Nekromanti Obegränsat slag

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Håller på med ett regelsystem för ett fantasyrollspel som jag kallar "Eyes of Fate", trots att det är helt på svenska. Namnet klingade bättre på engelska.

Där är tänkt att användas ett obegränsat slag, där jag vill undvika de fall i t.ex. Rolemaster där vissa resultat inte kan inträffa. Dessutom vill jag undvika det fall som finns i t.ex. Eon där du kan slå många slag, men värdet blir betydligt lägre än antalet slag du gjort.

Min tanke är följande: Slaget slås som vanligt, men utfaller tärningen med högsta möjliga resultat [för en sexsidig med en 6:a, en tiosidig med en 10:a etc], så minskas detta resultat med 1 samt att man slår en ny tärning som man adderar till detta resultat. Utfaller även detta slag med högsta möjliga tal, så görs proceduren om.

Exempel 1:
Ob2T6 ger resultaten 6 och 3. 6:an gör att ett nytt slag skall slås, denna utfaller med 1. Resultatet av slaget blir alltså (6-1)+3+1=9.

Exempel 2:
Ob2T6 utfaller med följande resultat 5 och 6, 6:an slås om och blir även den en 6:a, denna slås om igen och blir 2. Summan av detta slag blir alltså 5+(6-1)+(6-1)+2=17.

Jag vill gärna ha kommentarer om denna typ av obegränsat tärningsslag.

Riddaren
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Om du till varje pris vill undvika vad vi kan kalla "Rolemastergapet", så torde ditt system vara en variant. Dock förlorar det en hel del på att man måste hålla på och räkna på tärningarna "inne" i slagen... Jag för min del finner det lättare att räkna fler tärningar (som i EON) än att räkna på enskillda delslag.
En annan sak att tänka på är att det inte nödvändigtvis behöver vara dåligt att vissa resultat inte är möjliga att slå fram. Jag använder ett sådant system i Irea Ensis, och funderar på att ge dessa resultat (som man ju kan få med bonusarnas hjälp) en speciell innebörd, kanske perfekt och fummel kommer att skötas så...

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Om du till varje pris vill undvika vad vi kan kalla "Rolemastergapet", så torde ditt system vara en variant. Dock förlorar det en hel del på att man måste hålla på och räkna på tärningarna "inne" i slagen... Jag för min del finner det lättare att räkna fler tärningar (som i EON) än att räkna på enskillda delslag.

Nu vet inte jag om jag förstår helt vad du menar. Det måste ju vara enklare att räkna en sexa (6) som (5) plus ett tärningsslag. Utfaller två sexsidiga tärningar med 6, så är detta resultat automatiskt tillsammans 10, plus 2 slag.

Man kan göra precis som i Eon att slå 1 tärning, blir denna en sexa, så slår man denna plus en till samtidigt och du får resultatet.

Skillnaden ligger i att du bara slår ett tärningsslaget, detta kan jämföras med att den andra tärningen i Eon:s regler alltid är en 5:a om det gäller en sexsidig tärning.

Just nu vet jag inte vilka typer av tärningar som kan vara obegränsade, men det lutar mot att det bara är T6:or. Annars kan jag hålla med om att det blir lite klurigare med andra "ojämna" tal, som 9 eller 19 för respektive T10 och T20.

Riddaren
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det jag menar är att man i det system du föreslår måste räkna medans man slår (eller låta alla sexor ligga kvar, och sedan räkna dem som femmor...), medan man i EONs system kan slå och slå tills ingen av tärningarna visar en sexa, och sedan räkna ihop resultatet.
Jag tror att olika människor är vana vid att räkna på olika sätt, och att vissa sätt att slå tärningar är bättre för vissa människor än andra. Därför är det väldigt svårt att få till ett sätt att slå tärningar som passar alla. För min del har jag svårt för att räkna medan jag slår, av den enkla anledningen att jag har svårt att hålla siffror i huvudet...


[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Fast T6:or borde det väl ändå inte råda sådan brist på att man inte kan låta slagna tärningar ligga kvar? :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fast T6:or borde det väl ändå inte råda sådan brist på att man inte kan låta slagna tärningar ligga kvar? :gremsmile:

Normalt inte...fast det händer...tänk dig att slå Ob4T6, och tre av tärningarna hamnar på 6...då skall alltså 6 tärningar slås. Då kanske fyra av dem utfaller med 6, då är det dags att slå åtta rärningar, varav 3 utfaller med sex...Har faktiskt hänt mig en gång...tärningarna tog slut...

Riddaren
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Nova BAS

Måste proklamera lite för mitt eget system...

Använder mig av T10:or som slås om endast en gång.

10:a uppåt
1:a neråt
samtliga resultat räknas.

Exempelvis 4OBT10 ger 10, 7, 4, 1 = 22
10:an går om - ger en 6:a, 1:an går om - ger en 3:a

Slutligt resultat 22+6-3 = 25

/PAX
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Nova BAS

Låter precis som Rolemaster... Med flera tärningar i slaget kan det funka som du säger, men om du bara har en tärning råkar man ut för det jag gärna vill hundvika.

