Nekromanti odöd viking.

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Jag har en gång läst ett utdrag ur en vikingasaga där en träl går igen och terroriserar bygden tills hjälten (vars namn jag inte minns) tar sig an honom. Trälens attribut är en oerhörd styrka och man får inte se in i hans ögon ty då drabbas man av vanmakt.
Är det någon som känner till denna?

Så finns det en annan sägen om en gast som kallades skinskarpe eller dylikt. Han gick igen vid kyrkogården tills han fick tag i en man som lovade att gå till en kvinnas grav och be om förlåtelse för hans räkning. Hon vägrade och då bad gasten mannen be om förlåtelse i Jesu namn. Då fick han det och upplöstes till stoft.

Hjälp med dessa båda uppskattas mycket...
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Tack för hjälpen. Det där är ju en av de mastigaste odöd-skildringar som finns i världslitteraturen. Eller den största.
Nu återstår bara en gast...
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Skam!!

Fick veta när jag ringde bokhandeln att den var ur tryck sedan -98. Mina nätsökningar har bara funnit några kapitel på engelska. Vad gör vi med vårt storslagna litterära arv? Denna skatt av äventyr, spänning och historia? Ibland skäms jag över mitt land...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Bib, bib, biblioteket!

Vad gör vi med vårt storslagna litterära arv?

Vi sparar de på våra storslagna svenska bibliotek, förstås.

Gå till ditt lokala stadsbibliotek och be om hjälp, så ska du se att du hittar det du söker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Onekligen, men...

Håller med, förvisso. Men fördelen i det här fallet är väl att författaren varit död sedan medeltiden eller så, så materialet kan betraktas som hyfsat open source :)

Vänd dig till bibliotek och antikvariat, vettja.

Annars kan du ju träna din isländska på Njals saga istället. svårt är det inte. Vem vet...nån islänning har säkert lagt upp Grettis saga med.

- Ymir, rekommenderar bibliotek i första hand, dock.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ooh ja.

"Jag har en gång läst ett utdrag ur en vikingasaga där en träl går igen och terroriserar bygden tills hjälten (vars namn jag inte minns) tar sig an honom. Trälens attribut är en oerhörd styrka och man får inte se in i hans ögon ty då drabbas man av vanmakt.
Är det någon som känner till denna?"


Om det nu verkligen är sagan om Grette så kommer jag ihåg att den en gång tecknades som serie i ett gammalt nummer av Svenska Serier. Det är ett rätt gult omslag där Sven står och kramar (brottas) med den stora zombien. Det är verkligen inte omöjligt att man kan hitta den i någon skön seriebod.

Om jag kommer ihåg sagan rätt så utspelas den på Island och den här gården har problem med troll. En dag kommer det dock en stor djävla snubbe gåendes mot gården och presenterar sig som Glam. Han sätts att arbeta på gården och jobbar hårt, men de kristna sederna ger han inte mycket för. Att fasta och sån skit gör honom vred och morgonen därpå hittar de honom slagen i bitar ute i snön. Man ser tecken på en hård strid och uppenbarligen har Glam slagits mot trollen. (Och gjorde ett bra jobb också, för gården behövde aldrig oroa sig för trollen igen) Glam är dock för stor för att bäras till kyrkogården, och marken där han ligger är för hård för att man skall kunna begrava honom, så de bygger ett stenröse över honom istället.

Föga förvånande så går Glam igen och börjar slå sönder korna om nätterna.

In kommer någon stor,tjock djävel på ett fartyg och ber om husrum. På gården tror man att denne hövding kan stå emot trälen, men natten därpå så hittas han slagen i bitar.

Sedan kommer Grette Åsmundsson (Grettir Àsmundarson). Han är fredlös och man hade gärna nekat honom husrum på gården om man bara hade vågat.
"Så så," förklarar Grette. "Med oknytt har jag god hand, så kanske kommer du inte ångra att du gett mig husrum ändå."

Men dagarna går utan att Glam dyker upp. Grette förnöjer sig med pigorna och har det hur bra som helst, men till slut hör han ändå hur någon är ute och går i snön utanför och så gör han sig beredd på strid. Han håller hårt i sin fäll när trälen kommer in i stugan och trots att trälen tar tag i den och drar så hårt att Grette lyfter från sin bädd, så släpper han aldrig taget.

"Vem är det som håller så hårt mot mig?" frågar trälen med sin otäcka röst och efter att de presenterat sig så blir det lite skön action innan Grette börjar förlora kraft. Trälen vill dra ut honom ur stugan och få fördelen av det fria utrymmet, och Grette får det allt svårare att hålla emot. till slut ser han ingen annan lösning än att hoppa ut genom dörröppningen, rakt mot den förvånade trälen, överrumpla honom med en tackling och när de båda ligger ute i snön så ser Grette sin fiende i ögonen för första gången och blir som paralyserad. Trälen hinner kasta sin förbannelse över vår hjälte om att han aldrig skall finna någon ro eller frid någon längre tid utan att alltid vara på flykt, bla bla, innan Grette hugger av trälens huvud med sitt svärd.

De kan nu begrava Glam på kyrkogården och han kom aldrig mer till något ont. Grette däremot fick mycket riktigt vara på flykt i hela sitt liv och kom flera gånger tillbaka till gården där han fick andas ut innan det blev dags att avresa igen.

---

Typ. Det är precis den stämningen jag vill åt i mitt DoD6:ande.

Jag hittade en del versioner av sagan på nätet. Den här, exempelvis.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bibliotek.se är din vän

Där kan du se närmsta bibliotek som har den senaste utgåvan. Är närmsta bibliotek svårt att nå, kolla om du kan få fjärrlåna den från ett annat bibliotek.

(Och jag måste skratta elakt. Det finns ganska stora delar av kulturarvet som varit längre ur tryck än sedan -98, och nuförtiden är det så att saker som är 5 år gamla kan man möjligtvis få tag i i bokhandeln, men sedan är det antikvariat som gäller... Har att göra med hur bokhandels- och förlagsbranscherna fungerar...)

Erik
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jag vet inte om Gunnar är hemma, men... [OT]

... hans spjutyxa är det!

Njals Saga är ett mästerverk... Läs den.

/Kimon - Som varit på Lidarände IRL och förstår varför Gunnar valde att bli fredlös...
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Jag vet inte om Gunnar är hemma, men... [OT]

Njala har jag läst. Och Gunnlaug Ormstunga: - Du gjorde illa när du högg av mig foten, sade Ravn och stödde stumpen mot en stubbe...

Antikvariat är väl vad som gäller. Jag tycker nämligen om att kunna anteckna i mina böcker, det gör det mycket roligare att läsa dem. Ifall man inte tycker om författaren kan man alltid skriva okvädningsord i marginalen...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Antikvariat

Ich weisse, som tysken säger.

Men det fanns en tid, långt innan några av spolingarna här levde, när förlagspolicy var annorlunda, och boklager räckte längre...

Erik
 
Top