Nekromanti Odöd krigsföring

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
I vår kampanj har nu kungens rådgivare visat sitt riktiga jag som den Onde Nekromantikern, och efter att spelarna varit goda nog att hämta en magisk stav åt honom har han nu rest en armé av odöda som han planerar att ta över landet med. Spelarna, varav en hertig, skyndade hem till sig för att skydda de sina.

En fråga som dök upp var hur en odöd armé agerar. Vad har den för styrkor/nackdelar? Är det vettigt med en odöd armé över huvud taget? Hertigen bor i en borg, och hur gör de odöda för att inta den? På landsbygden kanske de fungerar bra, men om man sätter en stor mur mellan sig och dem har de plötsligt uppenbara problem.

Så frågan är väl alltså, om man har sin stora odöda armé, hur använder man den på ett bra sätt? Vad har den för begränsningar? En väldigt stor fördel är att för varje fiende de dräper får de en ny i sina egna led, något som alltid är bra i krig.

Mattias
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En massa prat om odöd krigsföring..

Nu kan ju odöda variera från spel till spel, men dom brukar ju vara rätt lika: Tar inga egna iniativ, förutom det att dom vill döda alla levande.. Varför är det så egentligen? Har deras nekromantiker försett dom med detta direktivet? Och hur håller egentligen dom där benen i skeletten ihop?!

Jaja, nu är det här väl rätt onödigt, men om du vill veta hur odöda borde bete sig så kanske du borde reflektera över hur dom egentligen fungerar.. Jag hjälper gärna till och utreder det här, ett intressant ämne! /images/icons/smile.gif


Iallafall, styrkor och nackdelar..
Dom har ju en ENORM fördel i att dom aldrig behöver ta hand om sina sårade trupper, eller behöver förses med förnödenheter, något som är rätt underskattat, som jag förstått det. Något väldigt viktigt alltså, och iochmed att odöda kan strunta i det här så kan dom verkligen välla fram som en ostoppbar hord! (eller ja.. Dom är ju inte SÅ snabba då.. :gremsmile:
Plus det att dom kan marschera på natten.. Mmmm.. Marschera på natten! Vilken vacker mening! Titta, på engelska blir det ändå tuffare! (Avgrundsaktig vandödröst: Begin the Marsch of the Night...)

Förlåt mig, jag blev lite lyrisk där.. /images/icons/smile.gif
Men sedan bör man ju fråga sig: Hur håller dom odöda ihop? Hur drivs dom efter att dom har väckts? Räcker det med att nekromantikern aldrig sover, och koncentrerar sig någorlunda bra för att dom ska fortsätta marschera? Eller måste han offra 20 kilo levande organisk materia varje natt? Drivs dom av sig själva, och vad avgör hur dom ska bete sig isåfall? (Se frågan i början..)

Andra fördelar som odöda har:
Nästan helt immuna mot pilar -Vill man ta död på dom får man väl använda eld eller stora stenar eller nåt?
Skräckinjagande -Moral, ytterligare en ofta underskattad del av krigsföring. Moral är SKITVIKTIGT! Och tänk dig bara att bli anfallen av din älskade som Horden tog för en vecka sedan, muahahahahahaaa!

No pain! En vanlig människa är ute ur leken när han/hon får för ont för att fortsätta, en odöd måste man hacka ner i sina beståndsdelar.. Det kan ta lite längre tid. (Å andra sidan försvarar dom sig ju inte direkt..) Å andra sidan kan du ju göra så att varje slag på en odöd försvagar den magiska länk som håller honom vid "liv", så måste man inte hacka dom j-arna sönder och samman..


Nackdelar:
Långsamma idioter som inte tar egna initiativ. Eller?
Ifall dom odöda ska klara av att slåss effektivt så måste dom ju ha någon form av direktiv, som jag snackade om ovan. Klarar dom av att tänka lite själva, eller är dom bara besatta av tanken av att döda det som deras herre pekar på, plus att dom har den motorik som krävs för detta?

