Nekromanti Obalanserade besvärjelser i Expert/Magiboxen

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Eftersom jag inte har spelat Drakar så värst mycket har jag inte sett speciellt mycket av magin i spel. Däremot verkar det som att det finns vissa besvärjelser som är ganska ärgelmäktiga i jämförelse med annat.

Det som kom upp igår var besvärjelsen Järnhud, med en varaktighet på Sx1 timmar (raskt ändrat till minuter, det borde räcka för de flesta situationer)

En annan är Stenvägg - potentialen att släppa stenblock i huvudet på folk och andra puckade användningsområden är rätt stor, såvida man inte begränsar det till att den måste växa ut från befintlig sten. Dessutom har den ca 10 KP per kubikmeter, så konsistensen är nånstans mellan gips och frigolit.

Känner folk till andra? Hur har ni löst balanserandet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"Det som kom upp igår var besvärjelsen Järnhud, med en varaktighet på Sx1 timmar..."
Man får tänka lite på vad DoD var från början.. Om man går omkring i en dungeon i några timmar så vill man inte kasta Järnhud stup i kvarten.. Särskilt med bristen på PSY-poäng som magiker har (om denne inte boostat upp sig).. Dessutom så antar jag att de tänkte som så att nackdelen (sänka KAR till 3, eller vad det nu var) är så stor att man gott kan ha S×timmar i Varaktighet.. Detta bara för att man inte ska gå runt i en stad med Järnhud ständigt pålagt på kroppen..

"En annan är Stenvägg - potentialen att släppa stenblock i huvudet på folk..."
Nja.. jag har alltid uppfattat det som om stenväggen reser sig upp (eller ned/från sidan om man är i en grotta) från marken.. *kollar upp* Japp; "Denna besvärjelse drar upp en vägg ur marken eller ett stengolv." står det i både magiboxen och DoD2..

"Känner folk till andra? Hur har ni löst balanserandet?"
Explosion (E) är annars en typisk koboldbesvärjelse som är übermäktig.. Förtrolla sömn (I) är också hur bra som helst.. Annars är Lyfta (E) rätt bra (lyft upp personen och sluta sedan att koncentrera sig på besvärjelsen).. Utseendeförändring (I?) kan göra att man kan få fram vilken information som helst och Osynlighet (M) har passande nackdelar men är ändå för tok för bra.. Tycker Osynlighet borde fungera mer som Gyax ring (så heter den väl?) från Magikerns Handbok.. Det är mer stämning över den effekten.. Alltså att magikern syns, men att folk helt enkelt inte lägger märke till honom..

Sedan finns det en del ogenomtänkta minimagier i Magikerns Handbok.. Ta Gräva som exempel som kan tas för att vara "instant" (Magic the gathering-term).. Jorden som man gräver försvinner i tomma intet.. Det är ju superbt att använda mot en framstormande varelser (ryttare exempelvis).. Eller Lyfta där det inte står att det är endast döda objekt som kan lyftas.. Det innebär att man kan lyfta upp alla stridande i luften och sedan plocka fram sin pilbåge och öva lite prickskytte..

Egentligen finns det massor av sätt att använda sig av besvärjelserna.. Det gäller bara att man tänker efter lite först.. Till DoD6 så funderade vi på om vi skulle använda Pyssling till att stjäla hästar.. Man kan smyga in i ett stall, förminska hästarna sedan stoppa ner dem i en påse (bildligt talat) och sedan smyga därifrån..

Frågan är om man verkligen ska balansera? Såhär efter årtionden av DoD-spelande så gör det inte att magikern blir jättebra.. Jag har tröttnat på att magikerna blir så usla i sitt besvärjande.. Nog för att vissa besvärjelser är tröttsamma för spelledaren, då den är för bra.. Fast jag vill inte ta bort den eller ändra... Istället vill jag lyfta upp andra besvärjelser så att de kommer upp till samma nivå eller har ballare användningsområden.. Det gör kanske att spelledaren inte vill ha med magiker så ofta, vilket gör att de blir ovanligare, vilket gör att det kan bli lite mer "mystik" över magin..

