Nekromanti Ob1alv

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Alver e den ultimata rasen.
det finns fan inget som kan konkurera med dom!

de e så jävla jobbit!
man spelar en alv på 100 år, inga större nackdelar men en massa poäng att lägga ut och fler slag på huvudtabellen !!!

och förbannelsen! visst kan man inte smyga på någon om man e alv.. men man kan fan inte smyga på en alv heller!!!


GRRRRRRRRRRRRR! /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif /images/icons/mad.gif
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
visst! och det som stod i en kodex om alviskt svärdssmide va okså jävligt ob! dvärgar ska ha det ultimata smidet! men nej det har alverna. Men dvärgarna är okså jävligt ob./images/icons/sad.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kobold!

"man spelar en alv på 100 år, inga större nackdelar men en massa poäng att lägga ut och fler slag på huvudtabellen !!!"

En alv på 100 år får 30 enheter att lägga ut på färdigheter. Det Normalt sett är detta mellan 30% extra jämfört med en urusel karriär och endast 15% extra jämfört med en framgångsrik karriär. De flesta brukar inte betrakta 15% som "en massa". Det är större skillnader på antalet enheter om man får en misslyckad eller lyckad karriär.

En alv på 100 år får fyra slag på huvudtabellen. Av dessa kommer 25% (i medel 1 slag) att hamna på händelser, och sådana brukar oftast bara öka förbannelsevärdet. Ett slag kommer göra alven rikare, och ett och ett halvt kommer att ge alven någon konstig egenskap. Resten kommer att innebära nackdel eller börd.

Sammantaget är det inte särskilt stora fördelar av att spela alv, rent siffermässigt.

Den stora nackdelen med att spela alv är dock Förbannelsen, om man bara lämnar stadiet att leta efter plus och minus. Visst, man kan inte smyga sig på någon eller bli påsmugen, men det är faktiskt inte det som är Förbannelsen. Den som tror att det är enda effekten bör definitivt läsa om sidan 63 i Alver igen.

En medel-Ciaran (den alviska motsvarigheten till medelsvensson) brukar, efter familjetabeller hamna på ett förbannelsevärde (skenbar ålder - PSY + modifikationer) på ca 22. "Alven är ofta labil och överreagerar ofta på yttre stimuli" - "Alven är ofta cynisk på gränsen till otrevlig." Kul läge - hur ofta rollspelar du det här?

Så har vi Mr SLs post, som helt missuppfattar förutsättningarna. Alviskt smide är högt utvecklat men hantverksmässigt. Dvärgiskt smide är nästan lika högt utvecklat men industriellt. En alv jobbar hemma i hyttan med ett (1) svärd i ett par veckor. En dvärg jobbar tillsammans med hela familjen i ett bruk och framställer under samma tid kanske ett par hundra svärd, av nästan lika hög kvalitet som det enda alviska svärdet. Fundera på vad som skulle hända om dvärgasmedsmästaren tillbringade två veckor med ett svärd istället...

En hel del av hemligheterna bakom det alviska smidet kommer också från just dvärgarna, och resten har med magi och alkemi att göra.

Nå, dags för slutklämmen: Om ni nu uppfattar alvers siffror som koboldiska, ändra på dem!

Själv har jag svårt att begripa varför - alvers siffror har balanserats mot deras sociala och personlighetsmässiga nackdelar, vilka hade slagit igenom om de hade rollspelats. Fast det är klart, är man bara ute efter att kötta tiraker så är det klart att sociala och personlighetsmässiga egenskaper inte märks särskilt mycket. Dessutom ser jag ingen orsak till att alla rollpersoner ska ha exakt lika många poäng. Det är inte Monopol vi spelar.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Krille har så jävla rätt [OT]

Du borde faktiskt ta till dig Krilles inlägg och börja ROLLspela istället för att rollSPELA...

Försök göra en kampanj där alla spelar småbarn till vanligt folk.Med vanligt folk menas bönder, hantverkare kanske i "värsta" fall präster. Försök att göra ett äventyr där du helt enkelt inte KAN kobolda genom att karaktärernas högsta värden ligger på runt 10 och deras "tuffaste" färdighet är inte "Salye Conor" utan snarare Överlevnad eller kanske lite Ockultism (ifall nån av pojkarna är prästson).

