Nekromanti Och den stora nyheten är...

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
...följande:

--

Pressrelease
2005-12-27

<center>SVERIGES LEDANDE ROLLSPELSFÖRLAG BYTER ÄGARSKAP, KRAFTIG EXPANSION VÄNTAS</center>
Neogames AB, med bästsäljande varumärken som Eon, Neotech och Mundana, har blivit uppköpt av Legion Art AB. Den nye ägaren förutspår kraftig expansion under 2006.


(Göteborg, Sverige) Neogames AB är Sveriges största rollspelsförlag med ett flertal braksuccéer bakom sig, som det mycket populära fantasyrollspelet Eon, har blivit uppköpt av Legion Art AB. Övertagandet kommer att medföra dels en kraftig expansion av Neogames nuvarande produktlinjer samt lanseringar på helt nya marknader.

Legion Art AB:s ägare och VD, Kim Vässmar, säger entusiastiskt i en kommentar: "Detta kommer att bli en ny era för Neogames. När möjligheten att köpa Neogames uppenbarade sig var det ett enkelt beslut att ta. Produktstocken, de inarbetade och erkända varumärkena samt den kompetens bland frilansare och uppskattning från kunderna gör att Neogames är ett företag som snabbt kan expandera. Just det massiva biblioteket av etablerade och starka produkter skapar utrymme för att ge sig in på nya marknader på ett riskfritt och effektivt sätt. Bolaget har i och med köpet också tillförts ett stort kapital och strategiskt viktiga kontakter har redan knutits för att möjliggöra att kraftigt bredda Neogames inför den nära framtiden."

Avgående VD, och tillika tidigare huvudägare, i Neogames AB Carl Johan Ström säger nöjt: "Neogames har länge varit som mitt barn och med Kims vision känns det rätt att lämna över. Jag har jobbat med bolaget sedan 14 år tillbaka och kan branschen utan och innan. Nu blir detta en möjlighet för mig själv att utvecklas och finna nya utmaningar inom andra fält. Men jag har massor av idéer för Neogames framöver som Kim har visat intresse för, så helt försvinner jag inte."

Neogames AB:s andre tidigare ägare, Marco Behrmann, säger belåtet: "När Kim lade fram sina genomtänkta planer för Neogames framtid föll helheten på plats. Hans engagemang och nyskapande idéer var inspirerande och fullt möjliga att genomföra. Jag är helt trygg i försäljningen och ser detta som ett verkligt lyft för Neogames inför 2006 och framåt!"

Neogames har funnits sedan 1992 och har etablerat sig som Sveriges ledande förlag med fantasyrollspelet Eon och spelvärlden Mundana, samt romaner kopplade till dessa. Dessutom finns det futuristiska rollspelet Neotech. Totalt har över 10 000 sidor publicerats till spelen, vilket gör det till Sveriges i särklass största rollspelsförlag. Grundarna och ägarna till Neogames AB var Carl Johan Ström och Marco Behrmann.

Legion Art AB är ett företag som ägs av Kim Vässmar, mest känd i rollspelssammanhang för sina fantastiska illustrationer. Han har varit publicerad i flera olika böcker och artiklar. Kims första kontakt med Neogames togs 1994 men samarbetet fördjupades främst de senaste åren, och har nu resulterat i uppköpet av Neogames AB.

--
För mer information, vänligen kontakta Kim Vässmar på kim@neogames.se.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Wow, Neogames sålt, jag vet inte vad jag skall tro...
Ehhumm, det verkar ju dock bara se positivt ut från denna textens synvinkel.
Men nu när ägare är bytt så kommer (f.d.) Neogames arbeta på ett annat sätt?
Hur kommer framtiden se ut då det gäller att ge ut produkter?
Kommer det vara samma upplägg som "vanligt" om du/ni hänger med på vad jag menar?

Ekonomiska tillgångar är annorlunda?
Det gick ju mycket prat om att inte ha råd med det och det men hur ser det ut nu - skall (f.d.) Neogames ta de chanser som de företaget tidigare inte varit intresserad av p.g.a. ekonomi?

Ahh well, jag antar att alla frågetecken kommer slätas ut till utropstecken för eller senare iochmed tidens gång...

