Oceania 2084 - min "take" på Orwells dystopi

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Tjenna forumet!
Sen hösten 2021 så har jag skrivit på (och testat) ett regelsystem som är en tolkning av George Orwells bok 1984. Det senaste versionen av hela systemet finns tillgängligt för nedladdning här: https://jocher-symbolic-systems.itch.io/oceania-2084


Vad är spelet för något?
Spelet är som sagt baserat på boken 1984 som skrevs av George Orwell. Det handlar på ett grundläggande plan om motstånd mot totalitära regimer, mot överväldigande odds.

Kärnan i spelet är ett assymetriskt och konfliktbaserat spel, där spelarnas olika karaktärer är i direkt konflikt med spelaren som tar rollen av Big Brother, spelets antagonist. När spelet spelas så flyttas den narrativa auktoriteten fram och tillbaka mellan karaktärernas spelare och Big Brother spelaren. Den ena sidans handlingar skapar den andra sidans handlingsutrymme, utefter ett poängbaserat regelsystem. Det finns ingen traditionell "slå-för-att-lyckas" mekanik, istället så är avvägningen en gör som spelare ifall en är beredd att riskera att bli påkommen med att en har gjort det. Det betyder dock inte att spelet saknar tärningsslag, det finns gott om situationer och regler som behöver tärningsslag.

Spelet är influerat av rogue-likes, Vampire the Masquerade, PbtA, A Thousand Year Old Vampire och Paranoia, bland annat.


Projektstatus:
Reglerna är fortfarande ett utkast, det kan innehålla obalanserade och nästintill otestade mekaniker. Det är dock, fullt spelbart och njutbart. Reglerna är nästan helt utan setting och världsbeskrivningar (utöver det som redan finns i diverse regelförklaringar). Jag har inlett intern speltestning och de första testen har gett goda resultat. Om du vill vara med och speltesta så kan du maila mig på jochergames@gmail.com.

Det kan också vara kul att veta att jag har skaffat mig en med-designer som heter Adam Mayes (nej inte han som mördat och kidnapapt folk, jag menar speldesignern som går under twitter namnet @mbhulo).

Jag hoppas att du kommer tycka om att läsa (eller spela) det vi än så länge har lyckats få ihop, berätta mer än gärna vad du tycker och tänker! All feedback är välkommen!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tycker det låter jättespännande, 1984 är ju en av mina absoluta favoritböcker! Ett av mina absoluta favoritkoncept i boken är Dubbeltänk och jag är nyfiken på hur detta skulle göra sig som spelmekanik. Ett av de absolut bästa styckena i boken är enligt mig följande (spoiler för er som inte läst boken): "Winstons mod sjönk. Detta var dubbeltänk. Han kände en dödlig hjälplöshet. Om han kunde ha varit säker på att O'Brien ljög skulle det inte ha betytt så mycket. Men det var fullt möjligt att O'Brien verkligen hade glömt fotografiet. Och i så fall skulle han redan nu glömt att han förnekat att han kom ihåg det, och glömt själva glömskan. Hur kunde man vara säker på att det var simpelt bedrägeri?" I dagens samhälle tycker jag personligen att detta citat är mer aktuellt än någonsin (vill inte diskutera detta vidare, det är en förklaring till varför jag gillar citatet, ingen öppning för politisk debatt). Har ni funderat någonting spelmekaniskt kring dubbeltänk?
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Hej!
@Franz Dubbeltänk är inte inkluderat som en mekanisk del (än) utan handlar mer om hur en gestaltar NPCs. I dagsläget är det även invävt i karaktärskapandet och en del termer.

@Genesis Spelet är bara på engelska i dagsläget. Det är mitt naturliga utvecklingsspråk.
Vad var det som gjorde så du inte lyckades följa länken?
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Orwelliskt TTRPG - Oceania 2084 - Visuell Estetik
Hej allihopa! Jag har spenderat två dagar med att skapa en mockup som visar den visuella estetiken jag har föreställt mig.
Designen visar reglernas första kapitel. det finns en del mindre ändringar jag skulle göra innan jag skulle se detta som en slutgiltig design, men det första kapitlet fångar iallafall känslan jag är ute efter. Typ en sorts "high-fashion, dystopisk samling av censurerade dokument.