ROLLspel.
Naug
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Kobold! [en aning OT]

""Alven är ofta labil och överreagerar ofta på yttre stimuli" - "Alven är ofta cynisk på gränsen till otrevlig.""

Ja, då slipper man rollspela alls... man sitter bara i ett hörn, glor in i en eld och väntar på att SL slänger ett äventyr i skallen på en.
Labil är förstås en nackdel, men då trycker någon spelare ur sig: "Det står ofta labil, inte alltid labil! Fan va sjukt att alla alver blir det, wööööh... bla bla bla... jag vill ha mer enheter, ett svärd som gör +20T6 i skada och +35 i min unika stridskonst!"

Snyft! Vår spelgrupp är totalt inkapabla till att rollspela!!! Måste skaffa AFMBE...

Ska dra med en motorsåg till nästa spelmöte och se om spelarna vågar kobolda sönder det då...
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Re: Krille har så jävla rätt [OT]

Han är en av mina spelare och han spelar alltid vapenlösa karaktärer! men som du kancke såg om du inte har syn under 3 så klagade han på att alver är för ultimat. att det finns inget som kommer upp emot alver! att dom gjort alver för bra! han spelar prest! och om det är nybörjare som spelar så vad väljer dom! jo en alv jävel. Småbarn hmmm..... ja det srelar dom okså.Klaga inte på någon du inte vet hur han spelar! då vi klagar på att alver är för bra i eon (jag vet att dom är sura krille men det överväger faktiskt). Han klagade och utrykte det med ironi (förlåt om du inte förstår det du kan va missla)/images/icons/mad.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Krille har så jävla rätt [OT]

Jag måste vara missla, ty han lät mest som en kobold i mina öron.Om jag har gjort någon oförätt så ber jag om ursäkt för det [Hatten av]

Om någon ska spela alv i min spelgrupp (jag är SL) så skulle jag vara oerhört nogrann med att dom faktiskt spelades som alver bör spelas. Detta kan givetvis variera oerhört. Just nu har vi en alvflicka på 30 år i vår spelgrupp som "klassas" som ung enligt alv bokens mentalitets kapitel fast hon är nog snart på väg in i första övergångsfasen (hon är vart med om del saker på sistone).

Jag skulle aldrig låta en nybörjare (för Eon eller för Rollspel överhuvudtaget) att spela en av Mundanas Alver. Dom är trots allt komplexa psykologiska varelser och det krävs en god förståelse för deras psyke för att spela dom. Detta brukar inte nybörjare för Eon eller för Rollspel ha. (av förståeliga skäl)

Därtill vill jag påpeka att det inte är intressant om alver är "bättre" än annat folk.Vissa är bättre än andra. Uppenbarligen så kommer den stolta vältränade riddaren från Soldarn vara mycket "bättre" än en nordasharisk bonde. När jag säger "bättre" nu menar jag siffermässigt. Detta betyder inte att Riddaren är mer intressant att spela än den nordashariska bonden. På samma sätt så är det inte intressant om alver är "bättre" än andra karaktärs typer, efter som dom andra troligtvis är lika roliga om inte roligare att spela.

Naug
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Sant

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Uppenbarligen så kommer den stolta vältränade riddaren från Soldarn vara mycket "bättre" än en nordasharisk bonde. När jag säger "bättre" nu menar jag siffermässigt. Detta betyder inte att Riddaren är mer intressant att spela än den nordashariska bonden.

<hr></blockquote>

Exakt. Men hur mycket sanning det än må ligga i ovanstående så finns flertalet "rollspelare" (koboldister) som vägrar förstå detta. "Näää, vad faan, han fick misslyckad karriär, honom kan jag fan inte ha ju!" /images/icons/sick.gif

Man blir bara så himla trött när sånt händer.
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Re: Krille har så jävla rätt [OT]

e du allvarlig??
jag klagar på alver för att jag anser att dom är ob, jag skulle aldrig få för mig att spela alv..
och kobold my ass!

nu har jag läst ditt svar till sl och godtar din ursäkt.

JAG HATAR BUFFYS (=koboldiska spelare)
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Re: Kobold!

jag tycker fortfarande att det är skumt..
du förutsätter alltså att dom som spelar alv i eon är bra rollspelare.
det kommer alltid finnas folk som spelar alver koboldiskt och då är dom för bra..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kobold!