Visst är Explosion för bra, men om en magiker vill kunna bolta så ska denne för fanken vara bra på det.. Besvärjelsen ska ge en kraftig effekt.. Ta Blixt (A - animistbesvärjelsen) som exempel.. Det står att man måste ha moln för att använda den och att den endast skadar en person.. Jag vill istället att besvärjelsen ska mörka himlen med frammanade åskmoln och sedan ska en enda blixt slå ut en större grupp varelser där den slår ner.. Kanske inte döda alla, men väl döva dem.. Då har man lyft upp den lite, istället för att sänka Explosions effekt.. Visst.. Det är jobbigare att höja de flesta besvärjelser istället för att sänka några fåtal, men anledningen till varför jag tycker så kan du läsa i stycket ovan.. Fast egentligen vill jag ha besvärjelser som man kan använda till flera olika användningsområden.......

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu insåg att de snott namnet på osynlighetsringskaparen från DnD-skaparen Gary Gyax, något han inte alls reflekterat över tidigare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Känner folk till andra?
Det finns en som är värre än alla andra tillsammans: Sigill.

Med den så kan magikern så fort han inte har något bättre för sig och har psy över lagra upp spells i menlösa föremål. Kasta en näve mynt med sigill och explosion på motståndaren och du har en magisk klusterbomb. Lagra upp en packe hela och du har ett portabelt sjukhus. Vill du inte slåss så kan du ha en illusionsarmé.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag kan nu ha fel, men om jag nu inte har det så funkar inte sigill riiiiktigt så utan den tar psyke/E av den som utlöser sigillet vid aktiveringstillfället.
(Vilket har haft livet av en magiker nyligen, då faktumet glömdes bort...)

Man skulle kunna säga ladning+sigill & få en engångsbrakare men det är ju lite besvärligare iaf..
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Ja, Sigill är urk-mäktig, men man måste fortfarande förbereda sig - det är ju en ritual, trots allt. En handfull mynt skulle ta flera dagar att fixa i ordning, och man får nog förbereda sig på att misslyckas ofta i början; med SV 17 tar det ett tag innan man får nåt slags hyfsat FV.

Nej, kobold-besvärjelsen framför alla är ju Laddning - "jag har för få PSY, så jag skaffar mig FV 14(?) i valfri skola -> oändlig mängd PSY"

Den begränsning jag kan tänka mig där är att man måste göra nåt i stil med reglernas harmoniserande av psyke med Laddnings-prytteln, och att detta bara funkar på en Laddning åt gången. Annars går det helt överstyr.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Gary Gygax tror jag att han hette [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Känner folk till andra? Hur har ni löst balanserandet?
Drakars regler är så flängda av all sans så det känns lite som att pynta ett kärnkraftverk med tusenskönor...

Men "lite" har jag ändrat:
(Järnhud faller under min underliga regel för multipla rustningar, så det är inget problem...)
Explosion ger (D4+2)*E i skada & kräver slag för att "sikta" (int).
Elementarvarelserna i "svarta faran" har jag betonat dess skiljda prioriteringar.

Men i magikernas handbok finns ju avgrundshålen som jag tvingas laga med pricipen "fix-on-demand".. T.ex:
"Fallande klippblock" ger skada på totala KP & kan undvikas med större diff SMI än han fick då han siktade. (bara om medveten om'et)
"Iskropp" ger alltmer stigande bonus, halverad kpbonus/e, 1,3,6,10,15,osv...
"Tankestöt" kräver förhäxningsslag för den stun'ande effekten.

& Drakmagin kräver mer text än vad som är brukligt.

Man kan undra hur de kunda häva ur sig vissa av besvärjelserna...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag kan nu ha fel, men om jag nu inte har det så funkar inte sigill riiiiktigt så utan den tar psyke/E av den som utlöser sigillet vid aktiveringstillfället."

Du har fel. Sigill+Permanens utan Nexus snor PSY från aktiveraren. Enbart Sigill tar PSY från sigill-ritaren. Sigill+Permanens+Nexus snor inte PSY från nån.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Sedan finns det en del ogenomtänkta minimagier i Magikerns Handbok.. Ta Gräva som exempel som kan tas för att vara "instant" (Magic the gathering-term).. Jorden som man gräver försvinner i tomma intet.. Det är ju superbt att använda mot en framstormande varelser (ryttare exempelvis)..

Har inte Magikernas Handbok; jag skrev Expert med avsikt eftersom jag inte har brytt mig om att skaffa DoD91.

