Ah, men det är ju precis det här jag syftar på. Hur kommunicerar du detta "på ett ordekonomiskt sätt"?
Ungefär som jag beskrev det.
Från ett äventyr till Call of Cthulhu som jag spelledde för inte superlänge sedan nyligen sig en situation ungefär såhär:
Rollpersonerna har sökt spåren efter en person som leder dem till en övergiven gammal herrgård ute på landsbyggden, de söker igenom herrgården och hittar en grotta under. De går ner i grottan djupt under marken och kommer till en stor kammare med en avsats ner mot en djupare del i grottan.
När de kollar över avsatsen slår de ett slag mot
Viljestyrka, lyckas slaget ser de igenom illusionen och får se vad som verkligen finns där nere, misslyckas slaget så luras de av illusionen. Vid detta tillfälle så är det två spelare med varsin rollperson. Den ena lyckas med slaget, den andra misslyckas.
Den spelare som
lyckas ser:
Från avsatsen fortsätter grottan djupare, kanske 20 meter. Nere i djupet på klippväggen hänger en stor gråvitaktig polypliknande sak, kanske 10 meter i diameter. Den ser ut att sitta fast med tjocka pulserande utväxter som nästan liknar rötter, som en bisarr klängväxt eller enorm svamp som växer på väggen. Den ser ut att ge ifrån sig något sort blåaktigt bioluminiscent sken, nästan som månljus, och under den finns en stor pöl med ljusgrått tjockt slem eller olja. I oljan ser det ut som någon vagt människolikt krälar runt, men det är svårt att se vad det är härifrån. Denna spelare får slå ett Sanity-slag.
Den spelare som
misslyckas ser:
Nere i djupet finns vad som ser ut som en uppvärmd källa fyllt med klart vatten. Det stiger upp ånga från vattnet och märkliga svampar och underliga men vackra växter som växer runt om ger ifrån sig ett sken som får det att se ut som en blomstrande ökenoas som badar i månljus. Korgar med vad som ser ut som frukt står vid standen, och i vattnet verkar det vara någon som simmar. Denna spelare behöver inte slå ett Sanity-slag.
Syftet här var alltså att om spelarna slår olika så kommer de se olika saker, rollpersonen som misslyckas kommer alltså tro på illusionen men
spelaren kommer veta om att det denne ser inte stämmer då den andra spelarens rollperson ser något annat. Om båda hade misslyckats med slaget och sett illusionen så var tanken att det vore så pass orimligt sett till vart de befinner sig (djupt nere i en grotta under ett sedan länge övergivet hus där de redan sett massa skumma saker) och vad de överhuvudtaget gör där (letar efter en försvunnen person) att de skulle i vart fall väcka starka misstankar att det är något lurt på gång. I värsta fall hade de nog märkt det när varelsen nere i oljepölen försöker mata dem till polypen.
Jag vet inte om detta gjorde saker tydligare.