Iallafall, vi utgår från att odöda inte kan tänka själva, och dom är inte så värst smidiga. Då kommer dom förmodligen inte flytta på sig om det kommer, säg, en stor sten flygande mot dom? Man kanske tillochmed kan gräva en stor grop, se dom trilla ner och sedan inte komma upp.. /images/icons/crazy.gif Nja, lite iniativförmåga är nog bra att ha.. /images/icons/wink.gif

Okej, vi utgår från att odöda tänker på allt det som deras mästare "planterar" i deras.. öh.. sinnen. Men då borde det inte vara alltför lätt att lura in dom i fällor, som att hälla olja på hela slagfältet, se dom klampa in i den utan att ta speciell notis om den, och sedan tända på.. Sedan är dom långsamma. Har dom kavalleri? Annars, stackars dom.. /images/icons/smile.gif Dom kan ju egentligen bara.. gå rakt fram. Självmord i riktig krigsföring? (Rätta mig om jag har fel, krigshistorister..)
Kanske man skulle lösa detta som figurspelet Warhammer? Där en nekromantiker kan "boosta" dom odöda med magi, så dom far framåt i någon sorts sjuk spasm-dans.. /images/icons/laugh.gif Detta kanske skulle paja stämningen av obevekliga odöda, men men.. Fundera också på möjligheten att nekromantikern har under-nekromantiker som leder olika grupper av odöda, annars kan dom nog glömma det där med taktik.. /images/icons/wink.gif Eller varför inte en odöd krigsfurste?

Långsamma då: Om man vill vara lite realistisk av sig så är nog odöda rätt sugiga i strid, strid ÄR ju att manövrera sig till blottor, och undvika att motståndaren lyckas med detta. Odöda går bara på.. /images/icons/wink.gif Antingen får dom ha vissa stridsfärdigheter, eller kompensera genom att bara svämma fram, och skrämma bort folk.. Men eftersom odöda inte går ner för räkning lika lätt som andra så kanske man bara hinner hacka ner en till hälften, sedan kommer en ny.. Och den första har förlorat underkroppen, men hackar på dina ben.. /images/icons/crazy.gif Sedan, hur tar dom sig förbi, t. ex murar? Fattar dom hur man klättrar på stegar, och klarar dom av det? Annars är det väl bara att stänga in sig med en kopp varm choklad.. /images/icons/wink.gif

Hmmm, det var väl allt jag kunde komma på.. Just nu! /images/icons/smile.gif
En odöd armé skiljer sig alltså HELT från en levande, osårbar på vissa punkter, oerhört svag på andra.
Ni stridshistoriekunniga nissarna på forumet får gärna rätta mina stridsteorier jag har slängt runt, det är bara bra.. /images/icons/wink.gif
I övrigt Rätt många smileys i detta inlägget.. Godnatt!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Den allra största fördelen är att odöda aldrig behöver äta eller sova. Följaktligen kan de marschera dygnet runt och - ännu viktigare - de behöver inte en halv armé till som transporterar mat åt dem. Det är alltid trossen som i första hand begränsar armeers räckvidd och kapacitet Fråga någon av medeltidsfantasterna här om logistik så får du säkert en del uppslag.

/JPS
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: En massa prat om odöd krigsföring..

En sak man kan tänka på, när man talar Odöda och anfallanden av borgar. Odöda kanske inte klarar av att inta ett fort, men jag tror inte det finns bätte belägrare än Odöda. De kan ju bara stå där i dagar och nätter, kanske skjuta lite pilar/katapultstenar (om de kan hantera belägringsmaskiner, vill säga), och de behöver inget käk eller någonting. De kan ju lätt svälta ut borgens invånare. Det enda problemet blir väl att det blir jävla jobbigt för Nekromantikern att hålla hela hären vid liv. Eller håller de odöda sig själv vid liv, när de väl blivit animerade?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: Odöd Krigsföring[LÅNG!!]

