världen.

Skrev ett dokument med mörka gåvor för en tid sedan för att få lite variation på kättarna så att man inte riktigt vet vad man kan vänta från den mörka sidan. Ska föra in vampirism på listan som ett ytterliggare alternativ som en "gåva" mörkret kan ge i utbyte mot en själ.

Hoppas du fått ut något av vad jag skrivit och lycka till!

/Mats
 

Sir Smokealot

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
17
Location
Lund
Tack så mycket!

Nää... mumier har jag faktiskt aldrig användt (extremt inriktag på västerlänsk medeltid).. Men jag tänkte på skellet! Dom kan nog bli rätt coola! Och zombies! Zombies skulle man kunna använda som mörkets.. hmm... ja, typ folk som har varit rätt starka, men en demon har försökt ta sig in i deras själv och det har blivit en oavgjord kamp... dom lever typ som varken döda eller levande! Ja, det blev jävligt otydligt (beror på att jag är sjukt trött) men vad tror du?
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Skelett...

Zombies kan nog passa rätt så bra i en Geminikampanj, men odöda skelett är bland det mest orealistiska man kan tänka sig. Ett skelett av en vuxen människa väger omkring fem-sex kilo och är rätt så skört när kroppen väl har varit död ett tag. Ett odött skelett skulle knappast kunna hantera någon form av vapen, och minsta träff skulle reducera det till en hög med benflisor. En föga skrämmande motståndare med andra ord...

/Odd

(lästips med anknytning till ämnet: http://www.rollspel.com/humor/rosenius/cafe1.htm)
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Tack så mycket!

Det där med oavgjord kamp lät mycket bra. Dock skulle jag tycka det vore coolt ifall en liten bit av själen fanns kvar i kroppen för att på så sätt låta bli att reducera dem till monster som är okej att döda. Om det finns en gnutta melankolisk människa fast i kroppen blir kanske mötet med dessa lite läskigare. Om du har tilgång till chockmodulen Nattens Fasor kan du säkert hitta inspiration till tuffa odöda.

Angående skelleten håller jag fullständigt med Odd; det funkar i traditionell fantasy med sådana otrovärdiga tingestar men i Gemini tycker jag inte att de hör hemma. Diskuterade nyss saken med min systers fästman (rollspelare han å) och han tycker att det borde funka ifall man pyltar på tung rustning på skelletet och på så vis ger dör tung tyngre. Vad vet jag, vi får väl animera ett skellet och pröva ;-)

iofs. har jag funderat på att använda skellet i ett scenario men inte som odöda, istället är det en kättare som använder magi (alstra och påverka Motus) för att skrämma skiten ur hjältarna.

/Mats -- gillar dödsriddare också
 

Sir Smokealot

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
17
Location
Lund
En annan rätt orealistisk sak...

... Har du någonsin sett en kille tända eld på en annan med en fingerrörelse? Eller att någon skulle börja flyga? Ja... så är det med rollspel, allting är inte verkligt...
Med lite magi så kan nog ett skellet bli nog så skrämmande
 

Sir Smokealot

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
17
Location
Lund
Hehe =)

Jo, vi två verkar vara inne på ungefär samma spår! Det där med zombies är nog dock det jag kommer använda mest! Dom är jävligt coola! Speciellt om bara halva huvudet har skinn/kött! Då får jag ju faktiskt åtminstonne nästan mina skellet!
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: En annan rätt orealistisk sak...

Jäää, helt rätt.

När mina små spelare tjafsar om realism brukar jag fråga hur många magiker dom sett dom senaste dagarna eller om dom känner någon alv, eller nåt liknande. Då blir det tyst i kanske flera minuter.
 
Top