Ockulta filmer

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej alla!

Jag och några barndomsvänner planerar att träffas en långhelg framöver. Vi fick den briljanta idén att ha en temahelg i en stuga som en av oss har mitt ute i skogen och spela rollspel och se film som vi gjorde back in the day.

Vi var som tonåringar väldigt förtjusta i det ockulta och tänkte därför spela lite Kult och Nephilim.

Växlandes mellan rollspelandet hade vi tänkt se lite bra filmer på temat. Alltså filmer med det ockulta, hemliga sällskap och konspirationer.

För att det ska bli så att vi kikar på The Ninth Gate eller Omen för femtielfte gången så hoppades jag på att få lite tips på filmer (eller miniserier) som har liknande tema.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Luficer Rising av Kenneth Anger är en ockult ritual gjord som en film menad att frammana Lucifer. Den är absolut psykedelisk och cool. Inte så lång och finns på Youtube.

A Field in England är en psykologisk skräckfilm som utspelar sig under Engelska inbördeskriget. Filmen i sig följer stegen i en alkemisk ritual. Den är sjukt cool men det hjälper att läsa på lite om grundläggande alkemi först om man inte redan har koll.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag tycker att ni skall se första minuterna av TV-serien ARES första avsnitt.

De är fantastiskt bra.

Helt enastående bra.

Resten av serien kanske inte är något ni skall lägga tid på, men just de där första minuterna...

Bra grejer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Kill list från 2011 handlar om två ex-soldater som blivit lönnmördare som blir indragna i kultnonsens. Scenen där de systematiskt följer efter en misstänkt och har en smart plan tills de ser vad han har på datorn han gömmer i ett hyrförråd är AMAZING.

Lord of Illusion är kanske den bästa Clive Barker baserade filmen. Du vill ha den oklippta versionen där kultmedlemarna som trodde deras Messias var borta rings in igen från sina normala liv… Det är så fucked! Filmen är också full med amazing one-liners som är perfekta för Kult.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tycker att ni skall se första minuterna av TV-serien ARES första avsnitt.

De är fantastiskt bra.

Helt enastående bra.

Resten av serien kanske inte är något ni skall lägga tid på, men just de där första minuterna...

Bra grejer.
Detta är sjukt sant! Såg dem på Wilpers rekommendation. Ångrade det inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag har inte sett filmen, men klipp från den är med i en musikvideo jag gillar. Så mitt andra tips blir The Cell (2000). Verkar vara väldigt KULT.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Om någon av er har intresse i Iron Maiden i allmänhet eller sångaren Bruce Dickinson i synnerhet kanske ni redan har full koll på hans egenskrivna och egenproducerade ockulta skräckdrama "Chemical Wedding". (Eller science-fantasy som den blivit genrebestämd som på Wikipedia.)
Annars är den ett piggt tips! Visserligen skrev du att ni ville se bra film, och detta är kanske ingen direkt höjdare, men den har absolut sina stunder och en ganska härlig ockult atmosfär!

Bruce Dickinson hade länge haft ambition att göra ett historisk filmporträtt av ockultismens nestor Aleister Crowley, och slog sig ihop med filmarbetaren Julian Doyle vars cv framför allt kunde stoltsera med att han varit klippare och fotograf på Monty Python-filmerna. När de slutligen gav upp sina försök att få ihop rimlig budget till en historisk periodfilm flyttade de handlingen till någorlunda nutid, med en sorts reinkarnerad Crowley i engelsk universitetsmiljö.

Åtkomstbar via Doyles hemsida. Och den uppladdningen har inte så hög bildkvalitet utan är lite vhs-grynigt så det kommer kännas back in the day.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
The First Power (Pentagrammorden) är en film folk borde snacka mer om. Verkligen skräckfull och jag brukar normalt inte bli rädd. Handlar om en ockult seriemördare där döden bara är början. Ingen aning hur man får tag på den bara.

Växlandes mellan rollspelandet hade vi tänkt se lite bra filmer på temat.
Hmm, "bra" filmer. Av alla Call of Cthulhu-filmer tycker jag Dagon är bäst, men den är på sin höjd medioker. The Lighthouse är väl den bästa Cthulhu-inspirerade filmen, skulle jag säga. Enormt sevärd, om två mäns ensamhet som driver dem till galenskap.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,029
Med KULT-fokus:

Jacob's Ladder är nog den mest KULTiga film jag sett. Förutom Hellraiser-filmerna då (som ju inspirerade till spelet!). Men de filmerna är jag inte alls så förtjust i (mest gore och äckel, dvs den sida av KULT jag aldrig gillat) – Jacob's Ladder däremot är en lysande film! (Filmen heter Jakobs inferno i svenska utgåvan då ju "Jakobs stege" på den tiden när filmen kom till Sverige var förknippat med Jakob Dahlins nöjesprogram på TV!)

Sedan finns ju Prophecy om du vill fokusera på de fallna änglarna (den hette Gods army i sin svenska utgåva av någon anledning); det finns en hel serie filmer (fem tror jag), men det är särskilt den första, möjligen även någon till, som är något att ha. Bra skådisar (t.ex. Christopher Walken och Viggo Mortensen).

Jag har även hämtat inspiration till KULT från Angel Heart, också en ruskigt bra film med Robert de Niro i sitt esse i en biroll.

Den ganska B-artade rullen Cat People (med bra skådisar dock) har inspirerat till hur jag gestaltar Gaias inflytande. Musik av Moroder – och sång av Bowie!

EDIT: As above, so below är en bra illustration på Labyrinten i KULT!
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Kom för att säga Kill List. Annars såg jag nyligen The Apostle som jag missat helt förut, den kändes orättvist förbisedd av mig i vilket fall.
 
Top