Gräva-besvärjelsen verkar skoj, och jag har inget mot användningen mot kav. Jag håller med dig - magiker kostar smurf att bli vettiga, så det skadar inte att ge dem möjlighet att faktiskt sparka lite rumpa när de får till sin magi. Jag skulle nog gå på en mer "flashig" effekt av Gräva - jag tänker mig en kavallerist som försvinner i ett moln av torvor och jordkokor, som om marken träffats av en artillerigranat...

Eller Lyfta där det inte står att det är endast döda objekt som kan lyftas.. Det innebär att man kan lyfta upp alla stridande i luften och sedan plocka fram sin pilbåge och öva lite prickskytte..

Lyft kräver väl förhäxning mot ovilliga, eller hur? Jag tycker den verkar rätt rimlig; det tar hur som helst minst en E2 att lyfta en normal rollpersion, plus all utrustning. Ska man lyfta nån större mängd folk går det nog mer PSY, och tar fler rundor än vad som är riktigt praktiskt. Jag gillar fyndiga sätt att besegra fienden, så jag har inget direkt mot det bara man inte sätter det i system. Annars är det enkelt: "Om magikern inte koncentrerar sig på den lyfta saken kommer den sakta att sjunka mot marken".

Var dessa saker minimagi? De verkar ju klart mer som normal magi; Lyft finns i Expert och Gräva låter som (Jord) Elementarmagi.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
whoops... (OT)

Helt rätt.

Det visade sig vara en av de riktigt surgamla ändringarna som blivit så inkörda som husregler att man tar dom för givet...

Dvs: lägg till den i listan på ändrade besvärjelser.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Han heter det nog fortfarande [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"Har inte Magikernas Handbok; jag skrev Expert med avsikt eftersom jag inte har brytt mig om att skaffa DoD91."
Nä, jag är medveten om det.. Trodde att du kanske visste om minimagier ändå eller ville att det finns fler minimagier.. Det finns ju minimagier i magiboxen/Gigant..

"Var dessa saker minimagi? De verkar ju klart mer som normal magi; Lyft finns i Expert och Gräva låter som (Jord) Elementarmagi."
De ska egentligen vara mindre kraftfulla varianter utav de riktiga besvärjelserna och är därför begränsade.. Lyft kan man enbart lyfta någonting 1 meter upp i luften och är exempelvis till för lärlingen så att denne kan lyfta en stor möbel och dammtorka där under.. Gräva kan användas för att gräva skitgropar.. Själv kör jag med att jorden sakta sjunker undan.. Går väl i takten 1 cm per sekund..

"Jag skulle nog gå på en mer "flashig" effekt av Gräva - jag tänker mig en kavallerist som försvinner i ett moln av torvor och jordkokor, som om marken träffats av en artillerigranat..."
Kör på det, då.. :gremsmile: Det är sådant jag vill ha av mina spelare.. Man kan tänka sig att detta är en variant av Explosion så istället för eld- och ljusexplosion så är det jord som exploderar, ungefär som om en landmina var nergrävd i den (nog för att landminor sprätter upp innan de smäller, men du förstår nog säkert vad jag menar)..

Det är också en sak som jag vill att spelarna ska göra med besvärjelserna och det är att tänka och tolka.. Foggmock frågade mig om lite hjälp till sin ismagiker och då kom jag på att alla synliga effekter på de besvärjelser han köpte kunde beskrivas med att is hade något i sammanhanget.. Ta Försegla som exempel.. Man kan tänka sig att det är is som fryser fast föremålet/personen.. Knäcka ser ut som om något fryser sönder (bildar vatten i sprickor och sedan fryser dessa).. Dela vattensamling gör en isgång i vattnet.. Förstärka ger ett islager på föremålet.. Astralvapen fixar fram isvapen.. Bro ger en isbro.. Explosion skapar ett isklot som splittras och far åt alla håll.. Bländning gör en skarp spegel av is som fångar upp ljus.. Man kan göra hur tokiga förklaringar som helst med besvärjelserna, men det används inte tyvärr.. Antagligen för att folk låser sig för mycket vid besvärjelsens namn och förklaring..

"Lyft kräver väl förhäxning mot ovilliga, eller hur? Jag tycker den verkar rätt rimlig;"
Japp.. Den är välbalanserad.. Det var mest ett exempel..