Belägring

Det går nog ganska mycket på ett ut

Nackdelar: Odöda är troligen inte särkilt duktiga på att hantera kastmaskiner, bågar eller annat viktigt bjäfs. Kan kanske inte klättra på stegar heller.

Fördelar: Svåra att slå ut med eld(försök du bränna ner ett skelett), svåra att slå ut med bågar(nästan helt omöjligt faktiskt), har inte problem med sjukdomar(faktiskt så är nog lite pest och plåga en nekromantikers äss i belägrings leken), har inte problem med mat, har inte problem med vallgravar(de andas ju inte. Traska mot muren längs med vallgravsbotten).


Så taktiken för att slå ut motståndarna.

1. Låta svält och sjukdomar göra jobbet. Kan vara ett problem om till exempel nekromantikern själv har lite ont om tid...så som en hel hord allierade och "do-gooders" som inte vill ha en stor odöd arme traskande omrking.

2. Den klassiska murbräckan.

Har inte problem med eld. En odöd kan troligen hålla på att dundra på i flera minuter utan att kollapsa om någon tänder eld på honom och om de dör så sänder man fram ett dussin till, du har ju alltid fler. De är också ganska immuna mot pilar så försvarnas insatser blir nog ganska ineffektiva. Och odöda har ett rykte om sig att vara ganska starka.

Om han har en vallgrav så offra ett par hundra och upp till tusen zombies/Skelett på att gräva igen vallgraven på något ställe....SEN skickar du fram murbräckan. De är ju inte som om du har moral eller rekryterings problem.

3. Du kom väl ihåg att besvärja fram spöken, andar och annat okroppsligt knytt. Flygande odöda är också ett bra alternativ. Använd dessa för att ta kontroll över porthuset och släpp in dina legioner. Väl inne så bör segern vara din.

Fältslag

Jag tvivlar på att odött kavaleri är särkilt starkt. Om du inte kan få fram några större bestar av annan karaktär som dina odöda kan rida på så saknar skeletthästar VIKTEN för att vara tungt kavalleri och odöda har inte rykte om sig att vara särkilt snabbt heller så lätt kavalleri gör de sig nog inte heller som. Kanske kan skelett kavalleri vara användbart mot fientligt infantery men knappast mot fientligt kavalleri.

Då återstår infanteri. Eftersom ditt eget kavalleri är ganska mesigt så behöver du tungt infanteri med pikar, långa spjut och liknande. I annat fall så kommer ett par hundra tunga kavallerister att rida ner dom som som om de vore grässtrån mot en lie. OM nu inte hästar har extrema problem med likdoften. Ganska troligt faktiskt. Men man skulle ju inte lita på det. Hjältar har en högst irriterande förmåga att lyckas förneka naturlagarna och få fram sådana djur i helt fel stund.
Spjut lär också ge dig en fördel i och med att du håller alla yxor, tvåhandssvärd och andra otrevligheter som kan mangla skelett och zombies på avstånd.

Sedan så är möjligheterna att få fram åtminstone hyfsat intelligenta truppbefälhavare ett måste. Du kan inte som en enda person kommendera en medeltida arme.
Något odött som har det minsta intelligens borde väl inte vara FÖR svårt att hitta. Dödsriddare, Vampyrer(bör nog undvikas efter som solskydd med faktor 3000 inte har uppfunnits), intelligenta mumiepräster, Vättar, en Lich eller två osv kanske inte är helt fel. I nödfall en zombie eller ett skelett med lite mer än rudimentära mentala förmågor.
Krävs kanske lite mer tid att få fram dessa odöda men klart värt det om du inte vill lita på andra nekromantiker eller skrupelfria individer att kompanivis leda dina trupper. Sådana individer har ju en förmåga att sätta en kniv i ryggen på dig.
En odöd som du har besvärjt att han måste lyda dig är SÅ mycket mer kontrollerbar...speciellt om han får göra det han gillar mest(döda allt som lever det vill säga).