Sida 1. Försättsblad/framsida: Cementtexturen kommer bytas ut till något liknande, men som jag fotat själv. Denna bilden har rätt känsla men är liksom inte helt rätt. Jag vill lägga mer arbete bakom kontrasten mellan logo och textur.
Post image

Sida 2-3: Uppslaget försöker ge en känsla. Texten diegetisk (inom fiktionen). Bilderna är funna bilder som jag har redigerat en hel del och sen gjort ett kollage av.
Post image

Sida 4-5: Det här är första uppslaget som faktiskt introducerar spelets regler på något sätt, men det är fortfarande ganska fokuserat på stämningsetablerande. Jag tycker det är lite för stökigt på vissa ställen, så att det påverkar läsbarhet, men inga större ändringar kommer göras.
Post image

Sida 6-7: Kommer troligtvis tona ner mängden anteckningar och stök en aning så att texten får lite mer fokus. Mycket nöjd med slumptabellen.
Post image

Sida 8-9: Jag tror jag kanske kommer minska vinkeln på tabellen på högra sidan.
Post image

Sida 10-11: Jag designade logotyper för alla ministerier så att de skulle förstås ur ett mer tydligt "dystopisk liberal demokrati/fria marknaden" perspektiv. Jag är väldigt nöjd med MiniPax och MiniPlenty. Jag ökade mängden "scribbles" på de här sidorna, mest för att rytmen mellan uppslagen skulle funka bättre.
Post image

Sida 12-13: Det här uppslaget har lämnat "rent", det är både en reflektion av vad som händer när MiniTrue har gjort sitt jobb och städat upp verkligheten och som en övergång till det sista uppslaget.
Post image
Sida 14-15: Kapitlets sista uppslag. Jag tog fotot på en resa till Köpenhamn. Det är en bildlig metafor för "The Hope". En trappa som leder uppåt i samhället, tung att gå upp för, men leder till ett bättre ställe.
Post image

Det var allt jag hade för nu, jag vill gärna höra vad du tänker! Vilken stämning ger det här? Hur får det dig att känna?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det är riktigt häftigt! Ger för mig helt rätt 1984-vibbar, dysterhet och gråhet som liksom liksom långsamt äter upp en. Rekommenderar varmt instagramkontot Utilitarianarchitecture för inspiration vad gäller grå betongbyggnader.
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Det är riktigt häftigt! Ger för mig helt rätt 1984-vibbar, dysterhet och gråhet som liksom liksom långsamt äter upp en. Rekommenderar varmt instagramkontot Utilitarianarchitecture för inspiration vad gäller grå betongbyggnader.
Bra rekommendation! Följer det kontot nu. Och vad fint att designen kändes rätt! Jag har tänkt att jag ska lägga till fler censurerade delar i texten genom boken.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Bara vad gäller layouten så är det Ryssland jag tänker på: toppstyrt, osanningar, förtryck, skit och betong.

Jag antar att du tittat på brutalism som konstform.

Jag hade uppskattat något längre radbredd, helst minst 45 tecken. Går att göra mellanrummet mellan kolumnerna mindre (radhöjd stort) och marginalen in mot sidmitten något mindre.

Rubrikerna är skitbra, både i form, storlek och avstånd till text.

De grå tabellerna behöver mer rum att andas. Det är för trångt mellan text och kant. Mellanrummet mellan varje tabellrad behövs också ökas något. Hade satt färgen till vinröd eller någonting mörkare, då den är svår att läsa mot den grå bakgrunden, eller någon extra fet font i svart, om det är kortare texter.

Trappan lämnar texten, vilket gör att hoppet lämnar en. Om du faktiskt vill att den ska uttrycka hopp hade jag lagt texten på höger sida.

Hade haft indrag (radhöjd stort) istället för mellanrum mellan styckena.

[edit] Indrag i citaten funkar bra om det är 2-3 rader långt, men mindre bra när det är längre stycken. Du markerar redan att det är citat med ett annat typsnitt och citat-tecken, så jag hade skippat indraget helt. Citat-tecknet hade jag till och med lagt utanför satsytan. Vet dock inte hur det blir när citatet är i högerkolumnen.

[edit] Kanske ökat radhöjden 0.1-0.3 punkter för brödtexten.

