Nekromanti Och där dök det upp!

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Utveckla eget inte alltid bäst

Jag kan komma på MASSOR av system som är olika, men som gör samma saker fast på lite olika sätt.

Sen ser jag inte varför gravitationen ska vara annorlunda i WCRPG. Jag har då inte sett några sådana tecken. Jag har inte sett några tecken på att WC skulle skilja sig från standard D&D på något fysiskt sett alls.

Och jag har en stark känsla av att de kommer göra om de saker som behövs förändras. Kanske systemet kring magin eller så då.

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,498
Location
Stockholm
Nu tror jag inte det var WCRPG keno tänkte på

I alla fall inte när det gällde gravitation.

Det är troligen bättre att skriva ett eget system om man som alternativ har ett universalsystem man inte får ändra i .

Men d20 systemet får du ändra (nästan) hur mycket du vill (eller hur mycket du vill om du väljer att använda Open Gaming License), så om det passar dina grunder (slå en t20 och lägg till), så kan du ändra hur gravitationen fungerar, om du så vill.

Men visst, det är inte alltid ett universalsystem fungerar för det man vill göra.

Men förvånansvärt ofta är "nya" rollspelssystem bara tunt förklädda kopior av andra spel eller krystade tärningskombinationer bara för att man vill ha ett eget system. Utan nån vettig anledning, verkar det som.

Så man kan spara mycket tid och möda genom att använda ett redan etablerat regelsystem, och fokusera på att modifiera det så att det passar världen. Om man tror att det är möjligt, förstås. Vill man inte, behöver man inte. :gremgrin:

M.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Re: Nu tror jag inte det var WCRPG keno tänkte på

Nu tror jag inte det var WCRPG keno tänkte på

Precis. Gravitation var endast ett exempel på något ett universellt system inte alltid täcker.

Men förvånansvärt ofta är "nya" rollspelssystem bara tunt förklädda kopior av andra spel eller krystade tärningskombinationer bara för att man vill ha ett eget system. Utan nån vettig anledning, verkar det som.

Helt ärligt så tycker jag spel som känns regelmässigt tunna, ofta brister i kampanjvärld och inte alltid är så genomtänkta.

Så man kan spara mycket tid och möda genom att använda ett redan etablerat regelsystem, och fokusera på att modifiera det så att det passar världen. Om man tror att det är möjligt, förstås. Vill man inte, behöver man inte.

Det är klart man sparar tid och möda. Om du skrev en låttext och använde en befintlig meodi skulle du ochså spara tid och möda. Visst. Melodin du snodde gör kanske låten bättre, men du har liksom "sålt" låtens själ. Den är inte din längre.

Förstår din poäng dock.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Vill nog hålla med Chrull

Måste tillstå att jag tycker idén är lockande. Har man orkat sätta sig in i världen genom att dra igenom spelen och äventyren så tror jag nog att spelet har en hel del att ge. Kanske ett nytt D&D, men kanske också något nyskapande och kul.

Jag personligen blev jätteglad, men jag skulle aldrig köpa det. Spelar för mycket annan skit nu ändå :gremwink:
 
Top