Strategi

Att du inte behöver mat är ju en extrem fördel. Du kan ju fortfarande behöva reparera rustningar, vapen och liknande men det är klart mycket enklare. Det betyder att du kan koncentrera dig på att förhindra att fienden får tillgång till några sådana resurser.
Bränn all mat du ser.
Försök dock att spara civilbefolkningen om du inte behöver nya rekryter. Hjältar(som alltid är SÅ godhjärtade) lär få ännu mer problem med att ta hand om den svältande befolkningen. Och om något går fel så kan du alltid säga att "jag slaktade i alla fall inte befolkningen ju, så helt ond är jag inte. GE MIG NÅD!!".

Förutom att berövra fienden från mat så bör du inrikta dig på ditt huvudmål...alltså slå ut dina fiender. Till skillnad från honom så har du ju inga problem om du vinner. För dig så existerar bara segrar och förluster. En pyrrhus seger finns bara för motståndaren eftersom du kan få fram tillräckligt med "rekryter" efter ett slag. Problemet är ju om du inte kan ersätta dina underbefälhavare. Därför bör nog dina ledare leda ditt kanonfoder från bakre raden...och sprigna iväg om de håller på att bli nergjorda. Inga "Nej, det här kan inte hända. Jag KAN INTE BLI BESEGRAD". För när du väl sagt det så brukar du vara död inom 15 minuter eller ett halvt kapitel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
På Trakorienlistan (just det, en hel mailinglista som handlar om en enda kampanj till Drakar och Demoner, förvånansvärt livlig är den också) diskuterades nyligen odöda arméers drivkrafter och förmågor.

Hur identifierar de sina fiender (i Den Femte Konfluxen är alla levande deas fiender, och de levande identifieras av att de har hjärtslag)?

Vad är deras drivkraft? Där får man förmoda att den slemme nekromantikern som animerat packet också kan förse dem med något slags instruktioner. Han kanske har officerare som inte är av den vanliga zombie-typen? T.ex. nån vampyr eller liknande (se Warhammer Fantasy).

När de slåss, hur slåss de? Deras mål måste väl vara att stoppa hjärtslaget (om de slåss mot allt levande). Stryper de, slår de, bits de? I traditionella zombiefilmer så äter de ibland upp de levande. Varför?

De odödas fördel är ju inte direkt snabbhet eller liknande. Utan fördelen är ju segheten, men det har ju alla andra redan utvecklat.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Stridshistoriekunnig Nisse

När de varit med riktigt länge och börjat bli "listiga" så över går de till själv agernade kommando styrkor.

Spontant tilägg: när de "levt" (dött?) så länge att skeletten också börjar vittra bort (och det kan nog dröja ett tag) blir de okroppsliga vålnader. Det är nu de är riktigt farliga...

Min rekommendation blir gerilla krig med tungt rustat kavalleri.

Speciellt effektivt mot skelett på 7-8 kilo, kan jag tänka mig... Och fast man skulle införa regeln att hästar inte tycker om likstank skulle det ju inte vara något problem.

/JPS
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Stridshistoriekunnig Nisse

Istället för kavalleri skulle man också kunna använda stridsvagnar, i romesk/egyptisk stil, med långa knivblad på hjulen. De små lätta skeletten skulle lätt bli mosade under en vagn på flera hundra kilo, och de som skulle komma undan bli istället huggna itu av knivbladen. Det enda problemet skulle bäl bli att hindra av hästarna blir dödade, för om det händer är ju vagnen tämligen värdelös. Man kan ju inte packa på hästarna alltför mycket rustning heller, då blir de ju långsamma...
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Den "den Onde Nekromantikern" kanske kunde ta o animera diverse döda ting i och under borgen...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Fördelar och nackdelar vid belägring

Odöda som belägrar en borg bör (enligt mej) ha en oerhörd fördel.

De kan attackera borgen dag som natt (om de dessutom kan hantera kastmaskiner, vilket de säkert kan om någon annan bygger upp dom åt dem, blir man nog spettad rättså fort i borgen).