Tycker snedlagda tabellen funkar bra. Använd den som ett bildelement.

Stökigheten funkar bra men tar antagligen fokus från texten för att den här kolsvart. Svart suger åt sig uppmärksamhet. Sänk svärtan till kanske 93-96%.

Hade haft lite större neddrag på kapitelrubriker, så som den här sidan visar, och lagt titeln långt ned på vitytan så att det känns som om den sjunker tungt ned mot brödtexten.
 
Last edited:

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Trappan lämnar texten, vilket gör att hoppet lämnar en. Om du faktiskt vill att den ska uttrycka hopp hade jag lagt texten på höger sida.
Både ja och ned, det är ju liksom ett hopplöst scenario karaktärerna lever i. Så att hoppet lämnar en är minst lika rimligt i ärlighetens namn. Kanske till och med bättre!

Hade haft indrag (radhöjd stort) istället för mellanrum mellan styckena.
Ah, ska testa! Tror det blev radbryt just för att kolumnerna var lite tajta. Men det är nog snyggare med lite bredare kolumner och indrag.

Hade haft lite större neddrag på titelrubriker, så som den här sidan visar, och lagt titeln långt ned på vitytan så att det känns som om den sjunker tungt ned mot brödtexten.
Fattar inte helt vad du menar här? EDIT: fattar visst! Nu är jag med!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Kanske till och med bättre!
Ja, jag tycker nog till och med att det är bättre. Jag gjorde redigeringar i mitt inlägg. Markerade ut dem med [edit] nu.

För framsidan hade gjort någonting som för tankarna till censur (som bryter av mot bakgrunden) eller hålighet (som tillhör bakgrunden). För det senare, inte riktigt vad bilden nedan visar, eftersom användaren tittar rakt uppifrån mot cementen, men någonting i den stilen.

 
Last edited:

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Ja, jag tycker nog till och med att det är bättre. Jag gjorde redigeringar i mitt inlägg. Markerade ut dem med [edit] nu.

För framsidan hade gjort någonting som för tankarna till censur (som bryter av mot bakgrunden) eller hålighet (som tillhör bakgrunden). För det senare, inte riktigt vad bilden nedan visar, eftersom användaren tittar rakt uppifrån mot cementen, men någonting i den stilen.
Fin idé, skall utforska den. En av anledingarna att jag vill byta ut cementbilden är att logotypen just nu har ett jitter av små små svarta punkter runt om texten som är designat för att föra tankarna till världskartan, men på grund av att den är placerad på cement med kornig struktur så försvinner det helt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag har tänkt att jag ska lägga till fler censurerade delar i texten genom boken.
Ja, lägg till meningar och stycken som är överstrukna med svart märkpenna, det skulle vara riktigt effektfullt! Kanske ett helt litet kapitel där bara rubriken finns kvar och resten är tomt, överstruket eller ersatt med en text som säger att detta kapitel är borta på grund av krimtänk 🙂
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Ok, så en liten update är på sin plats! Oceania 2084 projektet har tuffat vidare. Regelsystemet har varit släppt sedan december månad. Kontakt med tryckeri och arebte med formgivning av bok har inletts. Planen är att Oceania 2084 ska upp på kickstarter nu i mars! Jag håller på och förbereder de sista delarna inför launch.

Jag har också släppt en expansion som är solo regler för spelet.

Snart kan jag lägga upp lite formgivningsuppdateringar.

soon on kickstarter.jpg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Men vore kul att höra allas tankar om formgivningsspråket!
Jag tycker det ser skitbra ut.

Intresserad av spelet ända sedan du skrev "Oceania som jag jobbar på nu är helt byggt på premissen att en inte kan misslyckas med något, det finns inga tärningsslag för att testa ifall en åstadkommer det en gör. Istället slängde jag in en reaktionsmekanik som genererar konsekvenser."
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
57
Äntligen har jag lyckats gå allt i ordning för att dra igång kickstartern för den formgivna och inbundna upplagan "Oceania 2084 - Surplus Edition". Regelboken illustreras av Mika Edström som finns under sitt egna namn på artstation.

kickstarter cover.jpg

Följ länken här under och klicka på knappen för att bli meddelad när kickstartern faktiskt startar!
 

Attachments

Last edited:
Top