Var dessa saker [Lyft, Gräva] minimagi? De verkar ju klart mer som normal magi;"
Det är mest klumpigt beskrivna förklaringar som sedan kan utnyttjas.. Om du vill ha lite mer minimagi så skrev jag om det här..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ofta klagar på DoD-sakerna men som tycker ändå mycket av det som finns i DoD är bra
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"Sigill+Permanens utan Nexus snor PSY från aktiveraren."
Uhm.. Hur menar du? Inga av de två besvärjelserna kräver PSY från aktiveraren, utan endast från skaparen av Sigillet och Permanens.. Däremot så kräver besvärjelsen som finns bundet till Sigillet en PSY-kostnad när besvärjelsen aktiveras.. Jag kommer ihåg att det här stod i någon Sinkadustidning och förklarades lite närmare.. Jag kanske ska ta och leta upp den.. Har nämligen bara läst igenom mina Sinkadustidningar en gång..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att Krille menade detta
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"Ja, Sigill är urk-mäktig, men man måste fortfarande förbereda sig - det är ju en ritual, trots allt."
Nej, det är en besvärjelse.. Permanens och Nexus är däremot ritualer..

"...med SV 17 tar det ett tag innan man får nåt slags hyfsat FV."
Precis... och har man kommit upp i den nivån så borde magikern vara rätt erfaren inom magi.. Själv har jag inte varit med om att man ens fått FV 17 i en magiskola under erfarenhet.. Bara FV 17 i magiskolan tar ett tag att få ihop (i EDD).. Om man inte köper detta när man skapar gubben då, men då blir denne istället askass (FV mellan 3-6) på sina 3-4 besvärjelser (för fler hade denne inte råd att ha)..

Återigen.. Om magikern ska bli något att räkna med, förutom i strid där tydligen nästan alla stridsbesvärjelser ändå är kvicka, så bör man trots allt ha Sigill.. Dels för att kunna lägga besvärjelsen kvick och dels för att slippa misslyckas i den.. Ta Flyga som exempel.. Om en magiker faller utför ett stup så finns det inte en chans i (fantasy)världen att denne hinner lägga sin besvärjelse för att hindra fallet innan magikern slår i något (125 meter faller man på 5 sekunder, grovt räknat i huvudet).. Det vore däremot skönare att ha Flyga inlagt i sin medaljong runt halsen.. Då slipper sådant förekomma utan magikern kan med säkerhet aktivera Flyga.. Visst gör Sigill andra besvärjelser bra, men om man bortser från att man kan använda de i stridsbesvärjelser så är Sigill nästan en nödvändighet.. Det är därför jag har slängt in en variant av Sigill bland de regler för magikerstavar som jag skrivit ihop..

"Nej, kobold-besvärjelsen framför alla är ju Laddning..."
Laddning är lite lustig.. Jag skrev ju i ett tidigare inlägg i denna tråd att minimagierna Gräva och Lyft kan missbrukas för att de förklarar besvärjelsens effekt så dåligt.. Likadant är det med den här besvärjelsen.. Den kan tolkas på flera olika sätt..

Jag har alltid tolkat den så att man lägger in Laddning i ett föremål och sedan kan man fylla på med PSY (upp till maxnivån) när man känner för det..

Det som är konstigt med besvärjelsen (med den tolkningen) är att man inte kan slänga två Laddningar i ett föremål.. Varför då? Man kanske vill lägga en Laddning E3 i sin magikerstav efter ett tag istället för den E1 man först lade.. Visst kan man Skingra ritualen, men alla magiker har inte Skingra (löjligt förresten att magikern inte kan stänga av sina egna besvärjelser enligt reglerna (då det inte finns någon regel för detta))..

Den tolkning jag har kommit på under senare dagar är att man inte kan fylla på Laddning alls.. Det står visserligen "...lagra PSY i det magiska föremålet som i ett batteri. Magikern kan ta PSY från sitt psyke och lägga det i föremålet." (EDD magi - s. 30) men det kan lika gärna vara en förklaring för vad som händer när man lägger in Laddning i föremålet.. Inte att man ska kunna göra det efteråt.. Min nuvarande tolkning är alltså att när Laddning har 0 PSY kvar så försvinner den, precis som Sigill försvinner när den bryts..

Ni kanske kommer ihåg gamla EDD-äventyr där vissa vapen har Laddning och att det står ungefär "när alla PSY i ett föremål försvunnit så försvinner Laddningen i föremålet.."?

Men varför står då att Laddning är permanent? Jo, för att den är permanent.. Den är det tills PSY-mängden når 0..