De sprider sjukdomar

De sprider panik, och sänker motståndarens moral, samtidigt som de inte har någon egen moral.

Vad säger att en hundra odöda inte skulle kunna marchera ner i vallgraven och gräva sig in i slottet underifrån?.

De äter inte, vilket deras motståndare gör (om dom inte också är odöda /images/icons/wink.gif).

De flyr aldrig, vilket gör att motståndaren antingen måste slå ned dem till siste man eller springa sig skogstokig åt andra hållet för att undkomma (...projektiler och enormt supersnabbfotade odöda). Detta gör nog att man tvekar att anfalla en odöd armé om man inte är betydligt fler än dem (samtidigt kan ju de döda resa sig och slå ihjäl sina kamrater).

Innuti en stad som bombarderats ett tag kan det ju finnas en hel del lik? (som försvararna kanske gör bäst i att bränna). Annars kan ju den onda nekromantikern få dem att attackera borgen innifrån efter ett tag (och kanske öppna portarna för sina kompisar).

Dom brinner nog inte så bra

Pilar och andra stick vapen är rättså meningslösa mot odöda

De bryr sig inte om om de förlorar kroppsdelar, vilket människor brukar göra (ibland, om de inte är superhjältar).

I DoD är det ialla fall extremt lätt att skapa sig en odöd armé, om man vet hur man ska göra och har besvärjelsen. Så en duktig nekromantiker som vet var lik finns skulle kunna uppbringa ett sjuhelvetes superkrig.

Hmm.. kanske en lite nackdel också;

Odöda är enligt mej inte speciellt okapabla att göra saker. de bara inte bryr sig. de lyder de exakta orden av det som sägs till dem, och därför kan de ha enorma problem med vad de ska göra om de blir överaskade

Exempel
Nekromantikern "Slå in porten med murbräckan"
Fjollig vakt "hehehe.. vi låser inte porten utan öppnar den när dom kommer"
Odöda "hmm.. vad gör vi nu... äh... jag bryr mej inte.. jag står här tills nån säger nåt annat. Jag är ju död ändå".

Dom accerlererar i samma hastighet som en pormask.





Dessutom är odöda en oerhört kul effekt oavsett hur många gånger den använts.. odöda är enligt mej rätt en av de häftigaste saker man kan stöta på.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det finns ganska många spel....

..där skapade odöda lever vidare i all evighet. Så det behöver långt ifrån vara ett problem. I DoD4 gör man ett föremål med ANIMERA DÖD E5 med NEXUS så fixar man lätt till en här av odöda och kan underhålla den.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fördelar och nackdelar vid belägring

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I DoD är det ialla fall extremt lätt att skapa sig en odöd armé, om man vet hur man ska göra och har besvärjelsen.

<hr></blockquote>


Det vete fan om jag kan hålla med om... i alla fall i Expert, som jag har bäst koll på. Att animera ett skelett till hyfsat bra nivå (ungefär lika stark som när den levde) kräver en ANIMERA DÖD E3, vilket tar sina modiga 5-10 timmar att lägga (3-12 om man ska vara petig). För att du ska ha 50% chans att lyckas med detta stordåd ska du ha 14 i besvärjelsen i fråga, vilket kostar 144 erfarenhetspoäng. Under ideala förhållanden tar detta ungefär 1½ års träning med lärare att åstadkomma - och då har du inte räknat med det år som går åt till att skaffa sig tillräckliga teoretiska grundkunskaper (Nekromanti till FV 12).

OK, 2½ års träning med lärare (eller 5 år utan), och nu kan du generera i medel ett skelett om dagen (du hinner med ungefär två försök med 50% chans att lyckas). Betänk nu att för vart trettiofemte (ungefär) skelett du tillverkar så kommer magin att slå tillbaka på dig och göra något dumt, som att ge dig en fobi, hjärnblödning, slå halvt ihjäl dig, eller något liknande.

Nej, i Drakar och Demoner Expert är knappast horder av odöda något att vara tokrädd för.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Så här gör man för att få en otroligt mäktig armé!