"du förutsätter alltså att dom som spelar alv i eon är bra rollspelare."

Nej, jag förutsätter att spelledare har såpass mycket koll att man antingen inte låter sina spelare spela alver om man vet att de inte klarar av att rollspela dem, eller helt enkelt köper läget att ens koboldiska spelare är koboldiska, och då kan de lika gärna få vad de vill ha.

När vi pusslade ihop alverna så hade vi redan bestämt oss för att kasta ut spelbalansen till förmån för trovärdigheten. Som sagt var, det är inte Monopol vi spelar, och säga vad man vill, det är inte trovärdigt att en etthundra år gammal alv har fått lika lite erfarenhet som en tjugotreårig människa. Även med Förbannelsen som broms så fanns det ingen logisk förklaring på fenomenet, helt enkelt. Så vi kastade spelbalansen över bord och körde på en mer trovärdig effekt: en hundra år gammal rollperson - oavsett ras - fick 30 extra enheter. Punkt.

För övrigt skiljer det ca åttio enheter mellan en misslyckad karriär och en framgångsrik. Det är ungefär tre gånger så mycket som åldersfördelen med att vara 100 år. Handen på levern, jag ser inte vad du är rädd för.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Tolk-igen

visst! och det som stod i en kodex om alviskt svärdssmide va okså jävligt ob! dvärgar ska ha det ultimata smidet! men nej det har alverna.
Eh... Varför?
I mitt tycke har EON hämtat mycket inspiration (när det gäller humanoida raser) från Tolkiens böcker i likhet med många andra fantasyrollspel. Det finns ju Orcher, Dvärgar och långa Alver. Varför är det då så onaturligt att de lånat även Alvernas smidesskicklighet från dessa böcker?

Celebrimbor (?), inte bara tillverkade tre av de mäktigaste magiska ringarna ("Three rings to the tall elven kings under the sky"...), utan lärde dessutom upp Sauron himself i konsten att tillverka magiska ringar. Fördjävligt var bara att Sauron var en så duglig individ redan på den tiden att han lyckades lisma in sig hos och lura den gode alven.
Resten är så att säga historia. /images/icons/cool.gif

Sedan kan man hävda att dvärgarna i Tolkiens tappning har tillgång till Mithril etc. Man bör dock veta att alverna tillverkade vapen långt innan denna metall upptäcktes. Jag gissar att dessa vapen inte gjordes av järn.

Jag tycker att alverna är ovanligt välbalanserade i Mundana jämfört med många andra fantasyrollspel.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Falskt

Uppenbarligen så kommer den stolta vältränade riddaren från Soldarn vara mycket "bättre" än en nordasharisk bonde. När jag säger "bättre" nu menar jag siffermässigt. Detta betyder inte att Riddaren är mer intressant att spela än den nordashariska bonden.

Exakt. Men hur mycket sanning det än må ligga i ovanstående så finns flertalet "rollspelare" (koboldister) som vägrar förstå detta. "Näää, vad faan, han fick misslyckad karriär, honom kan jag fan inte ha ju!"


Men det här går inte att jämföra med hur bra olika raser är. En bonde kan helt andra saker än en riddare - om man vill spela en krigare och får en bonde så är det klart man blir sur.

Om man slår fram karaktärerna helt slumpmässigt så kommer en del av dem förstås bli mycket bättre än de andra (och vill man som spelare ha jämnbördiga karaktärer kommer man vara sur på spelledaren).

Men om spelare 1 väljer att spela alv för att det passar honom och han tycker om det, medan spelare 2 spelar människa av samma anledning, varför får då spelare 1 en kompetentare karaktär än spelare 2 (antag samma yrke)?

Fördelar ska uppvägas av nackdelar, och "svårspelad" är inte en nackdel, det är ett karaktärsval!

/Henrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spelbalans my ass!

"Fördelar ska uppvägas av nackdelar"

Sez who? Var sjutton i Svea Rikes Lag står det skrivet att alla rollspel måste ha spelbalans, så att fördelar uppvägs av nackdelar? Hallå liksom! Vi spelar inte Monopol! Vi har inte behov av att alla spelare inkasserar exakt en pjäs och 2500 kronor från Banken vid spelets start!

