Nekromanti [Nyx] Cthulhuid apokalyps, MC-gäng och kannibaler

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
I lördags spelade jag, Dimfrost, Haltageten och Vicotnik ett kort, improviserat scenario, i första hand för att testa nästa version av Nyx, men också för att spela i en kampanjvärld Dimfrost går och klurar på. I korthet handlar den om snar postapokalyps, bara några år efter kollapsen, som orsakats av att en främmande och cthulhuid verklighet erövrat vår. De människor som lever kvar gör det i små samhällen där verkligheten fortfarande hänger ihop ordentligt. Berättelsen handlade om ett motorcykelgäng och en kannibalstam som hotade en liten handelsstation upprättad tack vare ett vindkraftverk. Med i bilden fanns också smått nyckfulla och elakartade gudomliga väsen.

Reglerna i korthet
Varje huvudperson har fem aspekter med kryssrutor, positiva och negativa. Dessa aktiveras för att påverka personen negativt eller positivt, antingen i berättelse eller i konflikter. En konflikt uppstår när deltagarna är oense om vad som ska hända i berättelsen. De avgörs genom tärningsslag samt kryssning av aspekter (som ger plus eller minus på slaget). Alla konflikter ger avdrag (socialt, fysiskt, mentalt) och dyker upp som nya aspekter som sedan kan användas i spel. Negativa kryss kvittas mot positiva när minst tre aspekter har negativa kryss.

Huvudpersoner

Lawrence (Snigel)
Beryktad vägvisare (-1/+3)
Radiokontakt med Gud (-3/+1)
Automatkarbin (-1/+2)
Vill hämnas på motorcykelgänget (-2/+1)
Trofast kamel (-1/+1)

Mauritz (Haltageten)
Skrotletare (-1/+3)
Lisas beskyddare (-3/+1)
Motorcykel med sidovagn (-2/+2)
Mekaniker (-1/+1)
Pumphagel (-1/+2)

Karl-Johan (Viconik)
Dåligt lokalsinne (-2/+1)
Strävar efter att samla och bevara kunskap (-1/+3)
Armborst (-1/+1)
Portabelt kemiskt laboratorium (-1/+2)
Impulsiv (-3/+1)

Berättelsen
Mauritz upptäckte att motorcyklisterna var tillbaka med drog dem med sig till handelsstationen när han försökte fly. Snart kom ett sändebud från kannibalerna, som ville samarbeta om att stå emot motorcykelgänget. Lawrence radio talade om för honom att de var att lita på, men trots detta gjorde han en nattlig spaning för att kontrollera läget. Till sin förvåning såg han Lisa hos kannibalerna och hon var inte fånge!

Tyvärr råkade hans äventyr sammanfalla med att Lisa (besatt av en ond gud) lockade ut en av vakterna och dödade honom. Hon var sedan borta. När Lawrence radio sade åt honom att visa liket, fick han förstås skulden för mordet. När han sade att Lisa hade mördat vakten var det ingen som trodde på honom, men Mauritz ville desperat få tag på Lisa och under vapenhot tvingade han de andra att släppa Lawrence så att de kunde bege sig till kannibalerna. De fastnade dock i ett bakhåll och blev tillfångatagna.

Karl-Johan begav sig ut för att leta efter dem (?), men hamnade fel hos motorcyklisterna och lockade istället dem till kannibalernas läger, varpå en stor strid utbröt. Motorcyklisterna förlorade. Lawrence radio talade om för honom att han skulle hjälpa kannibalerna att inta handelsstationen, så på hans inrådan hölls en stor fest, varpå han på natten släppte in de överlevande kannibalerna. Själv blev Lawrence ihjälslagen av handelsstationens ledare. Karl-Johan barrikaderade sig i källaren och lyckades spränga sig ut med hemmagjorda bomber. Tyvärr fick han med sig Lawrence radio och guden som pratat till Lawrence tog nu över Karl-Johan. En desillusionerad Mauritz drog iväg på sin motorcykel på jakt etter Lisa som hon var innan guden tog över.

Reflektion
Till att börja med var det väldigt trevligt att improvisera ihop allt det här. Vi som spelare skapade två berättelsetrådar var, en plats och en person och hjälptes åt genom att skicka runt lapparna de var skrivna på. Förmodligen hade det fungerat bättre om vi hade hittat på dem helt själva, men att skicka lappar kan vara bra om man har dåligt med idéer. Skapandet av karaktärer tycker jag också fungerade bra. Modellen med fem aspekter ni ser ovan var taget ur luften för enkvällsspel (egentligen ska man ha nio aspekter), men fungerade relativt bra.

Överlag visade spelmötet att reglerna fungerar rätt bra. Det var några saker som krävde noggrann diskussion, framförallt vad det innebär att kryssa någonting negativt respektive positivt (för spelaren eller för huvudpersonen?), men det hela tycks ha lösts sig. Sista steget i konfliktsystemet var snudd på improviserat och visade sig fungera jättedåligt (konflikterna kunde bli väldigt långa utan att något hände).

Jag tycker berättelsen blev riktigt bra, bortsett från att det blev lite mycket action på slutet, vilket torde ha avhjälpts ifall vi definierat mer sociala relationer tidigare så att vi hade mer att gå på där. Det är dock tämligen mild kritik, för överlag tycker jag att allt blev riktigt bra. Slutet är jag också mycket nöjd med, även om Lawrence blev ihjälslagen.

Det var också mycket trevligt att sätta sig ner och improvisera ihop något tillsammans. Det var ett roligt sätt att testa Dimfrosts idéer om en spelvärld, det var roligt umgänge och jag fick testa lite regler. Jag gillade verkligen Lawrence och hans radio, även om kamelen inte användes direkt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Karl-Johan begav sig ut för att leta efter dem (?), men hamnade fel hos motorcyklisterna och lockade istället dem till kannibalernas läger, varpå en stor strid utbröt.
Det som hände var att frun till en av spelledarpersonena som följde med Mauritz och Lawrence till kanibalerna ansåg att det var Karl-Johan's (mitt) fel att de inte kommit tillbaka då jag vaktade porten ut, då den tidigare vakten hade blivit dödad av Liza. Som en ren inpuls handling så beger sig Karl-Johan iväg ut i saltöknen för att finna de övriga. Vilket med hans dåliga lokalsinne leder till att han finner både MC-gänget för att med dem hack i häl springa in i kaniballägret.
 
Top