Nekromanti Ob-slag på TI-82 räknare

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag skulle behöva lite hjälp med att programmera ett ob-slag program på min TI-82 miniräknare. Jag har en kompis som har gjort det med sin TI-83 men han använde då en funktion som jag tror hette randNT, och den finns tydligen inte på TI-82 så jag kunde inte kopiera hans kod.

Men när jag sökte lite i forumet så hittade jag ett gammalt inlägg där en person påstod att han använde sin TI-82 till att slå ob-slag, så jag antar att det alltså ändå går att fixa. Så om nån har en TI-82 och vet hur man får ett ob-slags program att fungera, så skulle jag vara mkt tacksam över lite hjälp.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
OBT6, Ti-82-style!

PROGRAM:OBT6
:0->D
:For(I,0,A)
int(rand*B)+1->C
:If C=B
:Then I-2->I
:Else
:D+C->D
:End
:End
:Disp D

För användning, spara antalet tärningar i A, och tärningsstorleken i B; kör så det ryker. Önskas felsökning, tryck in ett "Disp C" innan If-satsen för att se enskilda tärningsresultat.

Obs:

-> betyder "STO" knappen (ovanför on)

=-tecknet hittar du under "TEST" (shift+MATH)
int finns under MATH-NUM, rand under MATH-PRB
Disp ligger under PRGM-I/O
Resten ligger under PRGM-CTL

Hopsvängt på ca en kvart efter jag fick tag i manualskrället...

SP
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Tack så mycket för hjälpen! :gremsmile:

Jag har fått till det som det ska vara enligt din uppställning. En liten sak är jag dock lite fundersam över, nämligen att om jag skriver in Disp C för att se alla tärningsslagen så ser man att den alltid slår en tärning för mkt. Detta rättar man väl enkelt till genom att skriva in en tärning mindre än man avsåg redan från början, men jag undrar ändå över varför det blir så?
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Förmodligen för att jag klantat mig med for-satsen. Byt ut nollan mot en etta, så löser det sig.

SP
 
Top