Dessutom är det en ofrånkomlig egenskap av de tämligen komplexa regler vi har att det finns kryphål som gör det möjligt att utnyttja regelverket till sin fördel. Hade vi täppt igen 30-extra-enheter-om-rollpersonen-är-100+-år-hålet (vilket IMHO bara hade lett till fler frågor och klagomål - ett av gnällen på DoD var just att en 567 år gammal alv lärde sig exakt lika mycket som en 23-årig människa) så hade ett annat kryphål letats upp.

Som ett exempel: vet ni vilken den absolut farligaste krigaren som man kan göra i DoD4 är? En ankmentalistmagiker, med minimalt i alla grundegenskaper utom normal INT och hög PSY, och där så många BP som möjligt görs om till EP, för vilka man köper besvärjelserna Osynlighet, Järnhud och någon lämplig anfallsbesvärjelse, till exempel Vässa. Det går inte att träffa ankan, det går inte att skada ankan, och han kan utan problem få in en träff som får en rese att flyga halvvägs över Altor. Och detta i ett system där alla rollpersoner börjar med exakt lika många BP, dvs exakt lika förutsättningar.

Medan vi ändå talar om DoD, när jag gjorde min favoritrollperson Missne och hade ploppat ut färdigheter färdigt så satt jag med ca 80 oanvända EP som jag inte kunde använda. Det fanns inga fler färdigheter som det var trovärdigt att hon skulle ha, taket var nått på de som hon var bra på, och det fanns inget skäl till att anta att hon skulle vara bäst på en massa andra saker heller.

Det var någonstans i det läget som jag insåg att spelbalans är ett koncept som inte hör hemma i rollspel. Det som spelar roll är hur kul rollpersonen är att spela, och den enda balansen som man ens bör tänka på är att alla spelarna har lika skoj. Vad tärningarna utfaller på, vad summan av alla siffrorna är, och hur summan förhåller sig till övriga spelares siffersummor, betyder faktiskt inte ett jota i det sammanhanget. Det är inte skoj för spelaren med den stolte riddaren att hans rollperson är lika mesig som en piga, och jag tvivlar på att det egentligen förgyller dagen för spelaren med pigan om dennes rollperson kan spöa skiten ur en riddare.

Nä, fram för mer orättvisa rollspel!
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Spelbalans my ass!

"Fördelar ska uppvägas av nackdelar"

Sez who? Var sjutton i Svea Rikes Lag står det skrivet att alla rollspel måste ha spelbalans, så att fördelar uppvägs av nackdelar? Hallå liksom! Vi spelar inte Monopol! Vi har inte behov av att alla spelare inkasserar exakt en pjäs och 2500 kronor från Banken vid spelets start!


Sorry. Jag skrev inte vad jag tänkte. Det var min (och många andras) personliga uppfattning. Dessutom stämmer inte monopolexemplet alls på det jag skrev. "Du kan välja att få två pjäser om du startar med 1500 kronor" hade varit korrekt däremot.

Dessutom är det en ofrånkomlig egenskap av de tämligen komplexa regler vi har att det finns kryphål som gör det möjligt att utnyttja regelverket till sin fördel. Hade vi täppt igen 30-extra-enheter-om-rollpersonen-är-100+-år-hålet (vilket IMHO bara hade lett till fler frågor och klagomål - ett av gnällen på DoD var just att en 567 år gammal alv lärde sig exakt lika mycket som en 23-årig människa) så hade ett annat kryphål letats upp.

Just den biten klagade jag faktiskt inte på...

Som ett exempel: vet ni vilken den absolut farligaste krigaren som man kan göra i DoD4 är? En ankmentalistmagiker, med minimalt i alla grundegenskaper utom normal INT och hög PSY, och där så många BP som möjligt görs om till EP, för vilka man köper besvärjelserna Osynlighet, Järnhud och någon lämplig anfallsbesvärjelse, till exempel Vässa. Det går inte att träffa ankan, det går inte att skada ankan, och han kan utan problem få in en träff som får en rese att flyga halvvägs över Altor. Och detta i ett system där alla rollpersoner börjar med exakt lika många BP, dvs exakt lika förutsättningar.

Fel i systemet - besvärjelserna är uppenbarligen för bra för sin kostnad. Och inte heller något jag klagat på i Eon.

