Nekromanti Nytt Stridssystem

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
När vi satt och spelade DoD: Trudvang under nyårsnatten kom vi på att deras stridssystem var väldigt mycket smidigare och enklare att improvisera ram nya regler till. När vi sedan återvände till Mundana tänkte vi att vi kanske skulle modda Eons stridssystem något så att det påminde lite om det handlingsbaserade system som DoD har. Systemet blev färdigt, och vi testade att spela med det några gånger. Det fungerar bra, så jag tänkte dela med mig av det.

Systemet är ganska anorlunda från Eons ordinarie, och en hel del regler fungerar inte längre utan måste moddas, men det är kul att testa på. En komplett artikel om det nya regelsystemet finns nedan:

HouseRules_Eon.Battle.System.pdf

Systemet bygger på att Eons alla faser tagits bort. Istället gör man allt med handlingar. Man går, slår, väver magi, skjuter iväg pilar och aktiverar fällor med sina handlingar. Detta gör att man vanligtvis lägger till minst en tärning på VINIT-slaget för att få extra handlingar. Detta medför att risken att förlora VINIT-et är större, och därför spelar det inte längre någon roll om du vinner eller inte. Offensiv/Defensiv-tänket finns inte längre, utan istället har man en turordning där alla gör det dem vill göra när det är deras tur med de handlingar de har kvar.

Om ni har lust får ni gärna ge kritik.

Edit: Förstås så laddade jag upp en gammal version. Den har nu ersatts av en ny version. Hoppas detta inte medförde några problem för någon.
 
Top