Nekromanti Oavsiktligt fåniga spontannamn

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Hepp, en fluff-tråd till...

Vilka oavsiktliga tabbar har ni gjort när spelarna frågar en SLP: 'Vad heter du då?'

Jag kommer fn bara på en - alven Anotheriel kändes som ett jättebra namn, tills en spelare påpekade, jaha, det är en till alv eller?

// Härolden, analfapet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag har någon gång kommit på namnet "Dirk" on-the-fly, men precis innan jag sade det så kom jag på att det var ett vapen så jag bytte ut i:et till ett o istället.. Tänkte inte på att "Dork" var ett ännu sämre namn.. :gremsmile: Numera har jag inte dessa problem för jag skriver alltid upp en massa namn innan jag sätter igång, som jag kan slänga in när jag improviserar fram gubbs.. Jag lär mig av misstagen.. :gremsmile:

Däremot så har jag misslyckats med att förställa rösten.. Antingen göra rösten för krävande så att jag var tvungen att överge den för att inte förstöra rösten, men det värsta var ändå när jag råkade omforma min röst till att låta som Robert Gustafssons karaktär när han härmar... uhm... blomkillen.. "Hej och välkommen till Mitt hem och min trädgård."

/Han som hade svårt att koncentrera sig efter han börjat med den rösten, för han skämdes verkligen över att han använde den
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Avsiktligt fåniga (spontan-)namn [ANT]

En medveten omskrivning jag minns är Havean Iceday.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Anotheriel kändes som ett jättebra namn, tills en spelare påpekade, jaha, det är en till alv eller?
Ha ha! Framtida klassiker!

"Finkel och Spånken" är väl mina sämsta improviserade namn, jag var väl törstig eller nåt vid tidpunkten. Men Anotheriel spöar ju alla, det namnet var grymmast.

/Rising
fortsätter flina...
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Re: Avsiktligt fåniga (spontan-)namn [ANT]

Jag har ett ännu värre anagram som jag använde på en riddare i eon.

Theodyn Laenon
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Vi hade en spelare i gruppen som vägrade att döpa sin rollperson. Han spelade en alv i chronopia och vädjade om att få vara anomnym. Sagt och gjort Anonym blev hans namn. Utalas Annånymm.

Sedan känner jag mig trög. För jag fattar inte det roliga i namnet Anotheriel, inte mer än another iallafall?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Värdshuset... ANT

... "Den Grå Tarmen" fick en av mina spelare plötsligt reda på att hennes rollperson befann sig i.

Menvafan, ni i min spelgrupp som läser det här, är det inte dags att släppa det där nu? Jag har bättrat mig och... och... det är inte alls lika roligt längre... :gremblush:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag spelar Sorcerer just nu, i en setting på island. Kollade på en lista över lite olika namn ( www.gaminggeeks.org) och ett stod ut, Gylfi. Efftersom det låter som gylf, vilket man genast härleder ned till de nedre regionerna valde jag inte det namnet. När jag sedan skulle komma på ett namn till min farfar så blev det helt oavsiktligt Gylfi han fick heta. Och ja, jag spelar alltså och spelleder inte. Fast Sorcerer är ju ett narrativistiskt spel och är alltså samberättande, så spelarinflytandet är ju lite större. Men det spelar ju ingen roll här.

Det blir ganska oseriöst ibland nu när han heter Gylfi, vilket väl kanske inte riktigt var meningen.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Avsiktligt fåniga (spontan-)namn [ANT]

Jo, det var det som var kul. Anotheriel = another-iel. Ha ha.

Nu känner jag mej korkad istället. Vad var det med Theodyn Laenon?

// Härolden
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Avsiktligt fåniga (spontan-)namn [ANT]

Jag tyckte det minsann var kul.. :gremsmile: *tröstar*

"Laenon".... Lennon.. Fast anagram (grekiska: anagramma - kasta om?) är när man kastar om bokstäver så att det blir ett annat ord men jag antar att Glueball bara tänkte lite fel..

/Han som först trodde namnet Laenon antydde något med Eon först och att roligheten låg i det

<FONT SIZE=1>[edit] Fast det var nog inte Lennon.. Äh, dumma mig.. Schysst anagram men ursvårt att komma på..</FONT>
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Avsiktligt fåniga (spontan-)namn [ANT]

Jo, ditt namn var komiskt. Och oavsiktligt, medan våra var gjorda med avsikten att roa... :gremcrazy:
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Ett par och en skummis

Skumt, för nästan exakt samma sak hände mig med. En chronopisk alv som saknade namn. Vi spelade inte i samma grupp, tror du? :gremsmile: Fast anledningen var snarare att spelaren inte vill använda något namn han kom på, av någon mystisk anledning, så han fick helt enkelt heta... Åke. Ett synnerligen opassande namn på en ceriasalv med warlock som yrke.

När han väl kom på ett namn efter något halvår, så hette han fortfarande Åke hälften av gångerna, och sitter man och snackar nostalgi, ja, då är det fortfarande Åke som dyker upp innan Macarog ("Makaron?" Javisst, ännu en som låter lite på gränsen till löjligt...)

Minns ett par andra namn som blivit något märkliga.
Vapenhandlaren Gordon Scento.
Den högländska brödefterrätten stolpioler..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hummm, låt mig tänka efter lite...
Tror att mitt mest udda var min karaktär till SW, han hette Sing-Song... Fråga mig inte vart eler hru jag kom på det.. Det bara blev så, av nån anledning.. :gremgrin:

/ Johan K, som skall ner i källaren & leka cykelmekaniker...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Jag spelade förr med en spelledare med värdelös fantasi. Kampanjen utspelade sig på en bördig ö med mycket jordbruk. Vi träffade alltså många bönder. Dessa böncer visade sig heta "Bengt" allihop. Ja, allihop. Varje gång vi fråga någon vad han hette, så hette han Bengt. Kvinnor tror jag inte det fanns några. Dessutom, när vi fråga Bengtarna vad de odlade på sina bondgårdar så visade det sig vara gurkor.

En ö fylld med Bengtar som alla odlar gurkor. Sedan dess har inte jag spelat med denna spelledare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Oavsiktligt fåniga spontannamn [Helt OT]

En ö fylld med Bengtar som alla odlar gurkor.
...låter som en oas i Östturkestan. Fast där hade alla hetat "Özgul" istället.

- Ymir, fast nej, där odlar de bomull och vete också.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Men det där låter ju inte seriöst på en enda fläck.. och det kanske var meningen också?

Låter inte helt konstigt i mina öron, har själv spelat liknande grejor. På skoj alltså.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Kortfeting

När jag spelleder DOD6 öppnar jag varje spelmöte med att berätta om en liten stuga där spelarna får spela barn och stugans gamla gubbe berättar sagan om rollpersonerna. En gång valde då gubben att ge rollpersonerna epitet. Den korta och korpulente havsvargen i spelgruppen kallades fetkorting och dvärgen i spelgruppen kallades kortfeting. Det resulterade i goda skratt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Det var tänkt att vara en seriös kampanj, vilket säger en hel del om denna spelledares ambitionsnivå och talang. Dessutom var sånt här inte ovanligt för honom. Det var snarare normen för hans spelledande.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Kortfeting

Haha, det var ju helskönt. Måste jag sno till nån kampanj; om inte annat får spelarna nåt slags uppfattning om vad folk egentligen tycker om deras små påhitt...

// Härolden
 
Top