Medan vi ändå talar om DoD, när jag gjorde min favoritrollperson Missne och hade ploppat ut färdigheter färdigt så satt jag med ca 80 oanvända EP som jag inte kunde använda. Det fanns inga fler färdigheter som det var trovärdigt att hon skulle ha, taket var nått på de som hon var bra på, och det fanns inget skäl till att anta att hon skulle vara bäst på en massa andra saker heller.

Det är ett personligt val. Du ville inte ha en bättre karaktär en så, alltså sa du stopp. Men det betyder ju att någon annan karaktär kan tänkas kunna allt du kan - fast bättre! Ganska tråkigt om man inte vill spela ett påhäng.

Det var någonstans i det läget som jag insåg att spelbalans är ett koncept som inte hör hemma i rollspel. Det som spelar roll är hur kul rollpersonen är att spela, och den enda balansen som man ens bör tänka på är att alla spelarna har lika skoj. Vad tärningarna utfaller på, vad summan av alla siffrorna är, och hur summan förhåller sig till övriga spelares siffersummor, betyder faktiskt inte ett jota i det sammanhanget. Det är inte skoj för spelaren med den stolte riddaren att hans rollperson är lika mesig som en piga, och jag tvivlar på att det egentligen förgyller dagen för spelaren med pigan om dennes rollperson kan spöa skiten ur en riddare.

Nej, men ganska många tycker det blir tråkigt när riddaren dessutom är bättre på "pigsysslor" än vad pigan är. Vilket är problemet med obalanserade raser.

Själv har jag inget problem med att alver i Eon får bättre värden och lite mer färdigheter. Problemet är att de får de utan att betala för det. Om man tog bort den alviska förmågan att märka när någon iaktar dem (som jag anser är helt ologisk iaf.) så skulle de ha en nackdel som uppvägde alla fördelar.

/Henrik
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Spelbalans my ass!

Fel i systemet - besvärjelserna är uppenbarligen för bra för sin kostnad. Och inte heller något jag klagat på i Eon.

(Har inte så mycket med tråden att göra... men ändock)
Detta är ett generellt problem i de spel som strävar efter balans mellan krigare och magiker, eller magiker mot resten (typ EON, EDD etc...). Magin lyckas på nå't sätt bli för bra hur man än gör.
I spelsystem där konstruktörerna inte strävar efter balans, tex. Ars Magica, Mage etc... är inte detta något problem då obalansen redan från början är klargjord.


Själv har jag inget problem med att alver i Eon får bättre värden och lite mer färdigheter. Problemet är att de får de utan att betala för det. Om man tog bort den alviska förmågan att märka när någon iaktar dem (som jag anser är helt ologisk iaf.) så skulle de ha en nackdel som uppvägde alla fördelar.

Är inte detta lite av en "kantboll", som Krille (och du själv för den delen) var inne på. Framgångsslagen har en större betydelse än ras.
Eftersom tärningar slås för grundegenskaperna är det rätt mycket slump som avgör hur dessa blir. Med hjälp av mera slump avgörs om karriären är framgångsrik etc...
I detta stadium i karaktärsskapandet avgörs rätt mycket m.a.p hur många enheter spelaren kan placera ut.

Dessutom ogillar jag uttrycket "betala för det" eftersom jag då kommer att tänka på GURPS. /images/icons/sick.gif

Alver, Dvärgar, Människor och Tiraker är olika och har olika förutsättningar. Ta inte bort det som gör dem speciella i en strävan efter en rättvisa som inte bör finnas.
För det är väl inte enbart alver som är problemet eller?
Hur är det med Dvärgar, Kraggbarbarer, Tiraker...?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Spelbalans my ass!

(Har inte så mycket med tråden att göra... men ändock)
Detta är ett generellt problem i de spel som strävar efter balans mellan krigare och magiker, eller magiker mot resten (typ EON, EDD etc...). Magin lyckas på nå't sätt bli för bra hur man än gör.
I spelsystem där konstruktörerna inte strävar efter balans, tex. Ars Magica, Mage etc... är inte detta något problem då obalansen redan från början är klargjord.


Inte helt generellt. I Eon är det väldigt svårt att skapa en magiker som kan spöa en riktig krigare i närstrid (såvida man inte bränner alla valfria poäng på stridsfärdigheter...). Det är till och med svårt på avstånd, om man inte kan använda indirekta besvärjelser som krigaren inte kan svara på.