Så slutligen.. Om en magiker har 4 i PSY kvar och lägger en Laddning E1 så kan denne bara lägga in 2 PSY i Laddningen som ett batteri (om magikern inte vill göra någon sorts bisarr självmordsbesvärjande).. Sedan kan denne bara använda de 2 PSY:na och inte fylla på med mer..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har en tendens att skriva längre svar ju kortare inläggen är
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Sitt ner, ta ett djupt andetag och säg för dig själv "Drakar och Demoner är inte Dungeons and Dragons.", upprepa tills själsfrid infinner sig.

Yrkena behöver inte vara minutsiöst balanserade, gruppen agerar som en helhet och drar nytta av de övrigas fördelar och styrkor.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Sitt ner, ta ett djupt andetag och säg för dig själv "Drakar och Demoner är inte Dungeons and Dragons.", upprepa tills själsfrid infinner sig.
Yrkena behöver inte vara minutsiöst balanserade, gruppen agerar som en helhet och drar nytta av de övrigas fördelar och styrkor.
Även om jag på det hela taget håller med dig så finns det också fallet som man ibland ser med besvärjelser som är så obalanserade att de är trasiga. Man har missat något så drastiskt att man inte kan använda dem som det står utan att spelet kollapsar. Sådant kan vara värt att leta efter.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Angående Laddning har jag också tolkat det som att man skapar ett tomt "batteri" som man sedan kan fylla på med PSY. Jag gjorde från början tolkningen att Laddningen var full när den lades men nu när jag läst mer noggrant och omtolkat anser jag att det faktiskt är direkt fel att tolka som jag gjorde från början.

Vad gäller om Laddningen ska vara kvar eller försvinna när PSY når noll får man ju bestämma själv. Reglerna verkar ju dock säga att den inte försvinner och det gör ju egentligen besvärjelsen mindre mäktig än i det andra fallet då man då kan ha "besudlat" sin magikerstav med en simpel E1 som man inte kan ta bort. Dock kan man ju läga Laddning i hur många föremål som helst så det spelar ju egentligen föga roll.

En bra restriktion vore väl att besvärjelsen försvinner när PSY når 0 efter att den laddats och att man kan ha max ett eller två föremål med Laddning åt gången. Det kan man motivera med att man behöver ha ett psykiskt band till föremålet och att det inte går att ha fler än så. Det skulle tona ner besvärjelsen rejält men den skulle ändå vara väldigt mäktig.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det har ju nämnts några av de obalanserade besvärjelserna i Magikerns Handbok och där finns det verkligen många. Handböckerna tog ett klart steg uppåt i hur mäktigt innehållet var och just Magikerns Handbok var den värsta i det fallet. Besvärjelserna är mycket mäktigare än i den fina Magiboxen där nog Perfekt Illusion illustrerar det bäst. Illusion i Magiboxen har SV16 och det är väldigt svårt att göra en trovärdig avbild av en människa med 15 i storlek. Med Perfekt Illusion gör du detta med en E3 och den är helt omöjlig att genomskåda. Helt sjukt imo med tanke på att man med lite fantasi kan göra enormt mycket med illusionsbesvärjelser.

Jag spelar magiker för tillfället och har självmant sagt att vi inte ska köra med besvärjelserna från handboken. Besvärjelserna är helt klart tillräckligt mäktiga i Magiboxen.

Ett balanseringsproblem med Magiboxen tycker jag är att det finns för många besvärjelser där extra effektgrader inte har speciellt mycket nytta. Det hade varit mycket bättre om de hade kunnat göra så alla besvärjelser hade någon fördel med extra effektgrader direkt relaterat till besvärjelsens funktion. Att förlänga räckvidde, varaktigeten eller att göra det svårare att skingra den är inte nog.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Besvärjelserna i Magikerns Handbok är väldigt mäktiga. Passar inte så bra till -91 utan mer till kobold-chronopia. Vi brukar lira med Magi istället. Det funkar bra. Om man nu nödvändigtvis måste ha en bevärjelse från Magikerns så får man väl ta ett snack med SL och förklara varför man måste ha just den. Eller så tillåter man doping och låter alla plocka fritt från Magikerns. Men då kan det lätt bli übermäktiga gubbar på rad.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Vad är en koboldbesvärjelse? Och varför använder ni ordet kobold när vi har det svenska Svartnisse?

För övrigt var Växtkropp och Törnesnår mina favoriter.
 
Top