Jaja, det var en stor nyhet i alla fall! :gremlaugh:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
gött. Jag antar att detta är en av anledningarna till att lanseringarna har legat nere på sistone. Alltså önskar jag bara den nya ägaren lycka till och hoppas på ett par intressanta böcker att läsa.

/Ceram, förändring är bra när utvecklingen har stannat upp.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
o_O

Oh my god...
den var lite oväntad.

Vi får väl se hur detta går, expansion låter ju bra tycker man. Vi har alla länge saknat en hel del av det som lovats men har förstått att det har varit någon slags form av omorganisation på gång.

Hoppas bara att expantionen inte blir en felsatsning så att företaget kollapsar, hellre långsam utgivning en ingen alls!

Kommer Marco och gänget fortfarande jobba kvar som anställda eller? Lägger ni allt bakom er?

Grattis iallfall, ni verkar ju alla nöjda med uppköpet.

P.S: (OT) -> Marco. Spendera inte allt på en fet picka i PE nu bara. :gremlaugh: Och hälsa Sarah från mig. :p
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Till att börja med vill jag önska företaget att lycka och välgång.

Fast självfallet finns det frågor.
Kommer alla frilansare stanna, är det några som hoppar av, vilka i så fall(om detta får nämnas)?
Hur kommer det bli med böckerna. Några nya moduler planerade? Hur kommer arbetet fortsätta med de gammla, nya releasedatum?

- Jocke, ett stort frågetecken.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
0_0

Ojoj !
Det är vad man kan kalla en nyhet ja !! Hursomhellst så får jag önska alla lycka till !!
Ska bli spännande att se vad som komemr att ske nu i & med ägarbyta & sådant.

/ Johan K, som är nyss hemkomen från en fika i Gbg
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Det var en nyhet..... Jag önskar Kim all lycka och kommer så klart fortsätta köpa moduler men jag är skeptisk till att det blir mer kapital. Ofta brukar det vid uppköp bli en del "inkörningstid", dock så är ju Kim knappast ngn okänd individ in Neogames värld. Kommer varumärket behållas?
Hoppas på ett mycket bra 2006 för det finns många moduler som man har önskat vädligt länge....
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Lite svar...

Varumärket Neogames finns kvar och svjv kommer framtida Eon-böcker att följa det spår som de tidigare har. Både Krigsherren och Thalamur är tryckfärdiga. Givetvis lär Kim sätta sin prägel på framtida utgivning men att skapa förvirring i varumärket tror jag inte ligger med i hans planering. ,-) Den största förändringen blir väl att huvudkontoret flyttas från Göteborg till den stora ön i öster.

Legion Art kommer inom kort att släppa en nyhet till som lär få en hel del hakor att falla djupt ned i backen av positiv förvåning.

Både jag och Calle Ström finns kvar i kulisserna för att bistå med vår erfarenhet och rådgivning för att få igång det hela så fort det går.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Kim svarar

Tänkte jag skulle reda ut en del frågor kring framtida planer för Neogames.
Hade egentligen velat gå ut lite tidigare och förebereda på vad som komma skulle. Men man kan aldrig veta säkert i affärer om det skulle hända någonting oförutsett, så det kändes inte riktigt rätt. Hoppas ni nöjer er med att vi postade inom en timme efter att de definitiva pappren var påskrivna av alla parter :gremwink:

Utöver summan för uppköp så står en hel del pengar till Neogames förfogande i dagsläget. Resultatet kommer bli en mer regelbunden utgivningstakt, och framför allt en större satsning utanför Neogames nuvarande marknad (mer om detta längre fram). I dagsläget handlar det om ca 9 artiklar jag planerar att ge ut under 2006, med start i Februari av Thalamur. Utöver det här så kommer jag vara sparsam med utlovade datum på releaseplanen. Det har tidigare varit alldeles för många brutna utgivningsdatum, och jag vill vara säker på att jag ska kunna hålla det som sägs officiellt. Varumärket kommer definitivt bibehållas, produkterna kommer inte att ändra utseende så markant att det skär sig i bokhyllan.
Vad gäller frilansare, så komme ingen förändring göras från min sida. Jag har dåligt samvete för att de inte informerats tidigare, men även där var det fråga om att inte ta ut affären i förskott.Det finns en oerhörd resurs i de som arbetat med Neogames produkter tidigare, med resultat i välskrivet och högkvalitativt material. Vidare kommer förmodligen en del nya förmågor uppenbara sig framöver.

