Nekromanti ob?

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Använder man i något rollspel obt4 eller någon annan tärning än en t6?<p><hr></blockquote><p>Det enda jag vet är OED100 i Rolemater. OE står för "open ended"... Fast jag har inte hunnit läsa ALLA rollspel än...

/Honken!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Western?

...har väl en obT20 (d.v.s: om du slår 20, slå om med +20)

jag har för mig att det finns något liknande i rolemaster och merp/SRR för T100.

I.o.f.s skiljer sig dessa mekaniker rätt mycket från obT6, men de är obegränsade.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Rolemaster T100
MERP T100
Western T20

Är inte otänkbart att även T10 kan förekomma, men det känner jag inte till, fast då har jag inte heller så många utrikiska rollspel i min ägo.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är inte otänkbart att även T10 kan förekomma, men det känner jag inte till, fast då har jag inte heller så många utrikiska rollspel i min ägo."

Man behöver inte sticka utrikes för det: Västmark har regeln om 9, som säger att slår man 9 så ska man slå en tärning till och lägga till den. Repeteras ad nauseam eller tills man inte slår nio längre, vilket som kommer först.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,480
Location
Stockholm
Cyberpunk 2020...

...har "ob"t10, fast de kallar det inte ob utan perfekt slag. Vid 10 slår man igen och lägger till resultatet.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Deadlands!

I deadlands använder du T4, T6, T8, T10, T12 och T20. Samtliga är obegränsade på det viset att får du högsta möjliga resultat på tärningen (kallas 'ess') så slår du en till tärning av samma sort och adderar den till den förra tärningen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I TORG har man en obegränsad T20 på så sätt att om man slår 10 eller 20 slår man om och lägger till. Detta är dock begränsat till "possibility-rated" varelser som har den relevanta färdigheten - varelser som där endast det ena gäller får bara slå om på 10, och folk som varken är possibility-rated eller har färdigheten i fråga får inte slå om alls.

Masterbook använder ett obegränsat 2T10-slag, där varje tia slås om och läggs till, under förutsättning att man har färdigheten.

I Ars Magica har man tre sorters slag på T10:
<UL>
<LI>Simple die: en helt vanlig T10, genererar ett tal från 1 till 10.
<LI>Stress die: Slå T10. Om du slår 0/10 har du med största chans misslyckats, och du får dessutom slå en hoper T10:r till beroende på omständigheter, och om någon av dessa blir 0 har du fumlat. Om du slår 1, slå om och dubbla. Om du slår 2-9, behandla som vanligt. På omslagen gäller att 0 räknas som 10, och slår man ytterligare en etta slår man om och dubblar igen (x4, x8, x16 o s v).
<LI>Quality die: Som Stress die, men 0 räknas som 10 i stället för att fumla.
</UL>

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Verjigorm_UBBT

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
12
Earthdawn

Det fungerar precis likadant i Earthdawn, du använder oxå D4, D6, D8, D10, D12 och D20, och slår du högsta resultatet med den tärningen oxå så får du fortsätta att slå bonustärningar.



Verjigorm, hunter of great dragons
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
LoL Ly PoP [NT]

fnizz!



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 
Top