...man skapar ett föremål med ANIMERA DÖD, SIGILL, PERMANENS, NEXUS. Sen är det bara att använda föremålet ofta som fan. Är man riktigt ful så skapar man tre föremål till med

1) SIGILL , SIGILL, PERMANENS, NEXUS
2)PERMANENS, SIGILL, PERMANENS, NEXUS
3)NEXUS, SIGILL, PERMANENS, NEXUS

SEN lägger man ANIMERA DÖD med SIGILL, PERMANENS och NEXUS på alla lik man hittar. Observera att iom att liken blir permanenta magiska föremål så kan man göra så att den lägger ANIMERA DÖD E5 en gång i rundan på varje skelett, zombie mm som man har. Då regenerar skeletten 5T10 KP varje runda om inte dom tar hela sin KP skada , och i det senare fallet animeras dom igen rundan därefter. Observera att det för att förstöra skelettet/zombien måste användas ett magiska vapen iom att det är det enda som biter på magiska föremål. På detta sätt får man snabbt en oerhört mäktig armé.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Ja, det var en tanke jag hade. Kanske inte under borgen (stad med ringmur samt borg inne i staden egentligen, men mur som mur) men inne i den. Spelarnas vänner kan alltid råka ut för något... Tyvärr har jag alltid svårt att döda SLPs som jag tycker om.. /images/icons/smile.gif

Mattias
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Så här gör man för att få en otroligt mäktig armé!

Jag har bestämt för mig att man bara kan lägga in besvärjelser i magiska föremål, inte ritualer. Eftersom både Animera Död, Permanens och Nexus är ritualer så faller idén ganska brutalt.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Så här gör man för att få en otroligt mäktig armé!

Nej då, det är fritt fram med ritualer i föremål, dom är också en typ av besvärjelser. Bara det att några besvärjelser kallas är ritualer gör dom inte mindre besvärjelser för det. Kvicka besvärjelser går också att göra i föremål, likaså fysiska. Som det står R, F eller K efter en besvärjelse så gör det inte att man inte kan lägga det i ett föremål. Tror tom att jag har sett ett föremål med animera död åtminstone i någon modul.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Mer odött

En tanke kom upp vad gällde belägringar... Eld är kanske inte så bra att slå ut skelett nedanför muren med, men vad skulle inte en hyggligt stor sten kunna åstadkomma?

De odöda är till större delen skelett då de legat ett tag i sina gravar (efter ett krig rollpersonerna tog del i ett par år tidigare) men de 'nyare' har fortfarande kött, hud och sådant kvar. Mer zombies alltså. Andra odöda, såsom spöken, andar och annat elakt lyser med sin frånvaro. Här är det vandrande lik som gäller. I alla fall vad spelarna sett hittils.. Så man kan alltid introducera en ande eller liknande. Kanske ett mörkt andeväsen som ligger bakom allt från början? Den onda nekromantikerna kanske bara är ett redskap? Bara för att man hade tänkt sig något annat är det aldrig för sent att ändra sig.

"Flygande odöda är också ett bra alternativ. Använd dessa för att ta kontroll över porthuset och släpp in dina legioner. Väl inne så bör segern vara din."

Flygande odöda verkade vara en bra idé, men vad skulle dessa bestå av? Världen är inte full av gripar, drakar och annat knytt, så vill man ha flygande odöda får man nästan se sig om i den lokala skogen. Mindre flygande odöda som fåglar kanske? Hur bra deras flygförmåga är vet jag dock inte...

