Nekromanti Nytt superhjätespel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Angående superhjälterollspel

Jag vet absolut ingenting, förutom att jag hörde rykten om den här produkten för ett halvår sedan eller så. Jag har däremot några generella undringar om superhjälterollspel.

1) Hur populära är egentligen de superhjältespel som inte är förankrade i ett färdigt serieuniversum (DC eller Marvel antagligen)? Och hur många köper dem bara för att se vilka värden deras favorithjältar har och sedan gnälla över att Thing faktiskt borde vara starkare än Colossus?

2) Är det inte skitsvårt att återskapa superhjältekänslan? Superhjältar i serier tenderar ju inte att använda sina krafter speciellt optimalt om det inte är en riktig nödsituation. Om man satte Stålmannen i händerna på en rollspelare skulle han spöa skiten ur någon som Solomon Grundy på ettper nanosekunder, men i serien skulle han aldrig få för sig att utnyttja sin superfart, utan bara stå och boxas med honom.

Jag har däremot spelat 'Godlike' och det var kul. Superkrafterna är ju ganska svaga där (i alla fall de vi fick).

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Angående superhjälterollspel

2) Är det inte skitsvårt att återskapa superhjältekänslan? Superhjältar i serier tenderar ju inte att använda sina krafter speciellt optimalt om det inte är en riktig nödsituation. Om man satte Stålmannen i händerna på en rollspelare skulle han spöa skiten ur någon som Solomon Grundy på ettper nanosekunder, men i serien skulle han aldrig få för sig att utnyttja sin superfart, utan bara stå och boxas med honom.
Min erfarenhet av superhjältespel (GURPS Supers naturligtvis) är att det är det ultimata spelet för två grupper mot varandra. Ena sidan är skurkar, vilka man ger ett tillräckligt omständigt uppslag för världsdominans, andra sidan är hjältar. Luta sig tillbaka och beskåda förödelsen.

Och se för gräsklipparens skull till att spelledaren gör karaktärerna!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Re: Angående superhjälterollspel

Och se för gräsklipparens skull till att spelledaren gör karaktärerna!
Det är nog ganska nödvändigt för att behålla någon form av spelbalans. Sedan är det lite charmigt med superhjälteserier där de olika figurerna har enormt stor skillnad på kraftnivåerna och den stackars författaren måste låtsas att alla kan göra någon nytta. Jag läste en Thor-tidning som jag tyckte var gullig, när Avengers slogs mot en robot. Thor dammade på den allt han orkade med hammaren och Iron man sköt sina kraftstrålar på den utan att den saktade in. I bakgrunden stod Hawkeye med sin pilbåge och sa: "om jag bara kunde få in ett skott!" Visst, det skulle säkert hjälpa! :gremwink:

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Är det någon som vet mer?
Jag var på speltestlistan ett tag eftersom det sades att Ken Hite, spelkonstruktörernas Gud och SLP i Unknown Armies, skulle skriva kampanjdelen av boken. Man ägnade sig dock mest åt att debattera regler, av förklarliga skäl, så jag hoppade av.

Regelmotorn skulle Back Then likna Godlike, men det var mer ett universalspel för att skapa sin egen superhjältebakgrund, så det fanns bl.a. olika förklaringar till varför folk kunde springa fortare än ett tvåvåningshus etc. beroende på vad man ville göra.

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Mina svar

1. Inte populära alls, nästan. De försvinner i det stora hela. Men det gäller ju nästan alla genrer. Störst är fantasy, sen kommer nog skräk och sen fightas alla andra om att vara minst. Inte ens SF är ju så hemskt populärt som långkörare.

2. Jo, det är skitsvårt att återskapa superhjältekänslan. Lite för att det är som du säger, rollspelare vet att opta sina förmågor i varje givet tillfälle (ha, jag kolla minsann bakom dörren innan jag går in!), men också för att de flesta rollspelare jag spelat med (kanske 500 eller så) ramlar överbord när de får för mycket makt. De blir helt enkelt superskurkar...

Hmmmm... vänta... ett superskurkrollspel. DET vore jävligt skoj!

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Mina svar

men också för att de flesta rollspelare jag spelat med (kanske 500 eller så) ramlar överbord när de får för mycket makt. De blir helt enkelt superskurkar...
Vilket iofs är den riktning som superhjältegenren tagit, med mörkare hjältar som inte är rädda för att skita ner sig lite (moraliskt sett), till skillnad från de gamla som var så goda att de lyste i mörkret.

Hmmmm... vänta... ett superskurkrollspel. DET vore jävligt skoj!
Ha! Väg ett huvud av dig! Se mitt inlägg nedan...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har inte hört talas om det, men...

...med det verkar ju lite spännande ju !!
Man kan ju alltid hoppas att det kommer ut snart 1
 

fattigjon

Veteran
Joined
5 Mar 2002
Messages
34
Re: Mina svar

Vilket iofs är den riktning som superhjältegenren tagit, med mörkare hjältar som inte är rädda för att skita ner sig lite (moraliskt sett), till skillnad från de gamla som var så goda att de lyste i mörkret.
Fast sen har du ju såna som "minute men" (har jag för mig att dom heter), de där "rorshach" (inte en aning om stavningen) va me. dom e ju halvfascister hela bunten mer eller mindre. Eller "punisher" som ju inte heller är direkt ny. Wolverine som kanske kan va lite väl elak, egoistisk å djurisk. Eller varför inte hulken som bara vill bli lämnad ifred egentligen. Egentligen är det väl mest marvel som har en tendens att hela tiden ha såna äckliga übergoda karaktärer (förutom vissa undantag) DC har jag för mig har lite mer "mörka" hjältar.....
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Mina svar

Både Hulken, Wolverine och Punisher är Marvel-figurer, och Watchmen (dit Rorshwhatever räknas) är oberoende, eller i alla fall fristående från både DC-universat och Marveluniversat.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Mörka hjältar...

Om man vill ha mörkare hjältar så finns det många i Marvel, troligen i DC också (Venom och Gambit för att nämna två långt från vita hjältar), skillnaden är att med Sveriges låga utbud av Marvel och ännu mer DC så ser vi inte alla.

Men vill man ha mörka hjältar så kan man ta sig en titt på Image. Spawn, Witchblade Darkchylde eller Darkness någon?

Fast i jämförelse med i stort sett alla hjältar i "Chaos Comics" så är Image mörka hjältar jätte ljusa =P.
 

fattigjon

Veteran
Joined
5 Mar 2002
Messages
34
Re: Mina svar

Jo jag vet att de är marvel men de är ju en ganska försvinnande liten del jämfört med antalet hjältar i marvel universumet.... fast det jag menade var väl mest att det finns rätt många tvivelaktiga hjältar som inte är nya
 
Top