Nekromanti Ob slag

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Är det lite halv konstig, om någon tappar nåt lite tungt på nåns fot och då slår offret med nån Ob1t6 och då får en hel jäkla massa sexor och femor. helt plötslig dog han av att han kompis tappat ett skriv bord på hans fot. Det tycker jag är helt orealistiskt.

annars tycker jag att Ob systemet är bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det lite halv konstig, om någon tappar nåt lite tungt på nåns fot och då slår offret med nån Ob1t6 och då får en hel jäkla massa sexor och femor. helt plötslig dog han av att han kompis tappat ett skriv bord på hans fot. Det tycker jag är helt orealistiskt."

Sannolikheten för det är inte hög. Det kan dock hända, även i verkligheten.

För knasiga olyckshändelser, betrakta följande verkliga fall:

* Förra sommaren så blev en fullt frisk fyrtiosexårig svensk kvinna omkullknuffad av två rånare. Hon bröt höftbenet och dog.
* Min farbror fick ett 15mm långt stålsplitter genom ögat och in i hjärnan. Han lever än idag.

Liksom, skador är oförutsägbara i sin natur. Sannolikheten att man dör av fjösskador är inte hög, men den finns. På så sätt liknar den sannolikheten att dö av Ob1T6 i skada i Eon - den är inte hög, men den finns.
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Förra sommaren så blev en fullt frisk fyrtiosexårig svensk kvinna omkullknuffad av två rånare. Hon bröt höftbenet och dog.
shit!!!

okay då jag fattar!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Vidare så kan man helt enkelt ignorera de riktigt små skadorna om man anser att oturen är väldigt påtaglig. Som idag när vi spelade...
Hamnade i strid mot en Trukh. Höll på att bli mos men till slut så fick vi ordning på tärningsslagen och allt annat.
Fast min RP fick en mosad arm och det blir troligtvis inga svärdsspel för honom. Men det har jag inte heller tänkt :gremgrin:
 

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Vad jag finner osannolikt...

...är att en Tomte (Monster & Varelser, sid 45) kan kasta en Liten sten på foten och döda dig. Jag kan direkt säga att det är inte en chans i Hedekas att du dör av en liten sten på foten...
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Vad jag finner osannolikt...

Inte sett Kiss of the dragon?
Kan det inte finnas en sådan punkt på foten eller?
 

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Re: Vad jag finner osannolikt...

Vi snackar Liten sten. Liten sten. Smaka på ordet "Liten sten". Ifall du har skor av Tunnplåt så tror jag knappast att du får en skada... Nu är inte chansen stor, men den finns, vilket stör mig oerhört.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Håller med, en av spelarna i min grupp slog ett grottroll på foten med sin Binderakk-hammare och grottrollet dog!

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Ob slag (OT)

När är svärdsspelen egentliget? Har inte läst boken men funderar på att köpa den; är den värd priset?
Och vilka färdighetsvärden har fienderna? Funderar på att dra igång en kampanj som baseras på detta...
Och förresten, det viktigaste av allt: vad är det för moment i tävlingen?
Tack för alla svar som jag hoppas kommer.

Mvh Victor Palm

I'll be back
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Ob slag (OT)

Boken är jävligt bra, köp den. IMHO bättre än Drakväktar böckerna.

Färdighetsvärdena... ujuj... Hårda grejer. Kvalen lär inte va så svåra med lite tur (Bardsson Kämpe har väl kanske en 15-16), men grundomgången. Emrynn Loso'i är med. Och han vinner inte. Thalamurs främste svärdsman! Ärkefjollan Ivian, ett par cirefaliska klingmästare, en Learam som äter faliska klingmästare till frukost men framstår som en amatör, Thism's främste fäktare....

Jo du, själva svärdsspelen är inget man kommer lånt i utan en rejäl ovanlig, eller en unik stridskonst, en massa färdighet i det (ta en vapenmästare, sätt allt på Stridskonsten, och de valfria på Undvika och du kanske kommer med till kvartsfinal).
Men, problemet är, skulle du vara så skicklig att du vinner svärdsspelen skule du få en massa folk som vill att du tränar dom efter dig också... Och det är inte roligt (jag skulle nog låta dig slå en 5-10 slag på Kontakter, alla påhäng)

Tävlingens moment: Kvalomgång för att få fram 8 icke-inbjudna, sedan grundomgång, 16-dels final, 8-dels, kvarts, semi och så final.
Allt är vanliga dueller, First Blood vinner. Inga rustningar.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Vad jag finner osannolikt...

Han kanske tappar balansen och faller och slår sig när han blir träffad av stenen, bryter höftbenet och dör som den där friska kvinnan. Man kan enkelt räkna både skadaverkan från tomtenssten som summan av skadan av stenen och fallskadan när/om man ramlar.

Det går jämt att tolka reglerna så att dom blir sannolika, använd huvet bra vetja ! :gremwink:

/Naug
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Ob slag (OT)

Vad, har de bästa kämparna typ 30 i en unik stridskonst o 25 i Undvika? Eller kanske ännu mer?

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Vad jag finner osannolikt...

Vi snackar Liten sten. Liten sten. Smaka på ordet "Liten sten".

...och i så fall bör skadan begränsas till 1T6-något, räknat i antal poäng Smärta. Inga Ob-slag, och inte egentliga skadevärden...
Vill Du ändå ha Ob i ALLA slag, så kan Du ju fortfarande slå Ob1T6-något, räknat i antal poäng Smärta. Då kan inge dö, men fortfarande bli medvetslös...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Svärdsspelsspoiler & nivåer

Vad, har de bästa kämparna typ 30 i en unik stridskonst o 25 i Undvika? Eller kanske ännu mer?

Jag skulle säga att den bäste (enligt mig Emrynn, som åker ut på grund av otur/stolthet) kanske kommer upp i nivå 30.

Herr Ivian sägs ha ungefär nivå 25 i 'stridskapacitet' i 'Riddaren', vilket jag skulle kunna sätta på hans stridskonst.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Jag hänvisar till den grå rutan i övre högra hörnet på sidan 11 i regelboken (Eon 2).

Ifall det kommer en tomte och slänger en valnöt på dig så behöver du inte slå någon skada (man kanske kan kolla ifall den träffar huvudet eller något sådant och i så fall slå skada...)

Reglerna är ofta goda tjänare, men mycket dåliga herrar. (Johanversion av ordspråk)
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Slår SL de flesta slagen så kan man ignorera en sådan sjuk sak. Dör karaktären på ett opassande sätt vid ett opassande tillfälle så anser jag att det inte är kul att spela. Gör man en kampanj och får börja om flera gånger för att man tappat ett skrivbord på foten, så tappar man lite av känslan. [Min åsikt]
 
Top