Är inte detta lite av en "kantboll", som Krille (och du själv för den delen) var inne på. Framgångsslagen har en större betydelse än ras.
Eftersom tärningar slås för grundegenskaperna är det rätt mycket slump som avgör hur dessa blir. Med hjälp av mera slump avgörs om karriären är framgångsrik etc...
I detta stadium i karaktärsskapandet avgörs rätt mycket m.a.p hur många enheter spelaren kan placera ut.


Jag har faktiskt aldrigt spelat Eon med helt slumpmässigt skapade karaktärer, jag avskyr att få en menlös karaktär bara för att jag slår dåligt. Men det är korrekt att om man slår fram allt spelar rasmodifikationer väldigt liten roll.
Det hindrar ju inte att en alv kommer ha större chans att bli lyckad än en människa.

Dessutom ogillar jag uttrycket "betala för det" eftersom jag då kommer att tänka på GURPS.

Tja, kan du komma på något bättre uttryck? "Offra för det" skulle väl fungera iofs.

Alver, Dvärgar, Människor och Tiraker är olika och har olika förutsättningar. Ta inte bort det som gör dem speciella i en strävan efter en rättvisa som inte bör finnas.

Människorna är det vanligaste folkslaget. Varför, om alla andra raser bara är bättre?
Och dessutom, varför är det bara fördelar som gör raser unika, kan inte nackdelar göra det? Blir alver mindre unika för att deras "ögon-i-nacken"-fördel blir en nackdel istället?

För det är väl inte enbart alver som är problemet eller?
Hur är det med Dvärgar, Kraggbarbarer, Tiraker...?


Dvärgar är minst lika "fel" som alver, men jag känner väldigt få som spelar dvärgar så jag har inte läst på så mycket om dem. Argumentationen skulle vara ungefär densamma iaf.

Kraggbarbarer får ganska så maffiga nackdelar om man skapar dem "enligt reglerna" (marginell rustning, inga avståndsvapen, ingen sköld, bara färdigheter för att röja i bergen...) men om någon bara använder det för att maxa (typ, Kragg i plåtrustning) då skulle jag säga "fusk".

Tiraker anser jag ha tillräckligt med nackdelar. Att de behöver dubbelt så mycket mat är redigt jobbigt. Sen skulle jag ge Tiraker en hel del plus på AGG. En Frakk-Trukh med mindre än 15 i AGG är onaturligt. En Marnakh-Gurd kanske skulle komma undan med 8-10...

/Henrik
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Kvantitet - kvalitet

Människorna är det vanligaste folkslaget. Varför, om alla andra raser bara är bättre?

Därför att de är flest?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Spelbalans (långt?)

Inte helt generellt. I Eon är det väldigt svårt att skapa en magiker som kan spöa en riktig krigare i närstrid (såvida man inte bränner alla valfria poäng på stridsfärdigheter...). Det är till och med svårt på avstånd, om man inte kan använda indirekta besvärjelser som krigaren inte kan svara på.

OT... jag vet, men jag framhärdar lite här ändock.
Du gör en korrekt iaktagelse, men klyver hår lite här. Slutresultatet. Dvs att krigaren faller och magikern står kvar kan uppnås i EON.

Effekten 'Skimmer' är fruktansvärd för anfallaren.
Tänk dig ett 'Skimmer' av fjärde magnituden...
Anfallaren har +Ob4T6 på sina närstridshandlingar och kommer att inleda sitt anfall på Ob7T6 i bästa fall.
Den är lika otäck för försvararen förvisso, men magikern svarar inte på anfallet med närstridsattack, utan med magi. Magi påverkas inte av 'Skimmer'.
Detta är en "patentvinst" för magikern. Koboldiskt så in i bomben, men fullt möjligt.
Alternativt kan man använda 'Blända' med hög magnitud (typ 4) och ta fram sitt trogna kortsvärd (med effekten 'Skärpa' provisoriserad och av fjärde magnituden) och hugga ner anfallaren. Eller varför inte 'Blixt'. Detta är inte alls omöjligt.


Jag har faktiskt aldrigt spelat Eon med helt slumpmässigt skapade karaktärer, jag avskyr att få en menlös karaktär bara för att jag slår dåligt. Men det är korrekt att om man slår fram allt spelar rasmodifikationer väldigt liten roll.
Det hindrar ju inte att en alv kommer ha större chans att bli lyckad än en människa.


