CapnZapp said:
Min personliga åsikt (feel free bryta ut som off topic):
All den tid Järnringen lade ner på att skapa ett nytt regelsystem (grundboken är ju nästan helt och hållet en regelbok) skulle de istället lagt på att fläska ut sin vision för Tredje Horisonten.
Sedan om de vill erbjuda ett eget regelsystem, eller låta köparna använda alltifrån Traveller via en Coriolis-version av Mutants BRP-regler till något "indie" typ en variant av Harolds Version Noll, tycker jag är av betydligt lägre prioritet.
(...men det kan ju iofs vara för att jag sett resultatet. Vissa är besvikna över hur traditionella reglerna blev. Själv tycker jag de bara är alldeles för oslipade för att förtjäna platsen i grundboken - en plats som alltså kunde upptas av miljöer och personer istället)
Medhåll på alla plan. Reglerna är oerhört traditionella, oslipade och dessutom
ofärdiga. jag läste Traveller i samband med att jag läste Coriolis, och det är rent pinsamt att se luckorna. Alltså, jag säger inte att coriolis behöver vara lika
detaljerat som Traveller, men att man på regelsidan till exempel helt ignorerar stora delar av hur rymdstrid är tänkt att gå till (man kan till exempel bara använda korsformade skepp, för det är det enda det finns en träffbild för) och för den delen rymdskeppskonstruktion. På världssidan är det ännu värre, då åtminstone jag känner att en ensam rymdstation inte är tillräckligt intressant för att ligga till grund för några längre kampanjer i en så spännande miljö som Tredje Horisonten trots allt är. Det behövs mer "matnyttigt" och konkret, och hjälpsamt.