Nekromanti Nyx - Pedagogikhjälp

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag är väldigt nära att skriva klart Magneter och mirakel nu och i spelet ingår en ganska rejält omskriven version av regelsystemet Nyx. Jag är väldigt nöjd med hur reglerna i sig fungerar, det enda jag inte gillar är att vissa tycker att de är svåra att begripa. Det beror säkert delvis på att de är ganska abstrakta och inte vidare traditionella, men jag är säker på att det också beror på att jag beskriver dem dåligt.

Jag känner nu att jag gjort vad jag kan, ensam kan jag inte göra de här reglerna mer lättbegripliga utan att det börjar bli larvigt.

Därför behöver jag din hjälp!
Det handlar om att läsa och sätta sig in i regelsystemet och ha någon form av dialog med mig om hur beskrivningarna kan bli mer pedagogiska. Jag kan tänka mig vilken hjälp som helst, från folk med olika typ av rollspelsbakgrund.

Vad får du ut av det här då? Ja, till att börja med hjälper du förstås mig att publicera ett spel jag jobbat på de senaste fem åren. Utöver det får du en förhandstitt på delar av det samt nästa version av Nyx. Om jag har möjlighet att återgälda hjälpen vid ett senare tillfälle gör jag förstås gärna det också. Har du vägarna förbi Taipei kan jag även bjuda på mat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Laddade ner senaste NYX-PDFen.. för att kolla hur du skriver.

Hur omskrivet är det sen dess?

Tror en del av problemet är terminologin... det blir väldigt akademiskt ("Neutralisering av avdrag", "Aspektanvändning och balansering" och dylikt.. hur sexigt är det?). Spelet är välskrivet, men för distanserat.

Sen behöver texterna stuvas om en aning, delas upp i fler stycken, och lite annat pill.

Bläddrade i mina amerikanska indie-böcker (som dogs, sorcerer med flera, jag har ett 20-tal), och det de flesta har gemensamt är att de alla har ett tajtare språk än svenska rollspel, är mer personligt skrivna, de är entusiasmerande på ett helt annat sätt. Ska man sälja på folk ett för dem ovant sätt att spela så måste man sälja det i texten. Man måste tänka "jaaa va coolt". Och det får inte kännas svårare än det är.

Och det kan inte bli larvigt.

Hjälper gärna till, men det jag kan göra kanske inte är det du är ute efter.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Den är ganska rejält omskriven och jag inbillar mig att det är betydligt bättre på den punkten nu, även om jag nog skriver lite så rent naturligt. Texten har genomgått flera omgångar av feedback och omskrivning sedan dess, så om du känner att du vill kika på det igen skulle jag bli väldigt glad! Hojta i så fall så skickar jag den till dig på stubben.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,542
Location
Fallen Umber
Arfert said:
Bläddrade i mina amerikanska indie-böcker (som dogs, sorcerer med flera, jag har ett 20-tal), och det de flesta har gemensamt är att de alla har ett tajtare språk än svenska rollspel, är mer personligt skrivna, de är entusiasmerande på ett helt annat sätt. Ska man sälja på folk ett för dem ovant sätt att spela så måste man sälja det i texten. Man måste tänka "jaaa va coolt". Och det får inte kännas svårare än det är.

Och det kan inte bli larvigt.
Jag tycker å andra sidan att Vincent Baker, Ron Edwards, Luke Crane m.fl. skriver väldigt påfrestande hurtfriskt och familjärt, så det lär handla en hel del om smak också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...klart det har med smak att göra.

Jag kan ju vara färgad av att jag jobbat med kommersiella texter och kommunikationsteori sedan länge, så jag tycker det är bra att man skriver så att folk kan ta till sig innehållet.

Sen ska man ju såklart fundera på hur man vill kommunicera med sin målgrupp, och val av funktionell målgrupp.

...skriver man ett spel och VILL inrikta sig mot en målgrupp bestående av i första hand killar mellan 18-28 som pluggar nåt teoretiskt, ja då kan man ju kanske ska vara rätt torr och akademisk.

Men personligen hatar jag det. Det är exkluderande.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag tycker å andra sidan att Vincent Baker, Ron Edwards, Luke Crane m.fl. skriver väldigt påfrestande hurtfriskt och familjärt, så det lär handla en hel del om smak också.
Ja, visst handlar det om stil! Jag skriver ju så vanligtvis, till och med när jag chattar. Däremot är det värt att fundera över, för det är nog lättare för mig att läsa pratiga texter än vad det är för... ja, de som gillar sådant... att läsa mina. Personlig stil är nog svår att ändra, men man kan ju bli medveten om det när man skriver.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,542
Location
Fallen Umber
Arfert said:
...klart det har med smak att göra.

Jag kan ju vara färgad av att jag jobbat med kommersiella texter och kommunikationsteori sedan länge, så jag tycker det är bra att man skriver så att folk kan ta till sig innehållet.

Sen ska man ju såklart fundera på hur man vill kommunicera med sin målgrupp, och val av funktionell målgrupp.

...skriver man ett spel och VILL inrikta sig mot en målgrupp bestående av i första hand killar mellan 18-28 som pluggar nåt teoretiskt, ja då kan man ju kanske ska vara rätt torr och akademisk.

Men personligen hatar jag det. Det är exkluderande.
Jag tror att chansen är rätt stor att ens målgrupp ser ut sådan, oavsett vad man kanske skulle önska. :gremsmirk: En viss sorts människor är överrepresenterade bland rollspelare, helt enkelt.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Förtydligande: personlig stil behöver inte vara pratig.
Va? Nej, det är klart att den inte behöver. Att skriva torrt och akademiskt är ju också en personlig stil, liksom vilket annat sätt att skriva på som helst som är det minsta personligt.
 
Top