Ett annat problem jag stötte på var när spelarna skulle konfrontera dessa odöda. Det skedde med en annan spelgrupp som spelar en parallell kampanj. Dessa var tungt rustade paladiner, med helrustningar och svärd och sköld. Ett skelett väger som tidigare nämnt inte allt för många kilo, så egentligen skulle paladinerna kunna springa genom en hord skelett. Något de mer eller mindre gjorde. De blev förvisso något uttröttade av att krossa skelett åt höger och vänster, men striden blev inte fullt så rolig som jag hade tänkt mig. Skeletten hade inte det som krävdes för att slå igenom paladinernas rustningar. Det hela slutade med att paladinerna fick fly ändå, för skeletten var helt enkelt för många. Men att fly för att man är trött och alldeles blå innanför rustningen är väl inte det mest spännande sätt att slåss på.. Eller det kanske det är. Men ja, det var så jag upplevde det då. Man mot man är inte skeletten särskilt spännande (om man själv är krigare - som bonde är det nog annorlunda).



Mycket bra tips i övrigt, de lär komma till användning!

Mattias
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Hur är de odöda? Svar!

Vilka jobbiga frågor du kommer med, nu måste jag ju tänka efter! /images/icons/wink.gif
Mycket bra saker, eftersom det är en ganska 'ung' spelvärld så bestäms mycket efterhand. Eftersom det här är första gången jag introducerar odöda så har jag inte spikat något bestämt om hur de fungerar. Men bra frågor.. Jag ska försöka svara på dem. Mest för mig själv antar jag, men om någon vill höra så... /images/icons/smile.gif

"Nu kan ju odöda variera från spel till spel, men dom brukar ju vara rätt lika: Tar inga egna iniativ, förutom det att dom vill döda alla levande.. Varför är det så egentligen? Har deras nekromantiker försett dom med detta direktivet? Och hur håller egentligen dom där benen i skeletten ihop?!"

Jag hade tänkt mig de odöda som lite intelligentare än 'standard'. Bättre initiativförmåga (även om den kanske inte är den bästa) och någorlunda intelligenta gör dem antagligen mer creepy än annars...
Men bara för att de kommer vara avsevärt mer kvicktänkta än odöda i andra spel kommer de knappast vara särskilt klipska.

Hur de håller ihop? Hua.. ja nu kanske hela idén med odöda faller? (ordvits) /images/icons/smile.gif

Slår man ihjäl Kalle och gör en odöd av honom, kommer han fortfarande se ut som Kalle. Med tiden kommer han dock att förändras. Först kommer huden bli blekare, sedan följer hela rasket. Kalles enda tröst är att han fortfarande kan vifta på armarna. När Kalle gått runt som odöd en längre tid kommer han att ruttna, vilket aldrig är kul. Det är då han nått stadiet som de flesta som ser honom kommer kalla zombie. Kalle har inte längre några vänner som vill umgås med honom (om han nu hade några efter att han blivit likblek och hans hjärta slutat slå). Efter att ha vandrat runt som zombie en tid kommer det bara finnas kvar ett skelett av Kalle. För er som inte gissat det har Kalle nu nått stadiet som i folkmun kallas 'skelett'. Kalle har numera inte ens sällskap av de djur som ville åt hans kött, förutom en och annan hund som hugger efter Kalles ben (i dubbel bemärkelse). Hur Kalles ben sitter ihop vet han inte riktigt.

I alla fall, nog om Kalle nu. Men så är en odöds olika stadier. Tror jag. Får tänka mer på det senare.
Att han efter sin död fortfarande ser normal ut kan bli ganska läskigt, om rollpersonerna konfronterar en nyss avliden person i slottshallen. Särskilt om det är någon de känner. Poängen är i alla fall att det inte syns, även om det inte dröjer särskilt länge innan hyn får sig en något vitare ton.

Hur sitter ett skelett ihop? Bra fråga... Med hjälp av den kraft som gav dem "liv", får jag nog svara på det.
Som zombie tål de mer, eftersom det är annat som håller ihop benen.

"Hur drivs dom efter att dom har väckts? Räcker det med att nekromantikern aldrig sover, och koncentrerar sig någorlunda bra för att dom ska fortsätta marschera? Eller måste han offra 20 kilo levande organisk materia varje natt? Drivs dom av sig själva, och vad avgör hur dom ska bete sig isåfall?"

