Nekromanti Obalanserade aspekter

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Därför! ;-)

Som vad då? Att schamaner härskar oinskränkt på sitt plan (andeplanet) och endast kan kontras av magi och andra schamaner var liksom en ganska grundläggande, och stämningsfull, grej i schamanism-systemet i mitt tycke. Att tvunget behöva kompensera för allting och ge alla en chans för snarare tankarna åt D&D-hållet.
Okej, då får jag väl förtydliga mig då!
:gremcool:

Först av allt ska jag dock direkt säga, att från det fysiska planet är schamaner mycket "svårtkontrade" - det krävs antingen schamanism, magi eller hjälp från andar för att kunna kontra en schamans attacker. Detta kommer inte att ändras - åminstone ser jag inte hur så skulle kunna ske - genom andemodulen.

Poängen med Qadoshförlust är - åtminstone anser i alla fall jag det - inte att ta "ner schamaner på jorden", utan snarare att simulera det faktum att döden är något mycket traumatiskt. Jag menar, att dö är ingenting man gör bara sådär! Som det är nu, verkar det mest som om schamanen, när denne dör, reagerar ungefär "oh shit, nu dog jag...". Så är det naturligtvis inte! Döden är traumatisk och omskakande. Qadoshförlust är ett sätt att simulera detta - i andemodulen kommer flera...
(muhaha)
:gremwink:

Däremot kommer schamanens krafter båda minska och öka med andemodulen. Det kommer att beskrivas fler sätt som man kan utnyttja andebesvärjande på, men det kommer oxå att införas flera faror med andevärlden. Exempelvis kommer Glömskan att beskrivas tydligare, likaså kommer andestrid bli farligare (i vissa lägen), men bara för dem som vet hur man ska göra det farligare för motståndaren - d.v.s. andebesvärjare och andar. Egentligen kan man alltså säga att de "begränsningar" som införs på en schaman utgår från andevärlden, inte den fysiska. Sålunda kommer inte de fall som du beskriver att försvinna, utan de blir kvar, men det kommer att komplementeras.
:gremcool:

Så oroa dig inte, du får behålla din lilla kobold-schaman... :gremwink:
 

Marko.N

Veteran
Joined
6 Jun 2003
Messages
13
Re: Kronotropi, ritualmagi och kraftuttryck

Läs igenom M&M och du kommer finna hur fantastiskt mäktiga magikerna i eon är.

Ritualer fungerar inte på samma sätt som vanliga besvärjelser genom att öka ritualens tidsåtgång så gör du dina alstringsslag lättare därmed så kan du alstra fram 8 filament med tex ob4t6 timmars svårighet. detsamma gäller dina besvärjelseslag.

Vilket innebär att en magiker tex kan kasta en Garglias bryne på ett kortsvärd på ca 8 filament om han vill lägga ner lite tid på det... det ger honom ett sjuhelvetes vapen. och om man vill kobolda lite så kan han kasta den på areaeffekt då den är beröring så han kan göra en massa vapen permanent/provisoriskt effektivare.... visserligen så måste han upplösa dessa effekter om han skulle önska att extemporera med samma effekt då han endast får ha en given effekt igång med varaktigheten temporär, provisorisk eller permanent.

Tidsflykt tillexempel går ju att utöka till räckvidd så du kan få en motståndare att uppleva allt i dubbelhastighet dessutom så kan du påverka flera varelser om du langar på en areaeffekt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Varaktighetsförklaringar

visserligen så måste han upplösa dessa effekter om han skulle önska att extemporera med samma effekt då han endast får ha en given effekt igång med varaktigheten temporär, provisorisk eller permanent.
Först å främst kan du ha hur många permanenta besvärjlser igång som helst. De är nämligen inte magiska längre, utan tillhör den vanliga naturen. Gällande temporära och provisoriska besvärjelser så kan du bara ha igång en effekt av en viss sort i taget (du kan alltså ha två olika provisoriska effekter igång samtidigt). Kruxet är dock effekte 'provisorisera' som finns i fallet med provisorisk garglias bryne. Den effekten är just provisorisk, vilket medför att du inte kan ha igång flera provisoriserade effekter samtidigt. Jag vet inte exakt vad du menade med vad du skrev, det sista ska ses som ett förtydligande, fråga gärna om nåt är oklart.
 

Marko.N

Veteran
Joined
6 Jun 2003
Messages
13
Re: Varaktighetsförklaringar

jasu?? hehe då har jag tolkat detta fel =) nåväl det ger ju bara mer makt till magikern jag har alltid tyckt att det var lite skumt det där... Tack så mycket.

Så man kan typ ha hur många permanenta garglias bryne igång samtidigt men endast tex en provisrisk garglias är detta korrekt? och den temporära effekten går in under provisoriska exemplet?

Om dett stämmer så kommer jag spela ritual magiker i framtiden =P som gandalf fast allt tar längre tid moahahah!

Få se nu om jag hann tänka innan jag svarade ....
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Garglias bryne kan inte permanentas!

Så man kan typ ha hur många permanenta garglias bryne igång samtidigt men endast tex en provisrisk garglias är detta korrekt? och den temporära effekten går in under provisoriska exemplet?
På sätt och vis korrekt, dock så kan man INTE permanenta Garglias bryne! Så där föll koboldonismen... Dock gäller detta exemelvis elementarvarelser, då de mig veterligen kan permanentas.
 
Top