Till exempel om du slår 1T10 och denna visar 10, slår du igen, och den visar 4. Summan blir alltså 14.
Slår du istället första slaget som blir en 1:a, och nästa blir 4:a, blir summan -3. Men med detta system blir det omöjligt att få vissa resultat. Bland annat så kan inte slget resultera i 10. Om du slår 9, så har du fått resultatet 9. Slår du 10, måste du slå om, och kan då få lägst 11, dvs 10+1. Likadant är det neddåt, där resultet 1 ej kan exempelvis inträffa.

Riddaren
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Du har uppenbarligen inte spelat Tunnels & Trolls med tuffa karaktärer och hårt motstånd... "Okej, de tio orkerna slår 4 tärningar var... det blir 40. *drösselrassel*" :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nova BAS

Slår du 10, måste du slå om, och kan då få lägst 11, dvs 10+1. Likadant är det neddåt, där resultet 1 ej kan exempelvis inträffa.

Det kan se litet mysko ut på fördelningen, men gör det egentligen så mycket? Om man undviker mekaniker som "måste slå exakt x" så är skadan försummbar IMHO... Det är ett snabbt och praktiskt sätt att slå obegränsade slag utan att behöva rulla tärningar i all oändlighet.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Nova BAS

Det är ett snabbt och praktiskt sätt att slå obegränsade slag utan att behöva rulla tärningar i all oändlighet.

Visst...det blir inte lika mycket rullande som i Eon...där kan man tala om tärningsrullandemani på de obegränsade slagen.

När det gäller min variant kontra Rolemaster, så ser inte jag att det blir fler slag med det ena systemet än det andra. Nu är mitt system bara tänkt att användas på T6:or, främst för att det är enklare att räkna med.

Men tar exemplet med T10:or.
Om du till exempel skall slå 1T10 så blir det kanske följande resultat:
Rolemaster-systemet: 10, nytt slag 10, nytt slag 7. Summan blir alltså 10+10+7=27

Med min variant blir samma tärningsslag: (10-1)+(10-1)+7=9+9+7=25

Skillnaden blir att mitt slag blir 2 poäng lägre, vilket har att göra med att jag även räknat in chansen att få resultatet 10 som möjligt, vilket inte går i Rolemaster-systemet.

Jag ser inte att samma resultat på tärningen behöver betyda att du slår flera slag. Hadde dock samma gällt i systemet hos Eon på tärningar hade du fått slå 10, 10, 7...Då fattas fortfarande två slag. Eftersom första slaget blev 10, omslagen blev 10 och 7. 10:an skall ju då slås om med två nya tärningar, resultatet av detta slag hos Eon är alltså Ob2T10+7.

Riddaren
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nova BAS

Skillnaden blir att mitt slag blir 2 poäng lägre, vilket har att göra med att jag även räknat in chansen att få resultatet 10 som möjligt, vilket inte går i Rolemaster-systemet.

Det funkar nog rätt bra. Med T10r blir det komplexare för en tveksam vinst men med T6or är det nog enklare och elegantare än Rolemaster... Jag gillar det :)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du har uppenbarligen inte spelat Tunnels & Trolls med tuffa karaktärer och hårt motstånd

Jopp...för mycket länge sedan, fast det var då rollspel på CD-rom.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Nova BAS

Med T10r blir det komplexare för en tveksam vinst men med T6or är det nog enklare och elegantare än Rolemaster

Enkelheten ligger i att en T6:a med detta system betyder 5 + omslag... dvs 2 omslag ger resultatet 10. Siffran fem har jag alltid sett som kanska lätt att räkna med. Det är det som gör det ur min synvinkel ganska enkelt. Däremot blir det ju krångligare med T10 och T20 t.ex. då värdet istället är 9 respektive 19. Vinsten av tärningsslaget kan även vara acceptabel med T10, men vid T20 och högre som T100 så blir det så liten marginal så att det är nästan bättre att köra med Rolemasters system där.

Riddaren
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Re: Nova BAS

Om man bortser från slaget med en T10 som inte ger 1 eller 10 så ser jag inga problem. Att man bara slår 1OBT10 är inte vanligt.

Själv kör jag med ett normalsvårt slag på 3OBT10.

Beträffande negativa utfall så är ju dessa ytterst bra slag. Speciellt när man som i mitt fall använder olika differensvärden i stridssystemet.

Nova BAS är långt ifrån färdigt men om några är intresserade så kan jag posta upp det på min hemsida.

I en annan kampanj jag spelar i så använder vi T20:or men jag själv gillar inte det systemet.

/PAX
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tärningsbeskrivning

Nu har jag skrivit en beskrivning över det obegränsade slaget funkar. Jag har försökt beskriva här ovan. För hoppningsvis är det skrivet så att alla förstår hur det funkar:

http://user.tninet.se/~ybw753q/rollspel/backtotellus.pdf Får gärna ge kommentarer om det är tillräckligt förklarande text.

Riddaren


PS. Krävs att du har Acrobat Reader installerat. DS.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-06-30 13:37.</EM></FONT></P>
 
Top