Just nu pågår arbete med att flytta allt från Göteborg till Gotland, som kommer bli Neogames nya hemvist. Flytten och omorganisation kommer reslutera i att jag komemr vara svår att få tag på i ett par dagar, och mailsvar kan komma att dröja lite. Vi försöker komma iordning så snabbt som bara är möjligt. Högtidssalen i ett 1700 talshus kommer bli redaktion, med gästarbetsplatser och gästrum för frilansare som känner för att komma på besök och arbeta på plats.

Nåväl, dags att angripa flyttlådor igen.
*bockar*
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Kim svarar

Låter fint, vågar man hoppas på en ny hemsida också?

/Ceram, tycker det vore fint med modernisering på den fronten. Men hellre en ny bok att läsa.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Kim svarar

En timme är verkligen i senaste laget...
Nej, jag skojar bara (you can never be to careful on the internet...)

Jag tycker det verkar som om ni kommer låta Neogames vara ganska opåverkat eller oförändrat och låta de stå kvar som en egen del av företaget - det är bra tycker jag.
Att fortsätta i ungefär samma linje som det har gått tror jag bara är positivt eftersom NG redan haft så mycket folk som är intresserade av deras produkter.
Men självklart skall det sättas en ny prägel på det nya istället för att försöka återskapa det som skulle ha hänt om NG hade fortsatt som de gjort.

Nyheter ser jag fram emot! :gremlaugh:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Kim svarar

Ett förslag som jag faktiskt precis kom på är att låta Eon utvecklas i den rikting det har varit på väg, mot mera high fantasy hållet och att ge ut ett nytt rollspel, fortfarande med obsystemet som är mera anpassat för grisodling, gritty fantasy eller vad man nu vill kalla det. Till det så kan man då ge ut produkter som det har snackats om här på forumet, här och på en del andra ställen, dock är min sök-fu för låg för att hitta det. Som den Eonanist jag är så hade jag ju slaviskt köpt båda linjerna.

Nu ska jag bara posta det här innan jag blir alldeles för negativ om idén.

/marcus såg precis FF:the spirits within.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Hjalle svarar

Håller inte med. Eon håller en bra balans och high fixar man lätt själv utifrån det material som skrivits här och på forumet. Man kan ha lite vilken genre man vill när det gäller just Eon, och det funkar också, det är det som är så bra. Nej, två olika rollspel blir jobbigt-jobbigt och då känns båda två som halvbra istället för ett... ja, helbra.

-Hjalle, hävdar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så vitt jag vet så är alla de frilansare som tidigare arbetat för Neogames intresserade av att fortsätta och kommer göra så också. Sedan kanske det dyker upp några fler vem vet. Vissa personer kommer dock få lite ombytta roller. CJS som tidigare mestadels hållit i företaget har nu mycket mer tid att skriva och är mig veteligen nästan färdig med Jargien. Så man kommer få så en hel del frilansmaterial från den gamla ledningen.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Silvervarg instämmer

Precis! Dessutom känns det bara som pengafiskande och då skulle nog iaf inte jag köpa produkterna. Just att Eon är så flexibelt är en grej som är just Eon. Hellre skulle jag se ett helt nytt rollspel i såna fall än en uppdelning av Eon...


Silvervarg instämmer till fullo till vad Hjalle sagt men med en egen modiferad version.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Kim svarar

Utan att göra en trådnappning och förvandla det här till en diskussion om vad Eon är eller inte är, så vill jag bara påpeka att för mig är Eon/Mundana grisodling.

/Honken
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
Tänkte bara fråga lite sådär.

Om man som jag beställt böcker från neoshopen,
finns det en chans att denna omorganisation gör att min beställning går om intet?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Lite svar...

Kommer ni fortsätta som frilansare? Efter "Cirefalier" så vill åtminstone jag se fler moduler av herr Behrmann.

/Joel
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Lite svar...

Tack så mycket för uppskattningen! =)

Jag vet inte - just nu har jag inga uppslag för en modul till något Neo-spel, vilket är en förutsättning för att jag skall skriva ett bra verk - all min energi ligger just nu på Noir.
 
Top