Jag måste säga att jag inte heller gillar helt slumpmässig karaktärer. Ofta har jag en komplett och ganska lång bakgrundshistoria klar när jag kommer till spelbordet. Därför är processen att rulla tärning endast jobbig. Tyvärr är jag ganska ensam om detta i min grupp, så jag får leva med att tvingas rulla tärning.
När det gäller lyckad eller inte så håller jag delvis med dig, och delvis emot. Jag håller med om att en rollperson som lyckas med alla sina framgångsslag är definitionsmässigt mer lyckad. Men det kan också vara väldigt stimulerande att spela en misslyckad individ. En mot samhället förbittrad individ, som försökte bli krigare men inte dög och var tvungen att lära sig något annat. etc...
Lycka och framgång mäts inte helt i grundegenskaper och färdighetschanser. Man måste också välja när olika färdigheter appliceras och när de inte appliceras. Det är också en stor framgångsfaktor.


Tja, kan du komma på något bättre uttryck? "Offra för det" skulle väl fungera iofs.

Hehe... inte så mycket ordvalet som andemeningen. Jag ogillar den universala "Justitian" som väger och mäter alla och ser till att alla har fått lika mycket godis på Lördagkväll. I GURPS startar alla med lika förutsättningar och köper grundegenskaper och färdigheter. Att vara alv räknas som en fördel och bryts ner till trista siffror ("Night vision är värt 20p" etc...)


Människorna är det vanligaste folkslaget. Varför, om alla andra raser bara är bättre?

"They breed like Orchs eh?" hehe.... Det är nog så att människan är väldigt bra på att anpassa sig efter de förutsättningar som finns. Människan kan leva på ett mycket bra och effektivt sätt i de flesta terränger (inte alla dock). Naturen (läs spelkonstruktörer) tenderar att skapa miljöer som gör det "lätt" för människan att överleva.
Alver bor i skogen och dvärgar i bergen och människan lite överallt utom just i skogen och bergen. Alver fungerar mycket dåligt i annan terräng än skogen (ur levnadssynpunkt nu!). Det samma kan sägas om dvärgar utanför bergen.
Tiraker tenderar att vara för ensidiga för att kunna skapa en dynamisk kultur som krävs för att kunna överleva i stora antal i många olika miljöer. De känns lite inflexibla. Men jag kan ha fel...


Och dessutom, varför är det bara fördelar som gör raser unika, kan inte nackdelar göra det? Blir alver mindre unika för att deras "ögon-i-nacken"-fördel blir en nackdel istället?

Men jag tycker att de har nackdelar. Nackdelarna ligger väl inte på det fysiska planet så mycket som på det mentala. Det är därför alver är så svårspelade eftersom man som spelare själv måste sitta och göra sin rp sämre utan påkallan av tärning. Om en individ är sur och irriterad för det mesta så kommer denna att få ett svårt liv i det mänskliga samhället. Det är i mitt tycke en nackdel.

Nu kan jag vara helt fel ute (har hänt ofta tidigare), men jag trodde att "Ögon-i-nacken" fungerade åt bägge håll, dvs att om en alv tittar på en männsika/dvärg eller tirak så drabbas dessa av samma krypande känsla. Detta borde göra folk irriterade (det skulle göra mig irriterad), och sålunda behandla alver lite sämre generellt. Detta i kombination med "dåligt humör och cynisk" kan leda till ganska laddade situationer misstänker jag.
Jag gissar bara här.

Skulle inte en väg frammåt vara att spela upp alvernas nackdelar och gör dem mer tydliga. Tala med de som spelar alver och se till att de är cyniska och sura och låt slp reagera på deras spelsätt.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Ögon i nacken

"Nu kan jag vara helt fel ute (har hänt ofta tidigare), men jag trodde att "Ögon-i-nacken" fungerade åt bägge håll, dvs att om en alv tittar på en männsika/dvärg eller tirak så drabbas dessa av samma krypande känsla. Detta borde göra folk irriterade (det skulle göra mig irriterad), och sålunda behandla alver lite sämre generellt. Detta i kombination med "dåligt humör och cynisk" kan leda till ganska laddade situationer misstänker jag."

Du har helt rätt, det fungerar åt båda håll. Andra raser känner när de är iakttagna av en alv. Det finns dock ett fåtal alviska magiker som lärt sig träna bort denna förmåga.
 
Top