Ännu en bra sak... Jag vet inte riktigt. Offer skulle kunna vara en intressant sak. Men det kan också skifta mellan olika sätt att skapa odöda (som också ger olika sorters odöda! Så dessa svar gäller bara för just den här gången /images/icons/smile.gif ) För tillfället drivs de av en magisk stav, som rollpersonerna så vänligt lämnade över till nekromantikern, men utan den vet jag inte. Det måste funderas på. Så jag skyller på staven så länge /images/icons/wink.gif

"Moral, ytterligare en ofta underskattad del av krigsföring. Moral är SKITVIKTIGT!"

Mmm. Har försökt gestalta det i kriget som pågår. Men det blir inte samma sak när rollpersonerna kommer. Hjältar har en tendens att skita i allt annat än God moral. Fast alla andra kan springa, och då blir det tufft för RPna. Men det är en utmaning att gestalta den ångest och rädsla när man slåss mot odöda. Men jag ska försöka!

"No pain! En vanlig människa är ute ur leken när han/hon får för ont för att fortsätta, en odöd måste man hacka ner i sina beståndsdelar.. Det kan ta lite längre tid. (Å andra sidan försvarar dom sig ju inte direkt..) Å andra sidan kan du ju göra så att varje slag på en odöd försvagar den magiska länk som håller honom vid "liv", så måste man inte hacka dom j-arna sönder och samman.."

Ja hua! Kommer ihåg när de först träffade på odöda... I en by var det. Rollpersonen och hans sällskap blev först omringade av byborna, sedan anföll de. Det roliga var att spelaren av någon anledning fått för sig att odöda inte existerar i den här världen. Hans min blev smått desperat när bönderna helt enkelt vägrade dö! Han högg på dem gång på gång men de bara stod kvar. Det hela slutade med att byn stod i ljusan lågor.

Tyvärr har strid med odöda en tendens att bli lite sega, eftersom de tål så otroligt mycket. De tar i alla fall lång tid med Eons stridssystem... /images/icons/wink.gif

"Långsamma idioter som inte tar egna initiativ. Eller?
Ifall dom odöda ska klara av att slåss effektivt så måste dom ju ha någon form av direktiv, som jag snackade om ovan. Klarar dom av att tänka lite själva, eller är dom bara besatta av tanken av att döda det som deras herre pekar på, plus att dom har den motorik som krävs för detta?"


Särskilt långsamma är de inte. Kvicka nog för att få iväg ett hyfsat hugg då och då! Rör sig i alla fall i någorlunda fart. Både vad gäller förflyttning och armsving. Känslan av sega odöda ska dock finnas kvar, främst på zombies. Men inte så illa som det kanske varit tidigare.
De ska tänka själva också, som tidigare nämnt. Dock inte i några avancerade banor. Några kan även vara smartare än andra (kanske ett smartare skelett leder en grupp?)


Vad jag inte vet är om de ska ha några minnen från tidigare livet. En ganska viktig fråga det! Några förslag, idéer eller åsikter någon?

Det här är väl ungefär som jag tänkt mig de odöda i min värld. Men allt är öppet för ändring, som alltid. Varför inte ersätta det mindre bra om man hittar något bättre? Och som jag tidigare sa, det kan alltid finnas olika sorters odöda.


Mattias, som kanske framställde skeletten i sin värld som ganska löjliga då han tog Kalle som exempel.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
stridsvagnar mot odöda

Hur är hästarna skyddade? Eftersom det är odöda så kommer de antagligen inte flytta på sig, och om de är beväpnade med spjut så kan hästarna antagligen råka ganska illa ut. En skog av spjut är aldrig populärt att rida in i. Och då är man, som du sa, "in a world of hurts".

Mattias
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Identifiering

Fienden behöver väl nödvändigtvis inte vara allt levande? Men det är ändå en intressant fråga. Hur ser en odöd? Fungerar dess ögon? Om de gör de, kanske är de färgblinda? (Fråga inte varför, men det kändes som det passade).

Mattias
 
Top